Val av däck

peterlunkan

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Honda CBR 600 rr -03
Den stora frågan: Vilket däck ska man välja?
Jag förstår ju att det inte finns något "rätt" svar på den frågan för alla har ju olika förutsättningar, körstilar och önskemål osv.
Men jag är nyfiken på ifall någon kan tipsa om ett bra "allround" bakdäck till en sporthoj.
Jag kör inte som en galning men inte som fegis heller och sen vore det ju skönt ifall däcket kunde hålla mer än en säsong också :)
Några förslag? Tack på förhand!

Edit: Är det någon som har något test att länka till? Typ Bike motsvarande?
 
Last edited:
Pilot Power 2CT är det det som är hårdare i mitten för längre livslängd? Och finns det inte ett 3CT också?
 
Är det inte bandagar med i däckslitaget så
funkar Pilot Road 3 ct eller Dunlop Roadsmart
alldeles utmärkt för gatan och bägge har bra
våtgrepp.
 
Nej inga bandagar bokade just nu iaf. Men vad är skillnaden på 2CT och 3CT? Och vad är skillnaden på Pilot Road och Pilot Power?
 
Last edited:
3 ct är en vidareutveckling av 2 ct
och Pilot Road håller längre än vad
Power gör
 
Michelin Pilot road 2/3 eller Dunlop Sportsmart räcker gott och väl. körde med ett Pilot Power Pure 2ct och det höll 300 mil innan väven va framme.
för min del kör jag Michelin, vet inte om jag ska välja Road 2 eller Road 3, kvittar nog egentligen.
 
Vill du ha många mil så satsar du på Sport-touringdäck.
Räcker till och blir över för vanlig gatkörning, även inspirerad sådan.
Michelin Pilot Road 2
Michelin Pilot Road 3
Dunlop Roadsmart
Metzeler Roadtec Z8
Pirelli Angel
Bridgestone BT 023
Continental Conti Road Attack 2

Sportdäcken har en annan profil som gör dem lite mer "svängvänliga".
Mera grepp och mindre mil.
Michelin Pilot Power 2CT¨
Michelin Power Pure
Dunlop Qualifier 2
Dunlop Sportsmart
Metzeler Sportec M5
Pirelli Diablo Rosso 2
Pirelli Diablo Rosso Corsa
Continental ContiSportAttack.

Finns även en kategori med riktigt sportiga däck som är mera banåkningsdäck utan värmare.
Dunlop Sportsmart (detta däcket går även in i sportkategorin.)
Bridgestone S20
Continental ContiRaceAtack
Metzeler Racetec K3
Pirelli Diablo SP (supercorsa)

Allt beror på hur du kör, vad du användr MC'n till och vad du vill ha ut av ett däck.

Hoppas detta hjälper
 
Last edited:
Kan bara hålla med om att gå på ett sport/touring däck om du ska köra gata, upplevde bättre grepp med dunlop roadsmart än Michelin Pilot power på gata. Roadsmart kräver inte samma typ av uppvärmning osv. funkar rätt bra direkt.
 
Nej inga bandagar bokade just nu iaf. Men vad är skillnaden på 2CT och 3CT? Och vad är skillnaden på Pilot Road och Pilot Power?

Pilot Power 2CT, Power Pure, Pilot Road 2 och Pilot Road 3 har alla 2CT(2 Compound Technology)
2 gummiblandningar med lite mjukare skuldror och hårdare mitt.

3CT finns bara på Michelins 16,5" slicks och har då följdaktligen 3 gummiblandningar.
Har inte hört om några 3CT för gata ännu.
 
Hej,

Lånar tråden lite då jag jagar nya däck till ZX10an..
Lokala däckverkstan rekommenderade AVON, men efter mycket läsning har jag fått intrycket av att det blir såp-halt vid vått väglag och halt på vanligt väglag.

Har vidare funderat på Michelin Pilot Power 2CT eller 3CT, för gatkörning, men även någon eller några bandagar då jag är nyfiken på detta för den här säsongen. Är det ett bra val?
 
Hej,

Lånar tråden lite då jag jagar nya däck till ZX10an..
Lokala däckverkstan rekommenderade AVON, men efter mycket läsning har jag fått intrycket av att det blir såp-halt vid vått väglag och halt på vanligt väglag.

Har vidare funderat på Michelin Pilot Power 2CT eller 3CT, för gatkörning, men även någon eller några bandagar då jag är nyfiken på detta för den här säsongen. Är det ett bra val?


Hur kör du? (hårt, fort, mjukt,långsamt, korta turer till McD) ?
Vad använder du hojen till? (pendla, nöjes, putsa, banåkning) ?
Vad vill du ha ut av däcket? (miltal, ekonomi, torrgrepp, våtgrepp) ?

Supporten har öppnat och det är bara att ringa så hjälper vi till.
 
Satsa på Pirelli diablo rosso corsa. Ett kanon däck på gata och bana. Dunlop sportsmart är oxå riktigt bra och är bättre i väta. Jag personligen föredrar Pirelli. :)
 
Tack! :tummenupp
Kör nog ganska hårt när vi är ute och åker. Normalt blir det 10-20 mil och det är för nöje!
Har tänkt att prova på lite banåkning i sommar 1-2 gånger för att se hur det känns.
Vill gärna ha bra grepp och något som inte är livsfarligt när det regnat lite då det tenderar att göra det under den svenska sommaren.

Din tur supporten! :musik
 
Tack! :tummenupp
Kör nog ganska hårt när vi är ute och åker. Normalt blir det 10-20 mil och det är för nöje!
Har tänkt att prova på lite banåkning i sommar 1-2 gånger för att se hur det känns.
Vill gärna ha bra grepp och något som inte är livsfarligt när det regnat lite då det tenderar att göra det under den svenska sommaren.

Din tur supporten! :musik

Klipper o klistrar lite från tidigare svar i tråden (inlägg #9)

Vill du ha många mil så satsar du på Sport-touringdäck.
Räcker till och blir över för vanlig gatkörning, även inspirerad sådan.
Ska du testa banåkning för första gången eller köra SMC-kurs, så är denna grupp nåt för dig:
*Michelin Pilot Road 3 (överlägset bäst våtgrepp på marknaden)
*Dunlop Roadsmart 2 (Bäst torrgrepp i denna kategorin men även riktigt bra våtgrepp) MIN REKOMMENDATION
*Metzeler Roadtec Z8 (neutralt däck som gör vad du säger till om utan överraskningar)
*Pirelli Angel (ganska sportig profil)
*Bridgestone BT 023
*Continental Conti Road Attack 2

Sportdäcken har en annan profil som gör dem lite mer "svängvänliga".
Mera grepp och mindre mil.
Pallar ganska hård körning på bana utan överraskningar. Dock försvinner ungefär halva livslängden mot Sporttouring:
*Michelin Pilot Power 3 (nya sportdäcket med förbättrat torrgrepp och livslängd. Bra respons) MIN REKOMMENDATION
*Dunlop Qualifier 2 (bra och robusta sportdäck som funnits några år nu)
Dunlop Sportsmart (ruskigt bra torrgrepp och förvånansvärt bra livslängd. Nackdelen är en tung stomme) MIN 2:a REKOMMENDATION
*Metzeler Sportec M5 (neutrala däck med bra feedback)
*Pirelli Diablo Rosso 2 (Bra feedback och "svängvänliga"
*Pirelli Diablo Rosso Corsa Den vassare varianten av Diablo Rosso 2)
*Continental ContiSportAttack.

Hoppas detta hjälper dig i dina funderingar
 
Det är skillnad på däck och däck. När jag köpte Suzukin 2009 satte det Michelin Radial Pilot fram och Bridgestone Battlax BT 021R bak. Nu 1800 mil senare var det dags för byte, framdäcket 1mm mönster kvar på mitten, bakdäcket 2mm kvar på mitten. Som sämst.
Hur har de varit? Hojen hypernervös. Minsta längsgående rilla på vägen, tex asfaltlagning av slitagehjulspår och hojen har svängt av sig självt. Om jag inte hållit emot.
Och svänga, lätt motstyrning i början av kurvan och hojen har svängt. Jag har gillat att den svängt så lätt.

Nu nya Dunlop Sportmax Sportsmart. Av för mig naturliga skäl med spritt nya däck, aldrig använda, och +5C i luften så har det gått försiktigt fram idag ca 15mil. Bromsa försiktigt, gasa försiktigt, långsamt i kurvorna.
Vill ju komma hem med hojen själv.
SKILLNADEN är att nu med Sportsmart verkar hojen helt okänslig för längsgående rillor, tex asfaltlagningar.
Inga tendenser alls att svänga av sig själv. :va
 
Jag tänker slänga på Pilot Power 3 och se hur det funkar. Körde Power Pure ifjol vilket dög bra till att toura ner till Ringen och köra 12 varv där (eller vad det nu blev) och sen hem igen :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top