val av däck

Ant3

Fjärt
Gick med
12 Apr 2008
Ort
Karlshamn (Blekinge)
Hoj
Honda hornet -98
Tjena tänkte bara kolla om någon kört med Dunlop Qualifier RR ? Hur bra är det ? Ska vara ett hyffsat bra däck har jag hört. Kostar inte heller en förmögenhet på internet :)
 

GasregLars

GasregLars
Gick med
10 Oct 2007
Ort
Gästrike-Hammarby
Hoj
CBR 1100 XX
tänkte köpa pilot road 2 men hittade 2 modeler av den vad är skillnaden

PILOT ROAD 2 D FRONT 1206:-
PILOT ROAD 2 FRONT 1173:-

Stommen är skillnaden!
"D" stommen är lite mjukare än den "vanliga", för att kunna flexa lite mer och på så sätt ge lite mer grepp vid s.k. inspirerad körning! (Banåkning kanske?) Jag själv använder den "vanliga" varianten då jag bara åker på gata och har en lite tyngre moppe!
 

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Har Pilot Road 2 och det har väl funkat bra, kört närmare 400 mil med dem hittills och däribland Gotland Ring samt ett par pass på Rörken. På Gotland var det dock väldigt mjukt på sidorna, det mer eller mindre smällte och då jämförde jag även med några andra däck på andra hojar som körde betydligt fortare än mig och de var inte i närheten av den smälta jag åstakom =) Min körning var/är långt ifrån perfekt och vi tror det berodde på att jag bromsa för mkt i kurvorna (g-kraft) med gassläpp och då blev det varmt. Dag 3 av 3 på Gotland såg däcket mkt renare ut och då hade jag även fått upp farten i kurvorna.

På Rörken har det aldrig kännts konstigt utan där har det funkat alldeles utmärkt. På gata så har jag väl inte heller något att klaga på, det jag känt några ggr är när man har bra temp i däcket, stannat en stund ex tankning och sedan kliver iväg strax efter i en kurva så kan det dansa till men aldrig mer än att det varit kontrollerat. Däck/vägljudet är nog ganska högt.

31247180.jpg


31247181.jpg

:banana YEAHH!! Vilken duccefeeling!! Hörde de va gött väder och skeetkul (å förmodar många ducatister också) :tummenupp

jag kör på pilot road och har hört att de släpper utan förvarning så de blir nog andra för mig nästa gång.. men annars är jag helnöjd (förutom att de satt sig lite på skållan de där med att de släpper utan förvarning)
 
Last edited:

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
tänkte köpa pilot road 2 men hittade 2 modeler av den vad är skillnaden

PILOT ROAD 2 D FRONT 1206:-
PILOT ROAD 2 FRONT 1173:-

Stommen är skillnaden!
"D" stommen är lite mjukare än den "vanliga", för att kunna flexa lite mer och på så sätt ge lite mer grepp vid s.k. inspirerad körning! (Banåkning kanske?) Jag själv använder den "vanliga" varianten då jag bara åker på gata och har en lite tyngre moppe!

Kan det inte även stå för att det är ett modellspecifikt däck?

Detta för en Yamaha FJR 1300. Däckonline.se
 

walid82

RR
Gick med
28 Apr 2010
Ort
Malmö
Hoj
1999 Suzuki GSXR 600
är PILOT ROAD 2 FRONT bara som regn däck eller är dom bra även om man kör lite hårt med dom
 

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
tänkte köpa pilot road 2 men hittade 2 modeler av den vad är skillnaden

PILOT ROAD 2 D FRONT 1206:-
PILOT ROAD 2 FRONT 1173:-

Enligt Michelin så PR 2 D en stomme för maximerad stabilitet
Mao, så är det ett däck som är gjort för att uppföra sig bra även under max last. För hojar som kör mycket med full last och skjuts.

Bakdäcket heter då PR 2 B

är PILOT ROAD 2 FRONT bara som regn däck eller är dom bra även om man kör lite hårt med dom

PR 2 är ett sporttouringdäck med lite mer inriktning på touring än sport.
Inte det mest optimala för banåkning men det funkar om du inte är väldigt snabb
 
Last edited:

walid82

RR
Gick med
28 Apr 2010
Ort
Malmö
Hoj
1999 Suzuki GSXR 600
Enligt Michelin så PR 2 D en stomme för maximerad stabilitet
Mao, så är det ett däck som är gjort för att uppföra sig bra även under max last. För hojar som kör mycket med full last och skjuts.

Bakdäcket heter då PR 2 B



PR 2 är ett sporttouringdäck med lite mer inriktning på touring än sport.
Inte det mest optimala för banåkning men det funkar om du inte är väldigt snabb

ok men om man bara kör på gatan funkar det ok då har en gsxr 600
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
ok men om man bara kör på gatan funkar det ok då har en gsxr 600

Om det är du som åkte i min grupp i onsdags och snackade lite däck så kommer du bli helnöjd !
Ta det lungt de första milen med ALLA nya däck dock.
De kan kännas som att är behandlade med såpa...

Jag slipar alltid ner bakdäcket lite med en fil på depåstödet innan första turen.
Fram kan ju vara lite jobbigare, men med en kompis som snurrar hjulet och en portion tålamod så funkar ju det med.
Detta är inget någon däckhandlare jag känner till gör.
Detta efter att ha fått erfarenhet den hårda vägen......
 

walid82

RR
Gick med
28 Apr 2010
Ort
Malmö
Hoj
1999 Suzuki GSXR 600
Om det är du som åkte i min grupp i onsdags och snackade lite däck så kommer du bli helnöjd !
Ta det lungt de första milen med ALLA nya däck dock.
De kan kännas som att är behandlade med såpa...

Jag slipar alltid ner bakdäcket lite med en fil på depåstödet innan första turen.
Fram kan ju vara lite jobbigare, men med en kompis som snurrar hjulet och en portion tålamod så funkar ju det med.
Detta är inget någon däckhandlare jag känner till gör.
Detta efter att ha fått erfarenhet den hårda vägen......

tjena ja det är jag som åker med din grupp och jag frågade dig om däck,
jag tror jag frågade dig om dom pilot road 2 och du sa att dom var bra så jag köpte dom, men sen läste jag att dom var bra regn däck så blev lite nåjig att dom bara var regn däck. ja man får ta det lite lungt några mil. fila ner låter som en bra ide
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Lyfter tråden lite med en fråga.

Hur är Avon Viper Supersport jämfört med Pilot Road 2CT i torr väglag på en 1000cc sporthoj?
Ser gärna kommentarer från folk som har erfarenhet av dessa däck. Jag har själv kört många mil på Pilot Road 2ct så lite vet jag om just Road2.

Jag har hört att Avon Viper supersport är dock mer sportdäck om man jämför den med Road 2ct som är mer åt Sport/Touring. Stämmer detta?

Hittade lite info om Avon Viper Supersport här: http://www.motorcyclenews.com/MCN/P...ovember/nov2509-avon-viper-supersport-review/
 
Last edited:

teXmeX

Medlem
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 790 Adventure R
Ta ett säkert kort och köp Dunlop Roadsmart 2 eller Sportsmart som jag kör med.
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top