Val av däck?

larsson_

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Gsxr 1000 K8
Hej, det är nu dags att köpa nya däck. Så jag undrar vad man ska välja,jag kör i rookie 600.

Mönstrade slicks/ vanliga slicks- vilket märke och modell? Var köpa billigast?
Regndäck- märke modell? och var köper man det billigt?

/robin

Jag skulle rekomendera sliks. Helt enkelt för att de håller längre än mönstrade däck, så du kan köra mer på ett sett sliks än på ett set mönstrade.

Den enda fördelen med mönstrade är att du kan sälja dem till gatåkare, men då kan du inte köra så mycket på dem så mycket för att få ut några pengar för dem.

Har du inte bra kontakter med någon däckhandlare som kan ge dig bra pris så skulle jag tro att du hittar bäst pris hos Greven. Dessutom så är han på plats på alla tävlingar (ej B-race) och du kan köpa enstaka däck av honom och slipper ligga ute med mycket pengar. Han kan även byta och ballansera för en billig peng.

Märke. Metzeler eller Pirelli funkar kalas. Bra grepp och de ger bra signaler när det börjar släppa. Regndäck säger de att Dunlop skall vara bra, men jag tror att det är väldigt små skillnader som man inte märker.

Metzeler & Pirelli funkar bra i alla lägen och är det de flesta kör på. Bridgestone kommer med nya däck i år. Mina erfarenheter är att dom känns som Metzeler men håller lite sämre.

Dunlop & Michelin kan få hojen att bete sig otrevlig och är svårare att ställa in för, men framför allt Dunlop lär det vara ett jäkla bett i när man får det rätt.

60% sanningar, 30% personliga åsikter och antagligen 10% rent dösnack misstänkter jag, men många tycker som jag. :)

Hej, det är nu dags att köpa nya däck. Så jag undrar vad man ska välja,jag kör i rookie 600.

Mönstrade slicks/ vanliga slicks- vilket märke och modell? Var köpa billigast?
Regndäck- märke modell? och var köper man det billigt?

/robin

Pirelli Superbike slicks hittar du hos Greven, rekommenderas!

Jag är ju knappast vare sig snabb eller rutinerad vad gäller sånt här, men japp - SC1/SC2 har det varit mestadels utom vid några tillfällen då termometern visat väldigt kallt eller väldigt varmt. :)
Då är vi nog på samma nivå :D

Körde du med SC2 bak och SC1 fram?

Kollade Grevens priser och de var ju riktigt bra så jag har dragit iväg ett mail för att se vad han rekommenderar.

Pirelli och Metzeler är prisvärda och bra med fin känsla, Sc1 fram samt Sc2 bak brukar funka kanon.

Pirelli har kommit med ett nytt däck Diablo supercorsa som ska va väldigt mycket bättre än Dragon supercorsa.

Last edited:
Pirelli har kommit med ett nytt däck Dragoncorsa som ska va väldigt mycket bättre än supercorsa.

o jag som trodde de bytt från "Pirelli Dragon Supercorsa" till "Pirelli Diablo Supercorsa" .... o använda "samma" sorts teknologi som Diablo Superbike som kom förra året... typ

pirelli_diablosupercorsa.jpg

schema-tech-pirelli_stpz.gif

Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...