Val av cykel.. trampcykel..

Känns som du har hållt på ett tag =).
Men om vi ska sumera då, bergare vill ut på asfalt troligtvis och vill kunna köra med lite tempo och lite längre sträckor. Då passar en racer väldigt utmärkt?
Typ sådan här hade ju faktiskt jag tagit, med bockstyre, för att man ska slippa köpa massa extra annat när man funnit att man glöder för det.

Jo, fast en racer är väldigt kompromisslös ändå, dom flesta har nog mer nytta/nöje av en hybrid.
Hybriden jag har har väl i princip racerdäck och racerkransar fram och bak, men den har inte bockstyre, jag överväger aerobar-båge och växelkomponenterna är MTB grejor.

Nu ser min cykel ut så av flera olika anledningar, men ändå till största delen beror det på vilka delar jag har fått tag på gratis.

Cykeln var en ganska ny hybrid som tidigare ägare hade "lagat sönder" tills han tröttnade och gav bort den.

Framhjulet lyckades jag rikta (jag la oförsvarbart mycket tid på det) bakhjulet ekrade jag in en begagnad fälgbana på som jag tog från ett hjul där navet var skrot, växelörat i ramen riktade jag med gasollampa och rörtång (absolut inte att rekomendera) växlarna är begagnade MTB grejor, pedalerna blev över på en cykel det monterades SPD på osv osv...

Det enda jag inte har bytt ut än är framgaffeln, för jag har inte fått över någon med skivbromsfäste än, däremot har jag samlat på mig hjul med skivbromsfästen samt bromsok och skivor, så det är väl nästa uppgradering, och skivbroms hör egentligen inte alls hemma på den här typen av cykel men jag vill ha det för att jag är lat och vill slippa byta klossar så ofta, eller nåt...
 
Jag köpte min cykel på http://www.chainreactioncycles.com/ vilket fungerade mycket bra för mig. Jag tycker du ska köpa en racercykel. De är roligast att köra på asfalt med eftersom de går fortast*. Vi motorcyklister gillar ju när det går fort så om du köper en hybrid finns risken att du ångrar dig. Att köra på grus med racercykel är inte att rekommendera dock.

*Om du inte ska köpa en tempocykel, men det är inte speciellt kul att köra sådana någon längre stund. Finns även tävlingar som förbjuder dem eftersom de anses farliga att köra med i klunga.
 
En cyclocross med 35x622 däck har samma utväxling som en landsvägare. Större profil gör hjulet högre och det kompenserar även om dreven fram är mindre.. Tål både grus och även ren skogsåka.. Är vad racerfolket gör på vintern.. Finns både ler/grus och riktiga slicks till dem. Tar även fullrace däck som tex 23x622 även om du tappar lite toppfart.. Finns 32 eller 35 slicks med.. Även om de tar ända upp till 37x622 i många fall. Finns även riktiga vinterdäck till dem.

29" är 6% Snabbare än 26" men inget för den som gillar att knixa. Perfekt för den som vill ha lite med fart under hjulen och trampar på för konditionens skull. Samma sak där.. 29" är eg 700C fälgar så du kan ha vanliga mormorscykeldäck som slicks om du känner för det. Finns dock riktigt fina 60x622 däck bland annat Schwalbe Big Apple som är riktigt lättrullade och fina..

Hybrider finns i allt från rejs till cross.. Ska du ha en stel en så finns det med hydrauliska från kring 6/7 tusen uppåt..

Skippa Nishiki. Ser balla ut men funkar sådär..

Focus Corrente Force :D DÄr har du något om det ska vara stel gaffel..

Ska du grusbusa vill du ha en dämpgaffel.. Inte så mkt slag i dem och de flesta ballare har lockout och i många fall tom remote lock. Eller varför inte en kolfibergaffel. Slippa servicen men ha lite komfort med att vibrationer och småslag absorbeas av kolfibret :D

Edit.. Ska du köpa av chainreaction osv bör du kunna skruva med det själv och vara rätt haj på cyklar. Inte säkert du får assistans av din LBS på en sådan..
 

Vilken cykel!!!! :kär:kär:kär :tummenupp:tummenupp

Stort vill ha begär på den!

http://gearpatrol.com/2012/05/15/audi-e-bike/

The carbon-fiber reinforced polymer frame is designed to make the bike easy to maneuver. Audi has also dropped in an electronic control system that assists the rider in performing stunts like the “Power Wheelie” mode and the “Balanced Wheelie” by maintaining rider balance and counteracting any foibles by using a 2.3 kW electric motor to keep both bike and biker upright. The motor can propel the bike to an unassisted 31 mph (eGrip mode) and a Pedelec mode for combined motor + pedaling that will enable you to hit up 50 mph (can you say “road rash”?). Or you can go all Huffy in the Pure mode that’s all you. Riding modes can be programmed right into the bike’s touchscreen or on your smartphone

Lite skillnad mot en vanlig elcykel där elmotorn slutar hjälpa till vid 25km/h.
Nackdelarna är att den inte finns till försäljning, skulle troligtvis vara alldeles för dyr och antagligen för stöldbegärlig.
 
Någon med erfarenhet av Biomega?
Bara danskt designcrap eller är det välfungerande produkter?
 
Äh Nishiki är gammalt groll :D Nu är jag nära på att beställa en Boardman istället:

SRAM FORCE växlar

AVID BB7 = skivbroms

Kålfibergaffel

Mattsvart och sömlös svetsning :tummenupp

Dubbelklick för stor bild:

bmanpro.jpg
 
Vilken cykel!!!! :kär:kär:kär :tummenupp:tummenupp

Stort vill ha begär på den!

http://gearpatrol.com/2012/05/15/audi-e-bike/

..

Lite skillnad mot en vanlig elcykel där elmotorn slutar hjälpa till vid 25km/h.
Nackdelarna är att den inte finns till försäljning, skulle troligtvis vara alldeles för dyr och antagligen för stöldbegärlig.

Kika på Focus och Kalkhoff elcyklar.. De maxar ut där på kring 35 bupp..

Rätt snabba även om 50mp är rätt svåuppnått utan att ha bra löd i benen själv ^^
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top