Val av cross, 250/450F

Lind4hl

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2010
Hoj
Kawasaki KX450F -12 Yamaha R1 -03
Hej! ny här.

Har tidigare kört cross/quad seriöst i 12 år ( från att jag var 3-15, nu är jag 20) och senare åkt lite på polares 125cc då och då..

Ska nu börja köra lite mer på allvar igen tänkte jag, då suget är tillbaka..

Valet står mellan Honda crf 250 samt 450, årsmodeller runt -07/08 (ev -09 crf 450 för att få insprutet). Men jag vet inte riktigt vad jag ska välja, känns dock som att 450in inte är skoj att åka runt på crossbana med? blir lite klumpigt va? Har bra kontroll på 125cc 2-taktare fortfarande, och med tidigare erfarenhet så kommer jag nog känna mig säker snabbt, dvs orolig att 250F kommer kännas lite trött?

Summa summarum:

Vad är lämpligast för en "erfaren" åkare för att köra crossbana/grusgrop 250 eller 450? för och nackdelar mottages
Väger ca 70 kg och är 1.80

Lite tips på vad jag ska tänka på när jag ska köpa cross av denna modellen mottages tacksamt med. hur länge kan man köra en kolv ex? ( Är en ganska pedant person som hellre servar lite ofta)

PÅ en 250f är du snabbare än på en 450 men du ylar snart sönder motorerna på dom små stackarna så snart du lär dig spaka. 450 är skoj om man har kört en del, annars upplevs den som väl stark.

Frågan är HUR bra kontroll du fortfarande har på 125. Jag skulle rekommendera en 125/144 i vilket fall. Det är på dom hojarna du blir riktigt duktig.

Edit:
Du är såklart snabbare på 450 om du verkligen kan nyttja en 450. I varje annat fall är du på en teknisk bana snabbare på en 250f.

Jag gillar hojar med lite mindre kubik men 450n gör sig ju rätt bra på crossbanan o grusgropar.

Tack för svar,

ja jag är riktigt kluven jag också, det är ju samma summa på hojarna..

Har aldrig ägt en 4-takt innan dock, kanske snöat in lite väl mycket på det nu, jag vet inte, usch vilken beslutsångest jag har..

Skulle säga att dom gångerna jag lånat polares hojar den senare tiden har jag inte vågar blåsa på fullt ut i hopp osv pga avsaknad av skydd, och inte min hoj om något går sönder. Dock är det ju helt öppen trottel och sparka i växlarna, kopplingscheck i mitten på kurvorna och tex 2-fingergreppet på kopplingen och bara frambroms sitter inbränt totalt i skallen.

somsagt kört 12 år och anser mig själv ha bra koll på grejerna om det bara är mitt eget så "tänk om jag kör sönder något" spärrarna släpper.

450in var ju bara 5kg tyngre och till och med lite lägre i sadelhöjd..

Trivs du på 125 så köp en sån och köp större när du tröttnar. Det är kul köra 125 men det är inte för alla, den förlåter inga misstag om man ska hålla uppe farten.

Jag bytte för ca 1 år sedan ftån 250f till 450f. Jag är oftast snabbare med 450n men på dåliga banor, hala, leriga, spåriga så är jag långsammare med 450n. dvs när jag inte kan utnyttja effekten men vikten och trögheten försvårar att placera hojen där jag vill.

Tack för svar,

ja jag är riktigt kluven jag också, det är ju samma summa på hojarna..

Har aldrig ägt en 4-takt innan dock, kanske snöat in lite väl mycket på det nu, jag vet inte, usch vilken beslutsångest jag har..

Skulle säga att dom gångerna jag lånat polares hojar den senare tiden har jag inte vågar blåsa på fullt ut i hopp osv pga avsaknad av skydd, och inte min hoj om något går sönder. Dock är det ju helt öppen trottel och sparka i växlarna, kopplingscheck i mitten på kurvorna och tex 2-fingergreppet på kopplingen och bara frambroms sitter inbränt totalt i skallen.

somsagt kört 12 år och anser mig själv ha bra koll på grejerna om det bara är mitt eget så "tänk om jag kör sönder något" spärrarna släpper.

450in var ju bara 5kg tyngre och till och med lite lägre i sadelhöjd..

Det enda sättet att ta reda på är ju att provköra så som du mest kommer nyttja bågen. Ska du bara köra bana så försök testa den på en bana osv.

Jag satsar fortfarande mina pengar på 125/144 2t. Motorer med kul karaktär som tål att varvas och fjäderlätta att handskas med. Och som sagt - du växer som förare med en sån. För jag tvivlar på att du använder 100% av vad en 125 har att ge? :)

Nja, jag är sugen på att gå ifrån 2-takt så därav anledningen till att jag inte köper en 125, men jag är mer inställd på en 250 faktiskt, tvivlar faktiskt själv på att jag använder 125cc 2t fullt ut ;)

250 känns som en bra kompromiss, då jag är mer för tekniska banor och hoppa/smidighet än att åka fort på landsväg
dessutom är jag ju inte största eller tyngsta killen heller.

Åka fort på landsväg gör du inte med någon sån här hoj ändå så..

Men ja, köp en 250f då men var noga med servicarna för dom lever ett hårt liv. Luftfilter kan man inte få för många av. 250f är grymt lättkörda och riktigt trevliga men som sagt.. dom kräver mycket kärlek, värme och omsorg.

Sen gällande vilken modell av 250f du ska köpa så har jag inget direkt råd som hjälper dig. Jag själv är Husqvarnafantast och förespråkar gärna dessa men ingen är nog egentligen bättre än någon annan. Det är mycket tyck och smak som spelar in.

Hade som standard med tidigare hojar att luftfilter ska bytas efter varje körning, väldigt noga med service.. och hondans titanventiler gör ju inte saken bättre, men jag är en ganska pedant person, så det gäller bara att leta upp en fin hoj med servicehistorik, annars blir det dyrt som sagt ;)

Köp min gammelhonda så kan du känna på ifall 450 är nåt för dig ett tag utan att behöva bry dig om service på ett tag sen äre bara o köpa en 250 om de inte passar :P

Hm får man låna tråden lite? Jag har alltid kört sporthoj men typ aldrig cross. Nu är jag dock riktigt sugen på att gasa lite skog och grustag men vad ska jag ha? 125' 250 eller 450 mm. Är 1,91. Och ca 90 kg. Kommer jag ruttna på effekten hos en mindre?

Hm får man låna tråden lite? Jag har alltid kört sporthoj men typ aldrig cross. Nu är jag dock riktigt sugen på att gasa lite skog och grustag men vad ska jag ha? 125' 250 eller 450 mm. Är 1,91. Och ca 90 kg. Kommer jag ruttna på effekten hos en mindre?

Beror ju på, ska man bara bränna runt i en grusgrop eller på fina skogsstigar så är ju en 450 fint, ska man däremot ge sig på lite trixigare saker så är mindre kubik att föredra.

Ja det är väl så. Det värsta är att jag inte vet vad jag kommer vilja göra mest, "trixa" eller "gasa" (har ju knappt provat:-) men lutar väl åt "trixa" så man kanske ska ta en 250 då som ett mellanting.
Dum fråga kanske, men är det nästa/alltid fyrtaktare på 450 och två takt på 250? Är det tvåtakt man bör ha om jag nu bestämmer mig för en 250?

Ja det är väl så. Det värsta är att jag inte vet vad jag kommer vilja göra mest, "trixa" eller "gasa" (har ju knappt provat:-) men lutar väl åt "trixa" så man kanske ska ta en 250 då som ett mellanting.
Dum fråga kanske, men är det nästa/alltid fyrtaktare på 450 och två takt på 250? Är det tvåtakt man bör ha om jag nu bestämmer mig för en 250?

Nej, 2t250 börjar bli nästan bli ovanliga om du inte tittar långt bakåt i årsmodell eller om du tittar på endurohojar. Köp en 250F och se till att gå igenom motorn på direkten och byt byt kamkedjan, samt ev kolv om den verkar sliten. Kolla även på ventilerna.

Det är dyrt när 4t havererar och du vet inte hur tidigare ägare skött hojen och många är inte heller ärliga så en crossmotor ska man alltid titta igenom när man köpt en sån.

Ja jag misstänkte väl att det numera är fyrtakt som gäller. Men måste man byta kolv på dem också? Hur ofta ca?

Nä nu ska ni slippa frågor som jag lika gärna kan googla på:)

Last edited:
Om du ska köra skog och grustag är det ju en enduro du ska ha! Det är ju betydligt snällare motorer och kräver därför inte heller lika mycket kärlek som en crossmotor gör. Hela hojen är ju anpassad för att gå bra och vara smidig i skogen, en cross ska vara så snabb som möjligt på just en crossbana, inget annat.
2- eller 4-takt är en smaksak, därför finns båda sorterna. Jag föredrar 2-takt eftersom de är lättare och smidigare. Dessutom är de mycket enklare och billigare att äga den dagen du ska renovera motorn.

Köp min, jag ska köpa en nyare. ;)

Ja jag misstänkte väl att det numera är fyrtakt som gäller. Men måste man byta kolv på dem också? Hur ofta ca?

Direkt du köpt hojen eftersom du inte vet hur länge den körts därefter beror det på vilken hoj du köper samt hur du kör. Mindre motor ger tätare byten, Yamaha håller längre än de övriga, långsam enduro ger längre livslängd än cross.

TS spekulerade mellan en CRF250 där kolven bör bytas efter ca 50h om en CRF450 som kanske håller 80h(eller nåt sånt?). Och andra sidan sliter nog 450 ut ett halvt däck extra på samma körttid så det jämnar ju ut sig lite.

Har du en grusgrop nära hemmavid med lite backar o kanske nåt hopp o sådär du vill bränna runt i eller har du ett litet parti med skarpa snäva kurvor som du vill åka runt på.
Förstnämnda så är ju en 450 trevligt, då kan man puttra runt med knapp styrfart in mot en stor backe sen bara vrida på så vips är man uppe :P
Sistnämnda är det trevligt med mindre motor.

Blir nog mest att gasa i området (älta, stockholm) bra område där tydligen enl filmbevis:) ok då kan man ju pricka av att det verkar vettigast att köra på enduro. Trodde bara skillnaden var lyse och blinkers typ men det var ju andra småsaker också. Räcker nog gott och väl med en snällare enduro motorgång mm och lite snällare service intervall.

Många småsaker gör nog en rätt stor skillnad i det här fallet. Att endurohojarna bland annat har tyngre svänghjul än crossarna har gör att de inte är lika hetsiga och betydligt svårare att få motorstopp på som jag har förstått det. Fjädringen är också annorlunda, mjukare, den ska ju svälja sten och rötter snarare än att klara stora hopp.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back