Val av bult för bakre motorinfästning

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Lite info för intresseklubben, frågan nedan:

Jo jag beställde ett fint och beprövat set kraschbågar men fick tyvärr ett måndagsex., mutter saknades, specifik skruv till försänkning som inte var gängad hela vägen samt lite märken genom lacken. ÅF och tillika tillverkare i UK hanterar ärendet bra vad det verkar som = jag kör med det befintliga tills en ny komplett uppsättning delar kommer och de anlitar bud som hämtar det "gamla" hemma hos mig, kanon!

Bakre infästningen sitter med den genomgående bulten för motorn, har inte måtten i skallen men inte den för svingen. Ca m10/m12 x 300-400mm och denna är alltså längre än original då distanser monteras dit för att bågarna ska komma ut en bit.

Var köper man dessa med trovärdig kvalitet, gärna över disk i/runt Sthlm? Behöver inte vara något rostfritt som spricker av en feltändning men åtminstone galvat, bultskalle på ena sidan och gängad i den andra men av förklariga skäl inte helgängad. Åtdragningsmoment 53Nm, 750cc morot.

Medföljande är gängad i båda ändarna = lögn att dra ett bestämt moment, även på känn...

crash-1.jpg

Varför vill du inte ha en gängstång med låsmuttrar som du drar åt rejält? Funkar helt ok till bakre fästet i buren på stunthojar, och dom kan få ta emot hårda smällar ibland utan att dom går av

Ja dom snurrpellarna har jag handlat en del av, inget ont om dom alltså men virrpanna bakom disken så man fick vara på sin vakt när det kom till mm, rostfritt, torx o.s.v..

Nu är jag inte så anal att jag tror mig behöva något höghållfasthetsstål näver bräjk men samtidigt inte någon gängstång av tyskt fulstål från lokala byggmarknaden eller något för köksluckor från Sifvert = har de grejjer lämpade för ämnet?

Swebolt finns också att handla över disk, någon med erfarenhet om de kan leverera?

Varför vill du inte ha en gängstång med låsmuttrar som du drar åt rejält? Funkar helt ok till bakre fästet i buren på stunthojar, och dom kan få ta emot hårda smällar ibland utan att dom går av

Därför att då gick det såhär:

unnamed.jpg

Jag har ganska bra klick i handleden och jag tog inte i någe särskilt, bulten gick dock inte av utan gängorna som sa upp sig. För att lösa eländet för stunden, läs; halv fyra på morgonen, så fick jag såga av skiten med norrorts slöaste bågfil.. svinnöjd.

Gängstång ska det inte vara för att det är av förklarliga skäl exakt passform genom ramen och motorpaketet = inget som ska ligga o skava/korrodera.

bara svetsa en mutter i ena änden på en bra gängstång då och dra med moment sen ...... Och har gärna lite klet på gängorna så minska risken att skiten nyper/skär för dig när du ska montera

Njae.. smorda gängor ökar snarare risken för överspänning, jobbar hellre med bra material men visst du har helt rätt i sak. Gängstång är som sagt inget alt. = original vet bäst, oftast = inte gängstång.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti