Val av bromsskivor gsxr

MagicMotion

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
SXV 550 -08
Annars har jag en liggande hemma du skulle Kunna få köpa, från en gsxr 600-05

Tusan, såg nu att den inte passa på min hoj..

Någon annan som har en skiva över?

Eller tipps? EBC, IRS, Gold Fren.. Vad välja?

ISR, EBC, Brembo och Galfer är bra prylar. men vad ska du ha hojen till? är det en banhoj? är det är gathoj?
Ska du bara köra på gatan så anser jag att EBC's paket med orginal-liknande (väldigt lika orginal-skivorna!) och matchande belägg fungerar ypperligt. Ska du köra på bana så hade jag valt lite kraftigare prylar.
EBC-kittet hittade jag för ca 1500-1800:- till min hoj på ebay och i kittet så ingår 2 skivor och 4 belägg. Borde kosta ungefär samma till din hoj.
Galfers Wave-skivor tycker jag inte ser så värst bra ut på din hoj, men det är en smaksak. Ska vara rätt okej prylar i övrigt.

MVH Phille

Lånar tråden lite. Jag har oxå lite funderingar på att byta skivor/bromsar på hojen. Anledningen till att jag funderar på det är för att jag upplever att jag tappar bromsverkan när jag har varit iväg och kört bana. Jag har luftat och byt bromsoljan till en olja som ska klara en högre temp, fick det tipset av en mcfirma när jag var där och frågade lite. Jag kan dock inte påstå att jag märkte någon direkt skillnad nästa gång jag var och körde bana. Jag åkte tillbaka till mcfirman och frågade om det fanns något annat jag kunde göra. Svaret jag fick var att byta till "racebelägg" men enligt firman kunde jag inte köra med dom på gata pga dom inte blir varma nog och kommer då inte fungera korrekt. Finns det inga mellanting?? Måste allt vara svartvit?? Skulle det hjälpa om jag köper andra skivor med andra belägg??
Tack för lånet av tråden :)

ISR, EBC, Brembo och Galfer är bra prylar. men vad ska du ha hojen till? är det en banhoj? är det är gathoj?
Ska du bara köra på gatan så anser jag att EBC's paket med orginal-liknande (väldigt lika orginal-skivorna!) och matchande belägg fungerar ypperligt. Ska du köra på bana så hade jag valt lite kraftigare prylar.
EBC-kittet hittade jag för ca 1500-1800:- till min hoj på ebay och i kittet så ingår 2 skivor och 4 belägg. Borde kosta ungefär samma till din hoj.
Galfers Wave-skivor tycker jag inte ser så värst bra ut på din hoj, men det är en smaksak. Ska vara rätt okej prylar i övrigt.

MVH Phille

Kan bli någon dag på banan men det är gata som gäller..

Prylbög som man är blir man ju sugen på isr efter vad man läst om dessa..

Hur ställer sig ebc mot isr? vad bör man inte köpa? Det är ju en halv förmögenhet på ett par skivor..
Alla dess ovan nämna märken är de likvärdiga eller bättre än original?

Kan bli någon dag på banan men det är gata som gäller..

Prylbög som man är blir man ju sugen på isr efter vad man läst om dessa..

Hur ställer sig ebc mot isr? vad bör man inte köpa? Det är ju en halv förmögenhet på ett par skivor..
Alla dess ovan nämna märken är de likvärdiga eller bättre än original?

ja, ISR-prylarna kostar väl en hel del vad jag har sett. dom är väl mer anpassade för hård körning än vad t.ex. det kittet från EBC som jag köpte är.
kittet från EBC som jag har köpt till min ska motsvara orginal fabriksmonterade skivor. det enda som skiljer är beläggen som EBC säger är anpassade för dessa skivor och som ska användas till EBC's skivor. det är någon sintrad lösning på belägg.
eftersom jag själv inte kör bana så tycker jag personligen att det är helt onödigt att köpa skivor och belägg som är anpassade för bana, och dom pengarna jag sparar in kan jag ha roligt för istället. men visst, kör man mycket bana så lär man väl behöva lite tuffare prylar som klarar av det bättre.

vad du inte bör köpa är skivor och belägg som inte är utav ett välkänt märke. jag spanade själv på ett kitt ifrån nån firma i usa (kommer tyvärr inte ihåg märket) som var det billigaste jag hittade på marknaden. allting såg lovande ut till jag läste i en hel del recensioner att dom fungerade dåligt i regn. då kändes det kittet inte så lockande direkt :P
om du tittar på ebay så lär du hitta t.ex. EBC-kittet jag pratar om utan tvekan. det är 2 skivor och 4 belägg. jag beställde mitt från england.

Lånar tråden lite. Jag har oxå lite funderingar på att byta skivor/bromsar på hojen. Anledningen till att jag funderar på det är för att jag upplever att jag tappar bromsverkan när jag har varit iväg och kört bana. Jag har luftat och byt bromsoljan till en olja som ska klara en högre temp, fick det tipset av en mcfirma när jag var där och frågade lite. Jag kan dock inte påstå att jag märkte någon direkt skillnad nästa gång jag var och körde bana. Jag åkte tillbaka till mcfirman och frågade om det fanns något annat jag kunde göra. Svaret jag fick var att byta till "racebelägg" men enligt firman kunde jag inte köra med dom på gata pga dom inte blir varma nog och kommer då inte fungera korrekt. Finns det inga mellanting?? Måste allt vara svartvit?? Skulle det hjälpa om jag köper andra skivor med andra belägg??
Tack för lånet av tråden :)

nu vet jag inte vilken hoj du kör du på bana med, men t.ex. Suzuki's sporthojar har många tyckt har lite svaga bromsar för bana efter några varv.
det du beskriver låter som exakt samma bekymmer. det du kan testa med är att byta till lite tuffare belägg. visst, dom behöver lite högre temperatur för att arbeta som det är tänkt, men så farligt är det inte. du behöver ju inte direkt köpa belägg som är speciellt anpassade för bankörning, utan belägg som är lite vassare än orginal. finns många olika belägg att hitta på marknaden.
i värsta fall så måste du byta till lite tuffare skivor också, men börja du med att byta beläggen och testa om du märker nån skillnad.
en annan sak kan ju vara bromsslangarna. stålomspunna slangar är att föredra om man använder bromsarna mycket då dessa inte flexar lika mycket som gummislangar. flexar slangarna så kan det kännas som luft i systemet.

nu vet jag inte vilken hoj du kör du på bana med, men t.ex. Suzuki's sporthojar har många tyckt har lite svaga bromsar för bana efter några varv.
det du beskriver låter som exakt samma bekymmer. det du kan testa med är att byta till lite tuffare belägg. visst, dom behöver lite högre temperatur för att arbeta som det är tänkt, men så farligt är det inte. du behöver ju inte direkt köpa belägg som är speciellt anpassade för bankörning, utan belägg som är lite vassare än orginal. finns många olika belägg att hitta på marknaden.
i värsta fall så måste du byta till lite tuffare skivor också, men börja du med att byta beläggen och testa om du märker nån skillnad.
en annan sak kan ju vara bromsslangarna. stålomspunna slangar är att föredra om man använder bromsarna mycket då dessa inte flexar lika mycket som gummislangar. flexar slangarna så kan det kännas som luft i systemet.

Tack för svaret. Jag åker på en zx10r års.m. 08. Stålomspunnet sitter redan monterat på hojen så det behöver jag inte lägga någon energi på. Jag ska ta och kolla upp lite mer ang nya vassare belägg, känns som att det kanske är det lättaste och billigaste alternativet att börja kolla på. Har någon några tips på bra belägg som jag kan satsa på så är jag öppen för förslag ;)
Tack ännu en gång.

Blev en ny skiva från spinnin wheel (beggad original) samt nya ebc hh belägg på g hem i brevlådan..

Var lite sugen på isr och brembo skivor... dock så åker jag mest gata, iof ganska hårt men original får duga ett tag till.. Jävla svårt att välja skivor.. Spanade däremot runt i lite trådar angående ebay skivorna, en tommy housuang eller liknande sålde vettiga skivor, antagligen inte bättre än originalarna men fullt funkis för gata.

Letade ebc kit på ebay men hittade inget till min hoj...

Blev en ny skiva från spinnin wheel (beggad original) samt nya ebc hh belägg på g hem i brevlådan..

Var lite sugen på isr och brembo skivor... dock så åker jag mest gata, iof ganska hårt men original får duga ett tag till.. Jävla svårt att välja skivor.. Spanade däremot runt i lite trådar angående ebay skivorna, en tommy housuang eller liknande sålde vettiga skivor, antagligen inte bättre än originalarna men fullt funkis för gata.

Letade ebc kit på ebay men hittade inget till min hoj...

det var ett sånt här kitt jag slog till på, fast utav någon anledning så har dom stigit i pris. fortfarande billigare än orginal, men dom har stigit i pris.
http://viewitem.eim.ebay.se/SUZUKI-...CS-AND-PADS-SET-SINTERED-HH/270869176707/item

såna här kitt finns till dom flesta hojar vad jag har sett.

jag hoppas att du hittar skivor till din hoj iaf! väldigt bra och trevliga hojar. både SRAD och K-modellerna :)

MVH Phille

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...