Val av bakdäck

• Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date

Snowman89

Guest
Behöver ett nytt bakdäck till fazern nu till våren. Frågan är bara vad jag ska köpa. Jag kommer att enbart åka gata med det. sitter 160/xx 17"¨på nu iallafall.

Har kollat runt lite på mcdäckonline och där finns det ju några runt 1000kr fast 165 då. Hur brett kan jag få på? Hur funkar det att åka på de billiga däcken?

Dunlop Roadsmart eller liknande är nog ett bra val.
Köp inte bredare däck av vad som är specificerat för din hoj.

Vilka e dom billiga däcken?
Jag har kört 3 år på Maxxis och är mer än nöjd med dom.

Shinko R-005 160/60 ZR17 TL 69W 1047:-

Continental Conti Force 160/60 ZR17 TL 69W M/C, hinterrad 1260:-

Maxxis SUPERMAXX 160/60 ZR17 TL 69W 1315:-

Continental ContiMotion 160/60 ZR17 TL 69W M/C, hinterrad 1315:-

Sen fortsätter det uppåt. Men ett bra däck under 1500:- som prioriterar många mil mer än bankörning. Vad rekommenderar ni då?

Finns de ingen som har köpt ett bakdäck för runt 1500, eller som vet något om dem? :S

Jag tycker man ska satsa på ett bra däck som prioterar bra grepp än lång livslängd. Det ger mer förtroende för däcken tycker jag.

Jag tycker man ska satsa på ett bra däck som prioterar bra grepp än lång livslängd. Det ger mer förtroende för däcken tycker jag.

Bra grepp, bra däck? Allt är relativt samt, var när och hur man åker, åker man tidigt på säsongen eller då det är kallt i backen så ger ett gatdäck bättre grepp än ett sportdäck, ett bra gatdäck räcker ganska långt för de flesta om man inte är rr förare eller kör lite bana, och håller ofta i mer än vad föraren tror.

kan väl säga att vill du ha många mil på bakdäck kan jag reca pilotroad 2 visseligen dyrare men fick ut 1500 mil på de annars dunlop roadsmart prisvärt å bäst i test kan inte säg mer har precis lagt på å kört 20mil :)

Köp ett michelin pilot road, eller pilot road 2.
Ger mycket bra grepp på vägen (ej bana)
samt håller mycket länge. Allt är ju relativt, men i jämförelse med ett sportdäck som tex. Michelin Pilot Power så får du nog nästan det dubbla.
Vet inte om det kostar så lite som en tusenlapp i din dimension,
men det är en (enligt mig) av de bästa kompromisserna för vägåka man behöver.
Hursomhelst, lycka till i valet!
:tummenupp

jag kör med dunlop SPORTMAX D208, 160-60-17 kostar 811 kr på hojdack.se
Tycker det e ett helt ok däck, fins lite trådar om det här på sh.

jag kör med dunlop SPORTMAX D208, 160-60-17 kostar 811 kr på hojdack.se
Tycker det e ett helt ok däck, fins lite trådar om det här på sh.

Försöker beställa just det däcket men på något sätt s kostar det 1027 + frakt istället för 811:S

edit: Det står att det kostar 811 i webbshoppen men när jag lägger till den i korgen så står det 1014

Last edited:
Bara köp!!! Så länge du inte kör på bana snabbt, så spelar det ingen roll vilka däck du har på vägen...

Försöker beställa just det däcket men på något sätt s kostar det 1027 + frakt istället för 811:S

edit: Det står att det kostar 811 i webbshoppen men när jag lägger till den i korgen så står det 1014
Konstigt!! om jag går till kassan står det
SPORTMAX D208 160/60-R17 811 811
FRAKT 88 88
Totalt inkl moms & miljöavgift (1 st a 20 SEK) 898

Och i kundvangnen står det totalt:898sek

Kan det vara så att du inte är SMC-medelm?
Hojdäck har rabbater för smc-medlemmar...

När jag först var in på deras sida så vart det 811kr men efter att jag fixade smcrabatten så vart det 1000kr:S Det funkade dock senare igår så nu har jag beställt ett supermaxx, får se hur det funkar då :)

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back