val av bak däck för min ktm 525 exc 2006?

rydlinger

Medlem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Turbo laddad kärring cykel, 413 bhp, 23 kilo = 17.9hk/kg
ska byta däck på mina motard fälgar nu eftersom det som redan sitter på inte är godkända.
Vilken bredd på bak däcket är det som gäller? sitter nog ett 160 på nu och då tar kedjan i däcket om jag inte mins helt fel! kan man sätte på något annat typ som 150 > 155? eller blir det för smalt? sedan vilka däck bör jag välja, vad får man mest däck för sina pengar!? tack på förhand

Jag har Michelin Pilot Power 160/60 bak, och där naggar kedjan lite i kanten på däcket. Ingen fara, det blir ett fräckt mönster på däcksidan bara. :D
Däcket kostar 1628:- på hojdack.se.
Grymt bra fäste. Går (knappt) att provocera fram bakhjulssläpp med det.

Last edited:
Jag hittade billigaste däcken på http://www.dackonline.se/Motorcykeldack.html. Köpte ett Metzeler Sportec M3 160/60, var tvungen att skära bort lite gummi på kedjesidan av däcket men inte mycket, det gick på en minut med en vanlig morakniv. (misstänker dock att min kedja är lite onödigt bred)

Jag är grymt nöjd med detta däck eftersom jag körde med ett michelin supermoto slick tidigare och då började hojen wobbla i 130+ km/h, nu när jag böt bakdäcket blev den stabil som aldrig förr. Däcket är att rekommendera!

jag kör med goldspeed slicks 165/56-17

det är precis så att däcket och kedjan går fritt, men det är inte mycket över

okej men vad bra, då bör jag nog satsa på ett 160/60 eller 160/70 då och kanske försöka få tag i en kedja som inte är lika bred som de nuvarande! tack för hjälpen gubbar!

Däck.

Du får göra som alla de andra i GBG som kör motard, kom upp till oss o snacka motard däck.
Kolla med KesoKungen och Roberzzon på S-H gbg avd.
Har det mesta på hyllan.
//Thomas

Köp på däckonline ist så blir de nog både billigare och lättare..

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti