Val av aggregat till min 1100R turbo?

Nu är vi inne på styr/regler :tummenupp 0,7bars "fjäder i turbon" är vad man brukar kalla för grundtryck eller grundladdtryck (GLT). Det är lite beroende på hur snabb Apexin är, jag kan "gissa" mig till att om du kör med hojen som den är idag och trottlar upp trycket så är det ganska hypernervöst uppträdande på de trycken. Vad jag menar är alltså om du håller hojen på 0,7bar och sen öppnar fullt på förgasarna så sker laddtrycksuppbyggnaden blixtfort då flöde i avgas är så pass högt då. Stämmer? "Risken" är ju att apexin inte hänger med att reglera initialt och du får överslängar /tryckpeakar. Givetvis är inte detta av ondo, man för några hekto overboost vid hårdare acceleration. En mycket omtyckt funktion i vissa applikationer, i andra ger den mest skrämselhicka. Man kan råda bot på detta med att ha ett lite lägre GLT och låta apexin vara med och jobba från grunden men istället mjukvarumässigt styra det till max x.xbar vis xxxx rpm.

Måste bara få kika på bygget nu när man flyttat in till stan å allt :)

Jepp, från 0,5 bar och uppåt ökar den laddet snabbt som attan. Men det gör inget, det är skoj. Det är där wheelisarna kommer :) Så om Apexin inte riktigt hänger med just där gör nog inte så mycket. Tryckpeakar är roliga, bara det inte blir för stora tryckpeakar så den ökar till 2 bar och sedan reglerar ner. Men lite snabbare än så tror jag nog att Apexin är. Det funkar trots allt på polarens Mitsubishi Evo, han kör med en AVC-R.

Frågan är hur klen fjäder jag kan ha och hur långt upp i laddtrycksskalan Apexin kan reglera noggrant trots den klena fjädern. Om jag t.ex. har en 0,6 bars fjäder i wastegaten, kan Apexin då reglera ordentligt och bra om jag knappar upp trycket till t.ex. 1,7 bar? Håller den trycket stabilt då?

Klart du får ta en titt på hojen! Bara pm:a när du börjar bli sugen. Jag studerar ju på högskolan, men lite tid har jag nog över :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top