Val av 125a

Lumiz

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2013
Ort
Örebro
Hoj
-
Tjenare!
Sälde av min dt125r för tvår år sedan och skaffade bil istället men nu har mc tankarna börja fara i huvudet igen (vårkänslor) ;).
Har ni några tips om sporthojar som går att få fart på?
Vet att rs:an eller cagivan är det man ska satsa på om man vill ha fart men hur är det med vridmomentet?
Vill gärna höra om egna erfarenher specefikationer finns ju på nätet. :)
Finns det någon fyrtaktare på marknaden som går att få fart på?

Hur är det att få tag på delar till dom italienska hojarna?

Är rätt lång (192)finns det några hojar som kan passa min längd?

Mvh
 
varför inte göra en uppkörning och ta 25/35kws kortet?
Om inte så, trimma fyrtaktare är bara att glömma, vill du ha en snabb 125a så är det mito eller rs som gäller, finns också NSR osv. men RS;en är nog det bästa valet IMO pga lätt att hitta delar osv. Miton är lite ovanligare men den har ju också en 7 växlad låda och lite mer effekt.
Längden kan jag inte säga något om det får någon annan utala sig om, jag är ca 1,85 och har inte kört min RS tillräckligt mkt för att utala mig om det då den står i behov av lite fix.
annars är ju motarderna bra för långa personer, jag är ju iallafall nöjd med min SX ;)
 
För att jag har två år kvar till tung mc känns som att kasta pengarna i sjön! :/
Det var ju någon smart kille i riksdagen som tyckte skulle vara bra att ändra om lite med mc kort och så...

Hur är det med reservdelar till din rs?Har fått för mig att italienska hojar är lite speciella med sånt.
Du har inte koll på någon svensk återförsäljare åt aprilia som har trim osv inne?
 
mitt tips är att inte köpa orginal delar och heller inte ifrån sverige, när jag har köpt delar så har jag beställt ifrån england (www.Pjme.co.uk) och där är det bra priser, snabb frakt osv. så vitt jag vet så är det orginal delarna som är dyra och tar tid.:)
 
Okey det får jag tacka så mycket för. :)
Ja rs:n står helt klart högst på jag vill ha listan just nu.
Står dock en fin Cagiva Mito på en firma här i stan som jag har dreglat lite över.
Är dock en -00a har för mig dom gick över till 6växlat där omkring?

Vad har du kvar att meka på, på din hoj då? :)
 
jag vet faktist inte så mkt om Cagiva så om de gick över till 6 växlat har jag ingen aning om, det är nog inga dåliga hojar heller, har dock ingen aning om reservdelar osv. det får någon mito ägare uttala, Min rs blev helrenoverad i vinter med ny cylinder, kolv och nya lager och det som står kvar på listan nu är framgaffel packningar och bakbromsrenovering :)
 
Tjena!
En 2t låter rätt för dig om du nu vill ha fart. Jag inbillar mig att RS och Mito är lite lyxigare byggda än motsvarande japanare. Bättre chassi t.ex.

Mito EVO 1 (95-98) har 34mm förgasare och 7 växlar. Känns igen på de tre-ekrade fälgarna.
EVO 2 (98-06) har 28mm förgasare och 6 växlar. Den har ca 2-4 hk mindre men är mindre törstig.

Reservdelar är inget problem. Mitomondo i UK kan skaffa fram varenda del och han är billigare än om man handlar i Sverige.

Har lagt 1300 mil på min och hade jag fått köpa 125:a igen så hade det blivit en Mito igen. På småvägar hänger man på stora hojar utan problem.
Den är dessutom till salu billigt nu, skicka PM vid intresse :)
 
Nyheter
BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Back
Top