Val av 125:a

Björn7

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
-
Hejsan!

Jag skulle säga att jag har två val när det gäller inköp av hoj.

Antingen köper jag en gammal 2:taktare som fortfarande går bra (t.ex- Aprilia Af-1?)

Eller så köper jag en ny 4-taktare då de oftast är billigare?

Jag tänkte nog inte avstrypa hojen så max effekten ostryptgör inte så mycket.

Hur går en 2-takt med 11 kw jämfört med en motsvarande 4-takt (alltså 11 kw där med)? Skillnad i acc/toppfart m.m?

-

Vilka motorcyklar kan ni rekommendera både 4-takt och gammal 2-takt?, vill gärna ha lite valmöjligheter ;)

Om du inte ska köra ostrypt så finns det ingen ide med att köpa en 2-taktare då de går sjukt sämre än 4-taktare.

БОБАН;3622888 skrev:
Om du inte ska köra ostrypt så finns det ingen ide med att köpa en 2-taktare då de går sjukt sämre än 4-taktare.

Ok, jag anade det :P

Vilka 4-taktare kan du rekommendera?

edit: Många 12or 4takt har ju inte ens 15 hk :\

Last edited:
Yamaha XT 125
CH Racing 125
Sherco 125
Beta RR 125

Alla dessa har samma luftkylda 4-taktare från Yamaha. 12,5 hk innan 06. Från 06 och framåt 10 hk.

De ser ju ganska bra ut,

finns det inga med 15hk eller är det omöjligt på en 4taktare med så här pass liten cylindervolym

synd att du inte valde min AF1 :tungan men jag tror den enda 4t 125an med 15hp är nya yamaha YZF R125, och som även jag får sista veckan i juni :D

synd att du inte valde min AF1 :tungan men jag tror den enda 4t 125an med 15hp är nya yamaha YZF R125, och som även jag får sista veckan i juni :D

Jo men ska nog tyvärr inte köpa något förrän efter sommaren och du vill knappast vänta tills dess :P

Hittade precis att Honda varadero har ca 14,4 hk eller något sådant, men utseendet var en helt annan sak...:arsele

De ser ju ganska bra ut,

finns det inga med 15hk eller är det omöjligt på en 4taktare med så här pass liten cylindervolym

Då svarar jag MZ 125 och Yamaha YZF-R125

Yamaha XT 125
CH Racing 125
Sherco 125
Beta RR 125

Alla dessa har samma luftkylda 4-taktare från Yamaha. 12,5 hk innan 06. Från 06 och framåt 10 hk.

:huvet :mad: :4skrika :dummer :gråta :3freak :död :huvet :gnissla

Är jag den enda som inte tror på den skiten? :3freak
Samma motor osv mellan 05 och 06, 05 är däremot reggade på 7kw (ca 9,5 hk) medans 06 är reggade på 8kw

JAG tycker de låter som försäljarsnack
Samma sak med CH racing ÅF påstod att den hade 14hk men reggade den på 7 eller 8 kilowatt

Jag tycker du ska satsa på Yamaha Yzf-r125 fulla 15 hästar i en fyrtaktsmaskin.

Jag har den och är kanonnöjd. Hänger på alla andra strypta lätta mc häromkring.

Jag tycker du ska satsa på Yamaha Yzf-r125 fulla 15 hästar i en fyrtaktsmaskin.

Jag har den och är kanonnöjd. Hänger på alla andra strypta lätta mc häromkring.

Max fart ca på platt väg?(Orkar den hålla den farten?)

Snygg är den ju och det är en bra start ;)

edit:

Vet någon ungefär hur fort en Derbi Baja 125 går? Har 11hk

Last edited:
Max fart ca på platt väg?(Orkar den hålla den farten?)

Snygg är den ju och det är en bra start ;)

edit:

Vet någon ungefär hur fort en Derbi Baja 125 går? Har 11hk

Enligt ÅF höll YZF,en ca 130km/h.

Derbin däremot har samma motor som XT 125 X/R, och toppar ca 105/110 enligt ÅF.

båda strypta.

Enligt ÅF höll YZF,en ca 130km/h.

Derbin däremot har samma motor som XT 125 X/R, och toppar ca 105/110 enligt ÅF.

båda strypta.

Är nog frågan om med 15 häst det, Rs:en jag har får det jobbigt efter 140, och den har ju nästan det dubbla.

БОБАН;3622888 skrev:

Oberoende så kommer en beggad 2t nästan säkert redan vara avstrypt, alltså skiter det sig att vara laglig.

Last edited:
Antingen beror det på den bakom styret :arsele eller skicket på hojen

Skicket börjar ta sig iaf, tackvare allt för stora utgifter. Och om inte skiten orkar dra med lite röv i bagaget är den minsann trött. Alltså den kommer nog upp i en 160 eller så, men efter 130-140 börjar det behövas ganska mycket väg om det skall finnas plats att sega sig uppåt på mätarn.

2 takt har väl 15 hk original o 4 takt typ 10 eller?:va

sen har jag kört en ch racing 125 4 takt sjuk slö va den såå köp 2 takt:tuttar

Last edited:
Då svarar jag MZ 125 och Yamaha YZF-R125

:huvet :mad: :4skrika :dummer :gråta :3freak :död :huvet :gnissla

Är jag den enda som inte tror på den skiten? :3freak
Samma motor osv mellan 05 och 06, 05 är däremot reggade på 7kw (ca 9,5 hk) medans 06 är reggade på 8kw

JAG tycker de låter som försäljarsnack
Samma sak med CH racing ÅF påstod att den hade 14hk men reggade den på 7 eller 8 kilowatt

Nope du är inte den enda. Kommer ihåg att jag talade med affären som sålde ch racing i Göteborg(?) och påtalade det om effekten och att den angivna på deras hemsida inte stämde för fem öre samt att den var högre än xt med samma motor... då sänkte dem effekten med ca 2-3 hästar på deras hemsida:va :D

Jag letar 125:a till min son. Vad med Aprilia MX 125? Eller Husqvarna SM är detta något att ha?

Har en kompis som äger en Aprilia och den har inte vart mycket att hänga i granen. Den har gått sönder hit och dit, avgasporten har pajat två gånger samt så hade framhjulet på något sätt låst sig i 70 km/h utan anledning. Hur vet jag inte men han sa nåt om bromsen. Fast den är i relativt dåligt skick också:rolleyes:

Husqvarnan vet jag inte så mycket om men det finns en del här på forumet som äger sådana och dem har inte klagat allt för mycket så vitt jag vet. Men i helhet så verkar Husqvarna göra bra hojar.

Last edited:
Jag letar 125:a till min son. Vad med Aprilia MX 125? Eller Husqvarna SM är detta något att ha?

husqvarnan e helt okej. går bra och håller bra :yoparty jag va inne på att köpa en Aprilia först men köpte husqvarnan för jag hade hört att den skulle gå lite bättre och så tyckte jag att den var förjävla snygg :D

Nope du är inte den enda. Kommer ihåg att jag talade med affären som sålde ch racing i Göteborg(?) och påtalade det om effekten och att den angivna på deras hemsida inte stämde för fem öre samt att den var högre än xt med samma motor... då sänkte dem effekten med ca 2-3 hästar på deras hemsida:va :D

I'm not alone :banana

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back