Val av återförsäljare och ny mc

Nerf

Medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Sweden
Hoj
Depends
Är i farten att köpa en ny Ktm 890 Adventure R och har valet av fyra återförsäljare i omnejd, Bergmans motor, Elite MC, CEC (cross & enduro companiet) samt Bike Trollhättan, det skiljer sig naturligtvis lite mellan deras erbjudanden men jag har inga tidigare erfarenheter utav någon annat än reservdelar till crossen från cec (*tummen upp*). Men är alla auktoriserade Ktm återförsäljare så kanske det är hugget som stucket eller vad säger era bemötanden/omdömen ?
Jag har gjort klart att den skall vara ny (0 mil), kan det fortfarande vara ett butiks-ex då ? (vetskapen av att andra pillat på den ;)).
 
Har du kollat med mc-companiet i Väring (skövde)?
 
Har du goda erfarenheter av CEC, varför inte välja CEC ?
 
Jag har ingen erfarenhet av någon av firmorna annat än Bike Trollhättan via postorderköp. Och det var utmärkt, även vid reklamation.
Men jag har erfarenhet av att köpa ny hoj, både ny som kommer i låda och ny (0 mil) men som stått i butik.
Om du köper ett butiksex så kommer du att vara andra ägare på hojen så priset ska vara något lägre. Jag fick mitt butiksex med 13% rabatt ungefär. (126 000 istället för 145 000). Det var inte en KTM dock men det gör ju knappast någon skillnad.
 
Av ovan nämnda butiker har jag bara erfarenhet av Bike i Trollhättan. Köpte min Triumph där. Väldigt smidig affär tycker jag. Dom hämtade till och med upp mig på tågstationen. Kunde inte pruta på priset men fick en värdecheck att handla tillbehör för. Passade mig då jag behövde hjälm och lås.
Jag är nöjd med min affär. Hade aldrig några problem med hojen så min enda kontakt var när jag köpte den.
 
Det var nyheter för mig att jag ska förvänta mig rabatt på ett "butiksex". En hoj med 0 mil som står i hallen är väl ny? 13% lägre pris för att någon provsuttit verkar galet. :)
Jag har ingen erfarenhet av någon av firmorna annat än Bike Trollhättan via postorderköp. Och det var utmärkt, även vid reklamation.
Men jag har erfarenhet av att köpa ny hoj, både ny som kommer i låda och ny (0 mil) men som stått i butik.
Om du köper ett butiksex så kommer du att vara andra ägare på hojen så priset ska vara något lägre. Jag fick mitt butiksex med 13% rabatt ungefär. (126 000 istället för 145 000). Det var inte en KTM dock men det gör ju knappast någon skillnad.
Alltså pratar du demohoj? För en hoj som står i butiken utan mil är det ju inga andra ägare på, även om handlaren "äger" hojen. Första ägaren registreras när första riktiga köparen köper, hur mycket hojen än stått i butiken.

När jag köpte demo-hoj sist så blev jag även då första ägaren, och garantin började gälla samma dag som jag köpte hojen. Detta trots att den gått som demo i 80 mil.

Att få 13% rabatt bara för att hojen stått i hallen och provsuttits är nog inget man kan räkna med, även om Anca gjorde en bra deal!
 
Har du kollat med mc-companiet i Väring (skövde)?
De är definitivt min rekommendation, de är precis så bra som man önskar att alla handlare skulle vara.
Från Borås är det väl bara marginellt längre dit än till Trollhättan?
 
Men, varför åka över ån?

Om Bergmans finns i Borås och det är en flång ny som ska köpas.
Priset lär ju inte kunna ryckas, utan det är nog samma överallt, speciellt i början av säsongen.

Rätt gött att bo nära handlaren om det är något. Då har man ju etablerat en relation som det går att bygga på.

Vad kan skilja på CEC och Bike eller Elit mot Bergmans?
 
Från det sämsta budet till det bästa skiljer det 10.000:- så det är väl ändå något att ta i beakt, men om då cykeln är ett butiks-ex eller paketerad i låda vet jag inte, men alla är 0-mil.
Ett butiks-ex ska väl inte skilja sig, annat än att andra provasuttit den i butiken ?
 
Det är ju värt en del att handla på hemorten. Du borde kunna får bra service där i och med att de kan se fram emot att få dig som helkund ett bra tag framöver. Åtminstone så länge som du (av garantiskäl) behöver serva på märkesverkstad. Så mitt förslag är:

- Gå till Bergmans och säg "jag tänker köpa en KTM 890. XXX är xxxx kronor billigare än ni. Men jag vill hellre handla hos er, jag tror att det blir bättre. Vad kan du göra på priset?" Ungefär "hjälp mig handla hos er".
 
Last edited:
Slår ett slag för GMC Karlstad, jag kände jag fick ett så personligt bra bemötande av deras säljare och meck att jag valde dom över andra alternativ när jag köpte min KTM. Tyvärr ingen erfarenhet av företagen du listade upp så lite därför jag kommer med ett wildcard ;)
 
Inget säger ju heller att du måste köpa och serva hojen på samma ställe (även om servicestället naturligtvis behöver vara auktoriserat för garantins skull).

Gör själv service hos en verkstad (gäller inte KTM, utan annat märke) som jag är oerhört nöjd med, men som inte säljer hojar. För service är det dock viktigt att verkstaden ligger hyfsat nära där jag bor. När det är dags för ny hoj väljer jag den handlare som jag upplever som bäst. Även om det hittills har landat i att jag köpt hojen hos en handlare på orten som jag är nöjd med och gärna stöttar, behöver det heller inte utesluta att jag kör lite längre vid behov, då hojinköp inte sker i närheten av lika ofta som besöken hos serviceverkstaden.
 
Det var nyheter för mig att jag ska förvänta mig rabatt på ett "butiksex". En hoj med 0 mil som står i hallen är väl ny? 13% lägre pris för att någon provsuttit verkar galet. :)

Alltså pratar du demohoj? För en hoj som står i butiken utan mil är det ju inga andra ägare på, även om handlaren "äger" hojen. Första ägaren registreras när första riktiga köparen köper, hur mycket hojen än stått i butiken.

När jag köpte demo-hoj sist så blev jag även då första ägaren, och garantin började gälla samma dag som jag köpte hojen. Detta trots att den gått som demo i 80 mil.

Att få 13% rabatt bara för att hojen stått i hallen och provsuttits är nog inget man kan räkna med, även om Anca gjorde en bra deal!
Det jag fick förklarat för mig var att de registrerar hojarna när de kommer till handlaren, finns det ingen som beställt hojen så är det handlaren som registreras på fordonet.
Och tittar jag på min egen hoj så är jag andra ägare så för mig blev det i alla fall så.
 
Är i farten att köpa en ny Ktm 890 Adventure R och har valet av fyra återförsäljare i omnejd, Bergmans motor, Elite MC, CEC (cross & enduro companiet) samt Bike Trollhättan, det skiljer sig naturligtvis lite mellan deras erbjudanden men jag har inga tidigare erfarenheter utav någon annat än reservdelar till crossen från cec (*tummen upp*). Men är alla auktoriserade Ktm återförsäljare så kanske det är hugget som stucket eller vad säger era bemötanden/omdömen ?
Jag har gjort klart att den skall vara ny (0 mil), kan det fortfarande vara ett butiks-ex då ? (vetskapen av att andra pillat på den ;)).
Jag servar själv numer, då garantin är ute, men skulle gärna återvända till Bergman, trots avståndet för min del.
Servicen (KTM-service) blev lite försenad, typ någon dag, men de körde den i skåpbil till Kungsbacka utan kostnad - toppklass.
 
Lite längre att åka, men jag skulle rekommendera Alternativ1 MC i Kalmar. BMW, Triumph, KTM
 
Det jag fick förklarat för mig var att de registrerar hojarna när de kommer till handlaren, finns det ingen som beställt hojen så är det handlaren som registreras på fordonet.
Och tittar jag på min egen hoj så är jag andra ägare så för mig blev det i alla fall så.
Det låter som den handlaren inte har koll, alternativt gråimporterar (vilket inte behöver vara galet, så länge det reflekteras i priset).

Min förra hoj köpte jag ny, 2019. Det var en MY2018 som tillverkats 2017, och levererats till JE68 sent 2017.

När jag knappt två år efter leverans köpte den, blev jag första ägare. Samma datum blev ”först registrerat den...” hos Transportstyrelsen och fabriksgarantin började gälla. Hojen har varit JE68:as egendom innan den blev min.
 
Det låter som den handlaren inte har koll, alternativt gråimporterar (vilket inte behöver vara galet, så länge det reflekteras i priset).

Min förra hoj köpte jag ny, 2019. Det var en MY2018 som tillverkats 2017, och levererats till JE68 sent 2017.

När jag knappt två år efter leverans köpte den, blev jag första ägare. Samma datum blev ”först registrerat den...” hos Transportstyrelsen och fabriksgarantin började gälla. Hojen har varit JE68:as egendom innan den blev min.
Märkligt att det kan vara så. Jag köpte hos en auktoriserad ÅF, jag tror inte det var något fuffens med import och liknande.
Men till TS, kolla vad som gäller för det fordon du tittar på om du köper en som står i butik. Om du blir andra ägare (även om du är den första som kör hojen) så ska det synas i priset.
 
Märkligt att det kan vara så. Jag köpte hos en auktoriserad ÅF, jag tror inte det var något fuffens med import och liknande.
Men till TS, kolla vad som gäller för det fordon du tittar på om du köper en som står i butik. Om du blir andra ägare (även om du är den första som kör hojen) så ska det synas i priset.
Vad har det för betydelse om en firma stått som ägare innan du köper den och blir första som ställer på den och tar ut den i trafik? Har aldrig hört att någon stört sig på att en firma varit ägare innan man köpt en ny bil/mc
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top