Vakuumförgasare + podfilter GPZ550

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Tja!
Har en Kawasaki GPZ550 från 1982.
Rivit ned förgasarna och skulle byta insugsgummin på båda sidor av förgasaren. Dock var dessa fel och luftburken va till synes även skrot. Så jag är inne på att montera podfilter trots att det tydligen ska vara svårt att justera in. Någon som har några tips eller idéer? Podfilter direkt på förgasarna eller försöka göra en hals som möjligtvis är justerbar?
Har sett någon på youtube som gör justerbara halsar på filtren så att de går att stänga dem något. Även sett någon som lägger en stor bricka direkt i filtret för att på så vis minska mängden luft. Sen har man ju sett de som bara behöver byta munstycke, eller inte göra något alls.

Last edited:
Låt det vara original.
Kan inte vara svårt att hitta luftburk mm på ebay.de t ex.
Det finns ingen effekt att hämta, bara elände.

Låt det vara original.
Kan inte vara svårt att hitta luftburk mm på ebay.de t ex.
Det finns ingen effekt att hämta, bara elände.
Det är inte effekten jag är ute efter. Jag har inga problem att krångla lite för att få den att gå prima. Hellre det än att köpa en luftburk samt nya gummin som totalt säkert landar på 4-5 papp. Köpte ju cykeln för 6 papp liksom...

Frågan var mer vad man bör tänka på. Och om det finns några "lösningar" för att förenkla arbetet. Som de varianterna jag skrev om. Är det någon som testat?

Köp Filter och montera dem. Håll tummarna för att förgasarnas slitage kompenserar de extra bränsle den behöver. Skruva ut "blandningsskruvarna" ett halvt varv. Totalt 2 varv.
Så för du aceptera att den går som det går.
Den kommer aldrig att bli som den ska, men det kanske duger för en hoj i den prisklassen.

Köp Filter och montera dem. Håll tummarna för att förgasarnas slitage kompenserar de extra bränsle den behöver. Skruva ut "blandningsskruvarna" ett halvt varv. Totalt 2 varv.
Så för du aceptera att den går som det går.
Den kommer aldrig att bli som den ska, men det kanske duger för en hoj i den prisklassen.
Kommer ju självklart bestycka den om så behövs.

Hur kommer det sig egentligen att det behövs just luftburk för att den ska gå bra?
Jag vet ju att öppna filter ger mer luft och det är väl säkert ännu känsligare då det är vakumförgasare, men borde det inte gå att "strypa" luftfiltrena på något vis? Eller är det just grejen med att alla förgasare får lika mycket luft från en och samma kammare som är kruxet?

Okej det får bli renovering av luftburken och försöka hitta nya gummin.
Vart hittar jag gummin som inte kostar skjortan och som passar? Z 550-h1/gp står det i regbeviset. Gummina som ska in i luftburken alltså.
Även det högra lilla trekantiga liftfiltret verkade vara svårt att hitta...

Last edited:
Kruxet är väl att få rätt luftflöde och hastighet på luften genom förgasaren för att det ska lyfta trotteln på rätt sätt, öppnar man upp luftburken ändras flödet och hastigheten vilket i sin tur påverkar hur trotteln kommer att lyftas.

Man kan säkert kompencera för den avsaknad av luftburken med både munstycken och nålar men man behöver nog även laborera och bla justera storleken på hålen i trotteln, hål, munstycken för luften som styr trottellyftet och trottelfjädern. Är säket fullt möjligt att få till det hyfsat men man ska nog räkna med att det tar en jäkla tid och är en massa pillrande speciellt om man har fyra förgasare.

Det var nog att få en vakuumgasare att funka hyfsat för mig i en helt annan användning än den är gjord för på kompressorhojen. Mycket laborering med att i mitt fall strypa hastigheten på trottelns lyft och med nålens profil, nu är det kanske detta exempel lite extrem användning av en vakuumförgasare.

Alright då är jag med. Bra att förstå lite mer varför alla skriver att det ska undvikas.
Så nu är det bestämt. Ska laga burken och få tag i nya gummin. Verkar dock vara svårt att få tag i gummin i Sverige som inte kostar multum.

CV förgasare är en ganska snillrik konstruktion. "Constant Velocity" Luftburk och förgasare lever i symbios.
DÅ trottlarna inte har någon kontakt med gasvire, så lyfts dem med hjälp av gashastighet och luftundertryck. Med hjälp av luftburken blir gashastigheten och undertrycket betydligt mycket jämnare. Ger du halv gas och har halva maximala varvtalet, så lyfter trottlarna halva höjden.

Men, utan luftburk dör lufthastigheten och undertrycket efter varje insugstakt. Trottlarna kommer då att hoppa upp och ner i förgasarna när man kör på delgas. Det blir då jättesvårt att få kontroll på vilken del av nålen som bränslet regleras. Det blir både magert och fett om vartandra...

CV förgasare är en ganska snillrik konstruktion. "Constant Velocity" Luftburk och förgasare lever i symbios.
DÅ trottlarna inte har någon kontakt med gasvire, så lyfts dem med hjälp av gashastighet och luftundertryck. Med hjälp av luftburken blir gashastigheten och undertrycket betydligt mycket jämnare. Ger du halv gas och har halva maximala varvtalet, så lyfter trottlarna halva höjden.

Men, utan luftburk dör lufthastigheten och undertrycket efter varje insugstakt. Trottlarna kommer då att hoppa upp och ner i förgasarna när man kör på delgas. Det blir då jättesvårt att få kontroll på vilken del av nålen som bränslet regleras. Det blir både magert och fett om vartandra...
Aha då är jag med!

Men är luftburkens storlek konstruerad just för detta? Eller handlar det mer om att alla förgasare får exakt samma luftflöde genom den gemensamma burken?

Som jag skrev i förra inlägget www.ebay.de
Scrolla ned en bit.
Tack men är ju omöjligt att veta om de passar då det inte står så mycket om modellen.

denna verkar dock som att den ska passa, till hyggligt pris också.

Även här. Ännu billigare https://www.cruzinimage.net/2019/04/22/80-83-kawasaki-gpz550-carburetor-air-cleaner-box-duct-boots/

Någon som har erfarenhet av dessa två ställen?

Last edited:
Enl https://www.cmsnl.com/ stämmer artikelnummret på de som säljs på ebay.
Men ingen garanti såklart.

De kan funka rel bra att köra podfilter så prova först köra en sväng utan filter.
Justera in bränsleblandskruvarna så tomg blir så jämn som möjligt. Har man svintur kan den gå hysfsat bra utan byte av huvudmunstycken men i regel går man upp 10% i högfart.
Om den går ryckigt i jämna farter så prova höja trottelnålarna om de går på den modellen?
Jag har fått årdning på flertalet vakumfuggar med öppet filter som gått tillräckligt fint med bara de moddarna men de flesta cv fuggar kräven mod av allt rfrån olika stor borrhål upp i vakumlyfthuset till kapade fjädrar till trotteln. Jag har lyckats få till perfekt gång även med den krånligare varianten men de har varit enstånkor för de är för mycket jobb att mixtra med 4 gasare som sitter trångt till.
De är som sagt värt att provköra utan filter och käns den skaplig så kan man få den lite bättre med de enklare moddarna jag beskrev.

Fått tag i gummin som förhoppningsvis kommer till veckan. Hoppas dom passar. Även gått lös med tec7 och tätat luftburken så den nu är tät där den ska vara tät. Hoppas vi att detta hjälper.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman