Vakuumförgasare + öppet filter = varvar inte ur

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Jag monterade öppet K&N-filter på min Thunderace och ersatte dessutom locket till luftburken med ett tillbockat järn för att få så öppet som möjligt (låter fränt). Konsekvensen blev att motorcykeln varvar inte ut ordentligt utan blir ganska kraftlös från ca 8000 rpm. I låg- mellanregistret märkte jag ingen skillnad. Efter att bytt ut järnet mot ordinarie lock på luftburken går motorcykeln bra igen. Jag gissar på ett par saker som detta kan bero på och jag behöver hjälp att reda ut vad som är problemet och hur jag åtgärdar det.

1. Systemet blir för öppet och bestyckningen i förgasarna ger för snålt med bränsle på höga varv. Bara att bestycka om och bänka?

2. Luftburken blir för öppen så att vakuumet blir för dåligt för att förgasarna ska fungera som de ska.

Tilläggas ska att motorcykeln gick också ganska ryckigt över 8000 rpm och det får mig att gissa mer på 1, men som sagt jag behöver hjälp.

Jag har sökt en del på forumet utan att hitta någon riktigt bra förklaring.

// Wibäck

Alternativ 1. Har du dessutom bytt till en ljuddämpare med bättre flöde än original så definitivt alt. 1.

Alternativ 1. Har du dessutom bytt till en ljuddämpare med bättre flöde än original så definitivt alt. 1.

Nej, original ljuddämpare.

Frågan är då varför Yamaha har tillverkat en så pass begränsande luftbox om det inte är för att få ett visst vakuum i den för förgasarnas skull? Det hade ju varit enkelt att ha ett större insug i boxen och på så sätt få ett par hästar till tänker jag.

Frågan är då varför Yamaha har tillverkat en så pass begränsande luftbox om det inte är för att få ett visst vakuum i den för förgasarnas skull? Det hade ju varit enkelt att ha ett större insug i boxen och på så sätt få ett par hästar till tänker jag.

anledningen är brist på vaccum. du är inte den första att prova på vaccumförgasare .

Det finns faktiskt en hel del att hämta lite här och var i forumet om detta.
Jag har dragit följande slutsats.
1, Är man ingen expert eller väldigt duktig på meckandet. Släpp då mixtrandet med insugsdelen av det hela. Är väldigt komplicerat att få till rätt på vakumfuggar..
2, Öppnare insug samt öppnare avgas. Mer bränsle behövs eg större munstycken, lyftade nålar etc för att inte få motorn gå för snålt. Och därmed få skadade ventiler och annat. Dynojet gick som fasiken på min innan det blev utslitet.. KN och öppnare avgas på min.

3, Fick rådet igår av en annan mc mek att lyfta nålarna ett snäpp och INTE öka "mainjet" sas. Med risk att den då går för fett i stan och på landsväg.. Det har jag gjort men inte provkört ännu så det vet jag inte om det blev bättre.

Stickyn på vakumförgasare är riktigt bra. Kika på den för mer info från de som kan detta. Jag testar mig fram och försöker lära..

Man blir lite frustrerad av alla olika råd man får bara ;-)

Det är inte alltid säkert att öppna filter flödar mer än en original luftburk som ofta har ett ganska stort luftfilter. Filterarean är normalt väldigt liten på öppna filter och cylindrarna hjälper inte varandra att suga luft på samma sätt som med en rätt utformad luftburk.

Det är inte alltid säkert att öppna filter flödar mer än en original luftburk som ofta har ett ganska stort luftfilter. Filterarean är normalt väldigt liten på öppna filter och cylindrarna hjälper inte varandra att suga luft på samma sätt som med en rätt utformad luftburk.

My bad, som sagt, försöker lära.

anledningen är brist på vaccum. du är inte den första att prova på vaccumförgasare .

Så vakuumförgasarna kräver det lilla insuget i luftburken för att fungera bra? Det skumma är att jag fick tipset av Tegheim här på forumet som har en likadan Thunderace och hans gick utan problem med denna modifiering.

Man blir lite frustrerad av alla olika råd man får bara ;-)

Jo, men jag frågade frugan och hon hade ingen aning...

Det står litegrann 1-1 mellan mina förslag på varför bågen gick dåligt så jag hoppas på några fler visdomsord innan jag frågar någon som tar betalt. Jag antar att en bänkning exakt kan tala om vad som pågår, men det är alltid intressant att provbänka på forumet först.

Last edited:

Anledningen till varför Yamahan har så strypt luftburk är för att den aldrig skulle klara gällande emissionslagar med öppnare burk. :) Fan, man kan köra CV-förgasare med trattar om man så önskar. Det går inte särskilt jämnt, men öppnar gör de, det är säkert.

Är det så att om det inte är tillräckligt vakuum i luftboxen så öppnar inte trottlarna helt och ger inte "fullgas"? Det i sig borde i så fall inte ge upphov till att motorcykeln går orent, bara att den inte drar ordentligt, eller?

Lägg väl märke till att vi behåller original luftbox, tar bara bort snabeln som leder in luften i filtret. Så vi är FÖRE filtret och moddar. Och som sagt, på min thunderace så blev de ingen skillnad alls på gassvar, men man hörde motorn på ett helt annat sätt! Roligare insugsljud helt enkelt.

Ge vakumförgasarna till välgörande ändamål. Det är det enda de duger till om du ska hålla på och trimma (lite överdrivet).
Att köra med fyra separata öppna filter ger riktigt stor total filterarea, och framflrallt och bättre flöde än den burk du har original på den cykeln.
Problemet är att vakumförgasare inte får rätt vakum med sådana filter och således öppnar dåligt och gör att motorn går mer eller mindre skit.

Problemet är att vakumförgasare inte får rätt vakum med sådana filter och således öppnar dåligt och gör att motorn går mer eller mindre skit.

Exaktamundo.

Och så köper man en brygga med sånna här.

FCR_Carbutetors.jpg

Kostsamt men värt vart enda öre. :tummenupp

Ge vakumförgasarna till välgörande ändamål. Det är det enda de duger till om du ska hålla på och trimma (lite överdrivet).
Att köra med fyra separata öppna filter ger riktigt stor total filterarea, och framflrallt och bättre flöde än den burk du har original på den cykeln.

Som sagt så har det aldrig varit modden Wibäck gjort. Han öppnade bara luftvägarna framför original filter-plats.

Jag förstod inte riktigt på beskrivningen exakt vad som gjorts. Efter att ha läst igenom det igen så uppfattar jag det som att han kör med ett ersättningsfilter från K&N i original luftburk, men plockade bort locket och monterade någon järngrunka för att hålla filtret på plats?
Att ta bort locket på luftburken ger ungefär samma effekt. Man sabbar vakumet för förgasarna så resultatet blir detsamma, dvs dålig funktion för förgasarna.

Vakumförgasare är ett gissel. Jag har aldrig fattat varför tillverkarna envisas med dem på en sporthoj. Man får mjukase (sämre) gasrespons, vilken kan vara bra på en komfortkärra. Men på en sporthoj är det helt kass i mina ögon.

men nya mekaniska förgasare (typ som lagts upp på bilden ovan) så blir hojen bättre på alla sätt och kan till och med dra mindre bensin med lite tur.

Jag förstod inte riktigt på beskrivningen exakt vad som gjorts. Efter att ha läst igenom det igen så uppfattar jag det som att han kör med ett ersättningsfilter från K&N i original luftburk, men plockade bort locket och monterade någon järngrunka för att hålla filtret på plats?
Att ta bort locket på luftburken ger ungefär samma effekt. Man sabbar vakumet för förgasarna så resultatet blir detsamma, dvs dålig funktion för förgasarna.

Vakumförgasare är ett gissel. Jag har aldrig fattat varför tillverkarna envisas med dem på en sporthoj. Man får mjukase (sämre) gasrespons, vilken kan vara bra på en komfortkärra. Men på en sporthoj är det helt kass i mina ögon.

men nya mekaniska förgasare (typ som lagts upp på bilden ovan) så blir hojen bättre på alla sätt och kan till och med dra mindre bensin med lite tur.

Rätt uppfattat! Även om man sabbar vakuumet så borde väl motorn i alla fall gå rent även om inte trottlarna öppnar helt? Det är ju därför jag funderar på om motorn går magert eftersom den också gick orent på de högre varvtalen.

SKRUVA TILLBAKA ALLT ORGINAL ( luftburken)

Åk till en bänk och få en air / fuel kurva bestycka upp eller ner nått enstaka steg

Lägg väl märke till att vi behåller original luftbox, tar bara bort snabeln som leder in luften i filtret. Så vi är FÖRE filtret och moddar. Och som sagt, på min thunderace så blev de ingen skillnad alls på gassvar, men man hörde motorn på ett helt annat sätt! Roligare insugsljud helt enkelt.

Luftburken börjar vid snabelns yttremynning inte i själva plastlådan. Allt påverkar den vacumbalans som råder före o efter spjället. Om man bygger fighter och plockar bort kåpor så ändrar man det luftflöde o tryck som ska råda framför snabel vilket gör att en del hojar går dåligt.

Om din hoj funkade bra med modden så är väl det bra, men det funkar inte på alla cyklar.

Om din hoj funkade bra med modden så är väl det bra, men det funkar inte på alla cyklar.

Ja, det kanske va ren tur då. Det underliga är att jag och wibäck har (hade) exakt likadana cyklar. Och vi åkte ihop en hel del på bana jämnsides med dessa thundraces. Och det va då han undrade varför min röt och vrålade mer än hans när vi åker med original avgas. Och så visade ja min luftfilter-hållare-modd. På den vägen är det.

SKRUVA TILLBAKA ALLT ORGINAL ( luftburken)

Åk till en bänk och få en air / fuel kurva bestycka upp eller ner nått enstaka steg

Tack, uppfattat! En ombestyckning är alltså bra att göra även om man ändrar så lite som att sätta i ett K&N-filter?

Luftburken börjar vid snabelns yttremynning inte i själva plastlådan. Allt påverkar den vacumbalans som råder före o efter spjället. Om man bygger fighter och plockar bort kåpor så ändrar man det luftflöde o tryck som ska råda framför snabel vilket gör att en del hojar går dåligt.

Tack! Bra förklarat!

Last edited:
Back