Jag monterade öppet K&N-filter på min Thunderace och ersatte dessutom locket till luftburken med ett tillbockat järn för att få så öppet som möjligt (låter fränt). Konsekvensen blev att motorcykeln varvar inte ut ordentligt utan blir ganska kraftlös från ca 8000 rpm. I låg- mellanregistret märkte jag ingen skillnad. Efter att bytt ut järnet mot ordinarie lock på luftburken går motorcykeln bra igen. Jag gissar på ett par saker som detta kan bero på och jag behöver hjälp att reda ut vad som är problemet och hur jag åtgärdar det.
1. Systemet blir för öppet och bestyckningen i förgasarna ger för snålt med bränsle på höga varv. Bara att bestycka om och bänka?
2. Luftburken blir för öppen så att vakuumet blir för dåligt för att förgasarna ska fungera som de ska.
Tilläggas ska att motorcykeln gick också ganska ryckigt över 8000 rpm och det får mig att gissa mer på 1, men som sagt jag behöver hjälp.
Jag har sökt en del på forumet utan att hitta någon riktigt bra förklaring.
// Wibäck
1. Systemet blir för öppet och bestyckningen i förgasarna ger för snålt med bränsle på höga varv. Bara att bestycka om och bänka?
2. Luftburken blir för öppen så att vakuumet blir för dåligt för att förgasarna ska fungera som de ska.
Tilläggas ska att motorcykeln gick också ganska ryckigt över 8000 rpm och det får mig att gissa mer på 1, men som sagt jag behöver hjälp.
Jag har sökt en del på forumet utan att hitta någon riktigt bra förklaring.
// Wibäck