Vakuumbränslepump på 4-takt

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Totalt novis på hur detta funkar, på 2-takt tar man ju pulsen från vevhuset men hur kopplar man på en fyrtaktare? Var kopplar man in vakuumslangen är det till insuget? Är det samma pumpar på 2 och 4 takt, funkar en vanlig Mikuni pump från en skoter på en fyrtakts stånka?

Eftersom TIG-svetsandet börjar gå hyfsat nu så funderar jag på att svetsa ihop en kameltank till KLR:en på sidan där ljuddämparen inte sitter för att få med mer bränsle. Tycker att de 14 liter plus 2 liter extra i flaskor är i snålaste laget om man är avsides så en extra tank vore fint men då åker man ju på att ha soppa pump.

De funkar utmärkt med membranpump på 4takt. Ex till ktm 950 som de va eldriven pump org så monterar många membranpump för att den är mer ofelbar. Du borrar bara in en slanganslutning i insuget mellan topp och förgasare.

De funkar utmärkt med membranpump på 4takt. Ex till ktm 950 som de va eldriven pump org så monterar många membranpump för att den är mer ofelbar. Du borrar bara in en slanganslutning i insuget mellan topp och förgasare.

Okej så den där fyrkantiga Mikuni pumpen som används i skotrar funkar då. Där finns väl redan en anslutning till bensinkranen, kan man bara T:a ut sig på den?

Okej så den där fyrkantiga Mikuni pumpen som används i skotrar funkar då. Där finns väl redan en anslutning till bensinkranen, kan man bara T:a ut sig på den?
Jag känner inte til något uttag för bränslekran på membranpumpar. Bränslekranen sätter man mellan tank och bränslepump.
Alla membranpumpar från skoter funkar även om de har 2-3 bränsleutgångar för då pluggar man bara dem man inte utnyttjar.

Jag känner inte til något uttag för bränslekran på membranpumpar. Bränslekranen sätter man mellan tank och bränslepump.
Alla membranpumpar från skoter funkar även om de har 2-3 bränsleutgångar för då pluggar man bara dem man inte utnyttjar.

Vad jag menar är att om man har en vakkumkran som på KLR650 och GSX750ES så tar man ju vakuum till kranens membran (som öppnar kranen med motorn igång) från mellan topp och förgasare. Det är väl på samma ställe som vakuumslangen till bränslepumpen ska in, den som på en skoter kopplas till vevhuset. Det borde väl då gå att T:a in vakuumpumen på samma ledning under förutsättning att inte slangen är för klen och stryper.

Vad jag menar är att om man har en vakkumkran som på KLR650 och GSX750ES så tar man ju vakuum till kranens membran (som öppnar kranen med motorn igång) från mellan topp och förgasare. Det är väl på samma ställe som vakuumslangen till bränslepumpen ska in, den som på en skoter kopplas till vevhuset. Det borde väl då gå att T:a in vakuumpumen på samm
Jaha då är jag med och de borde gå T-koppla in sig där.

Jag hade nog valt att sätta ett T så nära insuget som möjligt.
Det är ju pulsationerna i insuget du vill använda dig av till den lilla membranpumpen.
Ju längre från insuget desto svagare pulsationer (föreställer jag mig).

Och de små pumparna fungerar inte jättebra att fylla upp ett tomt flottörhus när hojen stått ett tag, det kan ta LÅNG tid på startmotorn innan den fått fram tillräckligt med bränsle...
Men du har ju kvar den gravitations-matade huvudtanken så inget problem i ditt fall.

Glöm inte välplacerad växlande kran så att du kan välja vilken tank du vill dra bränsle ifrån.
Alltid trevligt att kunna styra med EN kran.

En liten undran från en lekman, för att stilla min nyfikenhet: varför behöver du en bränslepump? Har du inte självfall från tanken, eller behöver du högre flöde?

Jag hade nog valt att sätta ett T så nära insuget som möjligt.
Det är ju pulsationerna i insuget du vill använda dig av till den lilla membranpumpen.
Ju längre från insuget desto svagare pulsationer (föreställer jag mig).

Och de små pumparna fungerar inte jättebra att fylla upp ett tomt flottörhus när hojen stått ett tag, det kan ta LÅNG tid på startmotorn innan den fått fram tillräckligt med bränsle...
Men du har ju kvar den gravitations-matade huvudtanken så inget problem i ditt fall.

Glöm inte välplacerad växlande kran så att du kan välja vilken tank du vill dra bränsle ifrån.
Alltid trevligt att kunna styra med EN kran.

Då har jag fattat rätt, det jag kan tänka mig är att man ska ha en hyfsad grov slang till pumpen och förmodligen försöka hålla den kort för att inte tappa pulserna.

Är väl många som huttat dragit, huttat och dragit för att fylla upp flottörhusen i de äldre skotrarna utan primer men då man har kvar original tanken så är det nog inget problem.

Om nu detta blir av så tänker jag ha en kran att växla mellan de två tankarna.

En liten undran från en lekman, för att stilla min nyfikenhet: varför behöver du en bränslepump? Har du inte självfall från tanken, eller behöver du högre flöde?

Om jag bygger en tank bakom sidokåpan så kommer den mest troligt att hamna för lågt för att kunna få ha självfall till förgasaren så en bränsle pump kommer att behövas.

På skotrar är vakumdrivslangen ganska lång, ca 30-50cm. De brukar va 6mm inv mått på slangen.

På skotrar är vakumdrivslangen ganska lång, ca 30-50cm. De brukar va 6mm inv mått på slangen.

Borde man inte ha större pulser i vevhuset på en tvåtaktare än vad man har i insuget på en fyrtaktare? Men en stor enstånka borde väl vara bäst i detta fallet med största pulserna i insuget?

Vakuumpumpar finns i tre av mina skotrar fyra och som du säger är slangara hyfsat långa. Kommer inte ihåg hur grov slangen till vakuumkranen på KLR:en men på GSX:en tror jag den är 6 mm.

Jo de är nog större pulser från vevhuset på en tvåtaktare men de duger att ta från insuget på fyrtaktare. På KTM 950 som är en twinn så tar man pulserna från ett insug dvs en 475cc cylinder. En 600+ stånka har brutala pulser i insuget de motsvara nog en tvåtaktares vevhus.

Det sitter vakuumpump på gamla Husaberg,från 350cc och uppåt så det borde ju fungera för dig med.Dra en vakuumslang till pumpen och testa att pumpa bränsle mellan två behållare så ser du om det funkar innan du börjar bygga.

Blir mer och mer sugen på att bygga en tank, kanske rent av i aluminium som ett träna svetsa aluminium projekt. Skulle vara praktiskt att slippa räckviddsångest och att ibland tvingas köra flera mil åt fel håll för att tanka.

Ett litet sidospår, hur funkar vakuumkranen? ligger membranet och "öppnar och stänger" med pulserna men är nog mycket "öppet" för att soppan ska hinna rinna ner? Eller kan man strypa bort pulserna till kranens membran och få konstant vakuum?

Tänker att kopplar man in synkklockor utan att strypa innan klockorna måste det väl vara pulserna man ser då nålen slår fram och tillbaka? Men då man stryper får man ju nån form av stabilt vakuum.

*klipp

Ett litet sidospår, hur funkar vakuumkranen? ligger membranet och "öppnar och stänger" med pulserna men är nog mycket "öppet" för att soppan ska hinna rinna ner? Eller kan man strypa bort pulserna till kranens membran och få konstant vakuum?

Tänker att kopplar man in synkklockor utan att strypa innan klockorna måste det väl vara pulserna man ser då nålen slår fram och tillbaka? Men då man stryper får man ju nån form av stabilt vakuum.
Fjäder (och vacuum) på ena sidan.
Ett membran.
Vätska på andra sidan.

Jag tror nog att de snabba växlingarna i lufttryck (vacuum) inte klarar att påverka membranet jättemycket. Tänker att det blir mer av ett "medel-tryck".
Det är trots allt vätska på andra sidan om membranet, lär hålla emot ganska så rejält (relativt sett).

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman