Vakumförgasarfråga

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
CBR600
PÅ min buggy med ZX9-R motor så sitter det vakumförgasare orginal.

Jag har hela luftburken & även de gummi rören som sitter skruvade i luftburken.

Men ändå verkar det inte som att trottlarna öppnar alls.

Nån som vet om det går att testa att skruva ur trottlarna & ändå få igång
hojen.... ?

Vill ju gärna ha full effekt.

Har även pluggat de anslutningarna i luftburken som jag inte fann anslutningsslangar till.

Du har motorn igång när du kollar om trottlarna öppnar fullt va? Trottlarna styrs ju inte direkt av gashandtaget på vacumförgasare

KristianAE86 skrev:
2180510 Man kan ju inte kolla trottlarnas öppningsmöjligheter - då de endast öppnas via vakum - som stryr av luftburken.
Det måste väl gå att höra om de slår i toppen? eller är de så mycket gummi där kanske så att de inte hörs. Skulle du höra att de slår i locket så vet du ju i alla fall att de öppnar fullt. Risken om du tar loss trottlarna är ju att du får helt sjukt fel blandning skulle jag gissa, spjällen kan ju inte reglera blandningen sådär jättebra.. :näsblod

Tjena !

Surt med regnet i Emmaboda i helgen... :rolleyes: . Det var jag som kom fram o pratade ( skinnställ o grå regnjacka , med flickvän i släptåg) när du stod upplinad o väntade på ...ännu mer regn ! :) .

Har du kollat så hålen i trottlarna är tätade ?? Det finns 1 alt 2 hål borrade i sidan på trotteln... De ska fyllas med lim eller kemisk metall. Sticker du sen ner ett finger i insuget o känner så att trotteln löper lätt hela vägen upp , så ska den öppna vid gaspådrag. Hade den inte öppnat alls , så hade du förmodligen dränkt motorn... Då hade den ju inte fått ngn luft.

Folkezx9r skrev:
2180527 Tjena !

Surt med regnet i Emmaboda i helgen... :rolleyes: . Det var jag som kom fram o pratade ( skinnställ o grå regnjacka , med flickvän i släptåg) när du stod upplinad o väntade på ...ännu mer regn ! :) .

Har du kollat så hålen i trottlarna är tätade ?? Det finns 1 alt 2 hål borrade i sidan på trotteln... De ska fyllas med lim eller kemisk metall. Sticker du sen ner ett finger i insuget o känner så att trotteln löper lätt hela vägen upp , så ska den öppna vid gaspådrag. Hade den inte öppnat alls , så hade du förmodligen dränkt motorn... Då hade den ju inte fått ngn luft.
Till saken hör att jag monterade strypningssats till 25kw på en R6 häromveckan och trottlarna var HELT låste i sitt nedersta läge + insugsbrickor till ca en halv kvadratcm. Hojen gick "rent och fint" trots detta ingrepp men utan insugsbrickorna lär den inte gå särskillt gämg. Aja.. ville bara säga att en hoj faktiskt KAN gå bra utan att trottlarna lyfter, något jag inte trodde innan jag monterat strypningarna.

Jo...Men med strypringar monterade , så KRÄVER den ju inte den volymen luft ??... Hmmm.... Tog för givet att det inte satt några strypringar på den... :rolleyes:

Folkezx9r skrev:
2180527 Tjena !

haj du - det var min byggkompis du snackade med - han som körde :)

skall kolla detta med hålen i trottlarna imorrn - kan du ev. beskriva detta mera exakt plz

k

KristianAE86 skrev:
2180743 haj du - det var min byggkompis du snackade med - han som körde :)

skall kolla detta med hålen i trottlarna imorrn - kan du ev. beskriva detta mera exakt plz

k

Ska ändå riva bort mina trottlar imorgon , så jag ska försöka komma ihåg att ta en bild o peka o rita så gott jag kan.. :)

andersbrink skrev:
2181051 Apropå luftburk, utöver att använda originalluftfilter... hur avluftar du flottörhusen?

hur menar du Anders ?

det sitter inga avluftningsgrejjer på förgasarnas underdel - endast skruven för att tömma förgasaren med

k

Här är en bild på var hålen brukar sitta när de är strypta. Minnet är bra , men kort.... När trottlarna var på plats igen , så kom kameran fram... :).

Hur som helst... Där pilarna pekar , borras det 1 alt 2 hål , ca 4-5 mm i diameter. Det lägger du igen med ngt bensinbeständigt lim , kemisk metall eller ngn annan bra gegga....

Bifogat

• trottel.jpg
    trottel.jpg
    141 KB · Visningar: 69
KristianAE86 skrev:
2181169 hur menar du Anders ?

det sitter inga avluftningsgrejjer på förgasarnas underdel - endast skruven för att tömma förgasaren med

k

Del "92005B", var tar de anslutningarna vägen på din setup?

http://houseofmotorcycles.bikebandi...34~model_dept_name~NINJA+ZX-9R(ZX900C1)US.asp

Ivfsh bör du läsa på lite om vakumförgasare så blir allt så mycket enklare att felsöka. Det finns ett par ZX9-trådar som beskriver problem som uppstår med borttagna prylar på insuget. Sök lite.

andersbrink skrev:
2181404 Del "92005B", var tar de anslutningarna vägen på din setup?

http://houseofmotorcycles.bikebandi...34~model_dept_name~NINJA+ZX-9R(ZX900C1)US.asp

Ivfsh bör du läsa på lite om vakumförgasare så blir allt så mycket enklare att felsöka. Det finns ett par ZX9-trådar som beskriver problem som uppstår med borttagna prylar på insuget. Sök lite.

Måste låna tråden lite... Anders - var ska dom där anslutningarna ta vägen då? Jag micklade lite med förknasarna på min gixxer i helgen och såg att mina motsvarande anslutningar inte tar vägen någonstans. Det sitter alltså inte ens någon slang på dom. Kan detta vara en anledning till att hojen bluddrar utom vid gaaspådrag/lite hårdare belastning?

På mina tre hojar går flottöravluftningen in till ett pitotrör i tilluften till plenumet, dvs turbohjarna. Sugmotor... då är det du själv som avgör var de ska anslutas.

Fet blandning på låg- och mellanvarv... hur många gånger har inte det diskuterats. :D Slitna emulsionsrör/trottelnålar och/eller Dynocrap kit.

Fredsfursten skrev:
2182630 Måste låna tråden lite... Anders - var ska dom där anslutningarna ta vägen då? Jag micklade lite med förknasarna på min gixxer i helgen och såg att mina motsvarande anslutningar inte tar vägen någonstans. Det sitter alltså inte ens någon slang på dom. Kan detta vara en anledning till att hojen bluddrar utom vid gaaspådrag/lite hårdare belastning?

andersbrink skrev:
2182717 På mina tre hojar går flottöravluftningen in till ett pitotrör i tilluften till plenumet, dvs turbohjarna. Sugmotor... då är det du själv som avgör var de ska anslutas.

Fet blandning på låg- och mellanvarv... hur många gånger har inte det diskuterats. :D Slitna emulsionsrör/trottelnålar och/eller Dynocrap kit.

Ok, jag har vanlig sugspis - tack!
Jo jag har förstått att det troligen är för fet blandning. Ställde denna fråga tidigare i en annan tråd, men fick inget enkelt svar: är det enkelt att justera? Att flytta ner nålen för snålare blandning (i mellanregistret!?) bör väl vara enkelt, men hur justerar man för lågvarv?

Är det enkelt att kolla om emulsionsrören är slitna?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg