Vakum i luftburk?!

• Thread starter Thread starter HanneZ
  • Start date Start date

HanneZ

Guest
Nån som har nån aning om hur pass stort undertrycket blir i en luftburk när motorn andas som mest?

/ Hannes

Jag har inga siffror, men det är inte mycket. mitt tips är att du köper en vakuummätare från Biltema(art.nr. 15-1360 (79:-) kallas bränsletrycksmätare av nån anledning), och tryfflar in slangen i luftburksintaget och tejpar fast mätaren på kåpan. Sen är det bara att ge sig ut och tarma skrotet och kolla hur mycket tryck det blir.

Vid måttliga deviationer från atmosfärstrycket kan du räkna med att effekten rör sig linjärt med trycket dvs om du har 110 hk och trycket blir 0,97*atmosfärstrycket så blir det 0,97*110=106,7hk.

Två snabba tips; vänta tills efter islossningen och ha bara ett öga på mätaren när du testar(har själv nästan klotat när jag kollat bromsljuset en gång..)!

Ju mindre undertryck ju bättre. Några % kanske, 10 % (0.1 bar) för mycket.
Slangen ska mynna nånstans där lufthastigheten är noll, annars mäter den fel. I nåt undanskymt hörn av burken.
Sen är frågan var du ska ha instrumentet, även det påverkar mätningen.
Kanske i lä av kåpan är ett bra ställe. Iaf inte ute i fartvinden.
Om undertrycket minskar direkt när du slår av på gasen så är det ett tecken på att luftintaget håller emot. Så då kanske det inte är så noga var instrumentet sitter.
Bäst vore nog en känslig tryckdifferensmätare. På bil borde U-rör m vatten funka, men nog lite svårt på hoj.

Tala gärna om vad du kommer fram till. 'Alla' öppnar burken, men ingen mäter före o efter, inte vad jag sett iaf.
/u

*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back