Vaken kille

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
ER-6n -09
Hej!

Jag läste på aftonbladet om en kille som inte behöver sova:
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,783062,00.html
Han fick feber för 33 år sen, efter det har han inte kunnat somna.

Någon som vet exakt varför man måste sova? Vad är det som händer i kroppen? Uppenbarligen klarar sig kroppen utan sömn.
Jag hatar sömn, jag måste alltid sova för att orka med att arbeta och sen är det så förbasakat jobbigt att gå upp på morgonen även då jag sovit 8 timmar.
Tänk vad mycket mer man hade hunnit med i livet om man inte behövt sova...
Hoppas forskare hittar ett botmedel mot sömn.... :gnissla

Sen så till er som antagligen kommer säga att ni älskar att sova... Jo, säger jag, det gör jag med, men bara när jag är trött.

// Peter

korvgubbe skrev:
Bland annat för att hjärnan kör en "defrag" medan man sover...
Okej, så man blir trög om man inte sover.
Skulle nu den här killen artikeln handlar om somna skulle han sova rätt länge för att ordna upp i skallen? :) Nåja... knepigt de där!

tydligen finns redan piller som håller en vaken. läste om nåt test med amerikanska armen där dom va vakna i typ en vecka utan nedsättningar på sinnesnärvaron.
och detta skulle resultera i minimala biverkningar
:confused:
sen om det är sant eller inte kan man ju fråga sej

daniel 2.3-16 skrev:
tydligen finns redan piller som håller en vaken. läste om nåt test med amerikanska armen där dom va vakna i typ en vecka utan nedsättningar på sinnesnärvaron.

Finns många sånna preparat. Alla är förbjudna.

Kool kille!

Men jag kan sätta min stortå på att även om det uppfinns ett preparat mot sömn så skulle vi fortfarande inte ha tillräckligt med tid i vardagen.

För några tusenlappar kan vem som helst vara vaken i en vecka i sträck :gnissla

Men seriöst, det där tror jag inte ett dugg på ärligt talat. Hans kropp skulle antagligen inte palla med det hela och hans funktioner skulle sakta men säkert avta. Det är vad jag tror, utan någon som helst behörighet inom sömn-analys.
Om det nu mot min förmodan är sant så begär jag att de genast sätter igång och hittar den felande länken så man kan operera bort den och slippa sova! Äntligen skulle man hinna med allt det som ska hinnas med, dagens dygn räcker inte till!

Dee_cati skrev:
För några tusenlappar kan vem som helst vara vaken i en vecka i sträck :gnissla

Men seriöst, det där tror jag inte ett dugg på ärligt talat. Hans kropp skulle antagligen inte palla med det hela och hans funktioner skulle sakta men säkert avta. Det är vad jag tror, utan någon som helst behörighet inom sömn-analys.
Om det nu mot min förmodan är sant så begär jag att de genast sätter igång och hittar den felande länken så man kan operera bort den och slippa sova! Äntligen skulle man hinna med allt det som ska hinnas med, dagens dygn räcker inte till!

Ursäkta, men dagens dygn? :lol

Är det bara jag som reflekterar över att killen inte har sovit på 33 år. Alltså förstå att INTE kunna lägga sig i sängen dra på snark-mode och sova bort halva dagen bara för att gå upp, svära över att man missat så mycket och sedan gå och lägga sig igen för man är ju så j-vla trött efter att ha sovit hela dagen.

pogo skrev:
Okej, så man blir trög om man inte sover.
Skulle nu den här killen artikeln handlar om somna skulle han sova rätt länge för att ordna upp i skallen? :) Nåja... knepigt de där!

Faktiskt så ordnar kroppen till det ganska snabbt. Efter en veckas vakenhet kan det räcker det ofta med en natt sömn (14-16tim) för att återgå till normalläge.
Men han har haft tur om han klarat sig så länge med den där sjukan.

daniel 2.3-16 skrev:
Extacy? Vet att de håller på mycket med extacy uti folk med post krigs trumatiska syndrom eller vad det nu kallas iallafall. Med stor framgång tydligen.

Orca69 skrev:
Faktiskt så ordnar kroppen till det ganska snabbt. Efter en veckas vakenhet kan det räcker det ofta med en natt sömn (14-16tim) för att återgå till normalläge.
Men han har haft tur om han klarat sig så länge med den där sjukan.
Skulle inte tro att kroppen kan ordna upp sig på en natt. Jag sov ca 4 timmar/natt i 4 år, och för 2 år sedan började jag sova normalt igen och jag har fortfarande problem med minnet och talet. Sömn är jävligt viktigt!

hum, något skumt med att hans läkare heter samma sak i efternamn?

finns säkert många med det namnet där iof.

lilltryne skrev:
Skulle inte tro att kroppen kan ordna upp sig på en natt. Jag sov ca 4 timmar/natt i 4 år, och för 2 år sedan började jag sova normalt igen och jag har fortfarande problem med minnet och talet. Sömn är jävligt viktigt!
Jag säger inte att kroppen inte tar skada av för lite sömn. Sen var det jag menade på inte en kontinuerlig sömnbrist som din, utan en konstant vakenhet. Sover man normalt 6 timmar per dygn och är sen vaken i en vecka så sover du inte i 42 timmar efter det för att "ta igen".
Men jag rekommenderar ingen att leka med vilan, sömn är jävligt viktigt.

Orca69 skrev:
Jag säger inte att kroppen inte tar skada av för lite sömn. Sen var det jag menade på inte en kontinuerlig sömnbrist som din, utan en konstant vakenhet. Sover man normalt 6 timmar per dygn och är sen vaken i en vecka så sover du inte i 42 timmar efter det för att "ta igen".
Men jag rekommenderar ingen att leka med vilan, sömn är jävligt viktigt.

Det finns flera olika stadier av sömn, den sömn man sett är viktig är så kallad REM-sömn. Om du sover lite under en lång persiod och sedan sover ut kommer inte kroppen kompensera för alla timmar precis som du skriver..

Man kommer sova ett par timmar längre, men framförallt utökad REM-sömn.
Finns ett vetenskaplig ecempel på en man som var vaken i över en vecka(vet inte på vilka preparat), han sov 13 timmar första natten för att sedan sova 9 timmar/natt i en vecka och sedan tillbaka till sin naturliga rytm.

Det finns inga bevis på att sömn är livsviktigt. Men man har sett att ett flertal kognitiva funktioner(minne, uppmärksamhet, beslutsfattande osv) blir nedsatta vid sömnbrist.

Jag är inte sömn-professor, bara låtsas :tummenupp

jawohl skrev:
Det finns flera olika stadier av sömn, den sömn man sett är viktig är så kallad REM-sömn. Om du sover lite under en lång persiod och sedan sover ut kommer inte kroppen kompensera för alla timmar precis som du skriver..

Man kommer sova ett par timmar längre, men framförallt utökad REM-sömn.
Finns ett vetenskaplig ecempel på en man som var vaken i över en vecka(vet inte på vilka preparat), han sov 13 timmar första natten för att sedan sova 9 timmar/natt i en vecka och sedan tillbaka till sin naturliga rytm.

Det finns inga bevis på att sömn är livsviktigt. Men man har sett att ett flertal kognitiva funktioner(minne, uppmärksamhet, beslutsfattande osv) blir nedsatta vid sömnbrist.

Jag är inte sömn-professor, bara låtsas :tummenupp
Ja, jag har sett en del av de studierna, de blev faktiskt lite överraskade över att han inte sov längre vid första tillfället. Problemet är ju dock att undvika microsömn för att få ett rent vakenvärde vid ett sånt test.

Men när man vet hur avtrubbad en person blir vid brist på sömn, är det lätt att förstå varför det är så allvarligt att utföra riskmoment, till exempel köra bil, när man är trött.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg