Vajsing me portarna på RG:n ?!

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fyrhjuling
Ja, har funderat på varför hojen går som den går.. ja kan dra upp den till ca 120 o sen bara segar den ner till 100.. då får ja peta i 5:an o dra upp den till 120 igen o lägga i 6:an men den segar ner till 100 igen..

Vad *** är då felet ?? har klippt sladden som skulle vara strypningen i CDI:n.. har kollat ljuddämparen, nix, inte någon strypning där inte..

Nu börjar jag undra om det inte är några fel på dessa avgasportarna.. har fått för mej att jag har läst att det ska låta att dom går igång när man vrider om tändningslåset.. är jag helt ute o cyklar eller stämmer detta? isåfall vet jag vad som är fel.. det låter ingenting när ja vrider om nyckeln. Det kanske är någon sladd som sitter fel eller så är där kanske något glapp. Hur vet jag om avgasportarna e sönder? måste man plocka av hela cylindern för att kolla upp det?

Om nu avgasportarna skulle vara söndriga.. kan det vara därför det inte låter någonting när jag vrider om nyckeln?
 
SkorvKalle skrev:
Ja, har funderat på varför hojen går som den går.. ja kan dra upp den till ca 120 o sen bara segar den ner till 100.. då får ja peta i 5:an o dra upp den till 120 igen o lägga i 6:an men den segar ner till 100 igen..

Vad *** är då felet ?? har klippt sladden som skulle vara strypningen i CDI:n.. har kollat ljuddämparen, nix, inte någon strypning där inte..

Nu börjar jag undra om det inte är några fel på dessa avgasportarna.. har fått för mej att jag har läst att det ska låta att dom går igång när man vrider om tändningslåset.. är jag helt ute o cyklar eller stämmer detta? isåfall vet jag vad som är fel.. det låter ingenting när ja vrider om nyckeln. Det kanske är någon sladd som sitter fel eller så är där kanske något glapp. Hur vet jag om avgasportarna e sönder? måste man plocka av hela cylindern för att kolla upp det?

Om nu avgasportarna skulle vara söndriga.. kan det vara därför det inte låter någonting när jag vrider om nyckeln?
Låter inte som om det skulle ha med avgasportarna att göra. Vet inte hur det är på Rg:n men det är möjligt att motorn till avgasporten ska låta när du vrider på tändningen.
 
Re: Re: Vajsing me portarna på RG:n ?!

Out_Spinner skrev:
Låter inte som om det skulle ha med avgasportarna att göra. Vet inte hur det är på Rg:n men det är möjligt att motorn till avgasporten ska låta när du vrider på tändningen.
Men å andra sidan så kan den ju vara ur fuktion och du tappar effekt och fart därigenom. Men att du komemr upp i 120 och den sedan dalar ner till hundra verkar inte bero på avgasporten.
 
Avgasportarna ska ALDRIG låta. Därimot kan motorn till portarna låta lite. Men bara om portarna står i fel läge vid start. dvs, har du kör och stänger av så kommer dom hamna i "fel" läge. Om du sen slår på tändingen så vrider motorn dom rätt. Om du sen slår av och på så kommer ingenting hända. Alltså, du måste köra lite för att få ljudet när du slår på tändningen.
 
Min avgasports motor går igång varje gång jag sätter på tändningen på cagivan, då öppnar den först porten o drar sedan igen den igen så då hör man den varje gång man sätter på tändningen.
 
EBS skrev:
Avgasportarna ska ALDRIG låta. Därimot kan motorn till portarna låta lite. Men bara om portarna står i fel läge vid start. dvs, har du kör och stänger av så kommer dom hamna i "fel" läge. Om du sen slår på tändingen så vrider motorn dom rätt. Om du sen slår av och på så kommer ingenting hända. Alltså, du måste köra lite för att få ljudet när du slår på tändningen.
På tzr:en så snurrar dom fram och tillbaka en gång så fort du vrider på tändningen. Oavsett hur avgasporten står. Men om Suzuki vet hur dåliga avgasportarna är så kanske dom sparar in lite slitage genom att motorn inte snurrar vis start :D
 
På RGV250 finns en grå kabel som inte är kopplad till något. Den är till för justering av avgasportarna. Man slår på tändingen, håller den grå mot minuspolen > servomotorn går > slår av tändningen. Jag vet inte om 125 har någon sådan kabel, men det är väl inte helt otroligt. Ett lätt sätt att testa servomotorn om inte annat. Avgasportarnas kondition GÅR att kolla med cylindern på plats, men det är nog lite trångt.
 
På DT:n är det som på TZR:en, hur dom än står går dom till stängt sedan till öppet. Och när man startar stängs dom ju då sålkart.
 
Mattias skrev:
På RGV250 finns en grå kabel som inte är kopplad till något. Den är till för justering av avgasportarna. Man slår på tändingen, håller den grå mot minuspolen > servomotorn går > slår av tändningen. Jag vet inte om 125 har någon sådan kabel, men det är väl inte helt otroligt. Ett lätt sätt att testa servomotorn om inte annat. Avgasportarnas kondition GÅR att kolla med cylindern på plats, men det är nog lite trångt.
Något jag brukar göra när jag stälelr in min port (Har fått göra det flera gånger) är att ta loss avgasröret och titta upp i avgasporten. På tzr:en kan man då se hur den snurrar och att den stänger och öppnar i rätt lägen. Kanske går att se på RG:n också?
 
*/ ?>
Nyheter
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Back
Top