Vajsing bakom ventilkåpan

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Igår när det va dax att se över & justera ventiler så upptäckte jag lite kul.
Det har på någotvis kommit in fukt/vatten (?) bakom ventilkåpan vid insugsventilerna. :3freak

Nu är jag inte så där haj på hur toppen är uppbyggd så jag kan avgöra vart det kan tänkas komma ifrån, men ngn annan här på forumet kanske har ngn teori?

Tilläggas bör att det inte finns vatten i oljan i övrigt & inget vid avgasventilerna.
 
Om man ser till hur det brukar se ut under kåpan på en bilmotor så verkar det vara ett vanligt fenomen!!!
Tror personligen att det kan vara temp. växlingar som gör det.............
 
Fick följande svar på teknikforumet där jag oxå slängde ut frågan:

BMW R90s skrev:
Fenomenet är vanligt på bilar som bar körs kortare sträckor.
Oljan kondenseras ihop med vattenånga och bildar ett vitt klegg i ventil
kåpan
Ofarligt och som du nämner kör längre sträckor så blir problemen mindre

Verkar vara kondens precis som du säger.
Frågan är om det är skadligt eller försumbart?
 
Chris Husky skrev:
Fick följande svar på teknikforumet där jag oxå slängde ut frågan:



Verkar vara kondens precis som du säger.
Frågan är om det är skadligt eller försumbart?

Mitt förslag är att du om du nu INTE nyligen bytt olja är....
Byt olja och gör rent ventilkåpan. :tummenupp

Och sluta fjutt åka korta sträckor, hojen ska gå länge och hårt då slipper du problemet! :tungan
 
Helt normalt.
Som du ser sitter vevhusventilationen på främre ventilkåpan och går in under ramen. Kan bildas lite kondensvatten där ibland.
 
SM 570 RR skrev:
Helt normalt.
Som du ser sitter vevhusventilationen på främre ventilkåpan och går in under ramen. Kan bildas lite kondensvatten där ibland.

Blev lite ställd eftersom jag inte noterat det vid tidigare justeringar.
Tackar för hjälpen grabbar!
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top