Vajrar, best practice

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Har bytt mina handtag till nya med rejsigare snyggare och inser då att kopplingsvajern är för lång. Gasvajern är ej kompatibel då den har en böjd stålpinne i 90grader.

Hur får man enklast bäst resultat med vajrar. Ska man köpa och leta efter exakta prylar som ska passa eller ska man köpa två långa vajrar som man moddar till exakt det mått man vill ha?

Jag är mest sugen på att klippa rätt längd om det går att installera vajerstopp på något enkelt sätt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har köpt vajrar, höljen, ändhylsor och lödnipplar på Rinab https://www.rinab.nu/wire-och-nipplar/

Jag har under denna säsongs hunnit tillverka x antal gasvajrar till kompressor Hondan då det byttes förgasare hej vilt innan jag gick den att gå. Nu har jag en väldigt bra lödstation och har lött ganska mycket i gitarrförstärkare så det underlättar säkert en del att få till vajrar.

Om inte vajern är behandlade med nåt (köpte vajer till cykel och den gick inte att löda in en var typ teflonbelagd) går det säkert att klippa av höljet och vajern, flytta en justerade och sånt och löda dit en ny nippel.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag har en grym lödstation så hade hoppats på att det gick att löda på ändstopp på något vis. Vill ha custom i exakta längder i bra kvalite. :)
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Som proffsen gör
Med lite tålamod går det bra att göra en en bird cage utan specialverktyg. Sen gaslåga + radiolödtenn.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Hade velat undvika gaslåga och använt mig av lödkolv men alla tutorials verkar köra med gaslåga.

suck, nu klippte jag min kopplingswire ev i onödan. Man kommer fan aldrig fatta hur det funkar om jag inte öppnar upp kopplingskåpan och kikar på mekaniken.

bara riva upp allt så jag ser hur kabeln är fäst med. Just nu fattar jag fan inte hur man ska måtta emot det nya handtaget.

Detta blir nog fan det svåraste momentet hittils…
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Såg nu att det finns skruvnippel. Det ska jag använda. Då är det ju aslätt att justera. Om inte annat kan jag justera allt och sedan löda fast men en skruvnippel borde ju funka lika bra.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Skruvnippel funkar prima , har ett par på en Mikuni tm40 sen iallafall 15 år och dom har inte gett sig än .
Köp en eller ett par extra om du är nojig
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Blir galen på kopplingswiren. Gasvajern kan man ju dra i för hand och känna spelet men kopplingsvajern vill inte röra sig. Har provat att dra med tång men vågar inte dra hårdare. Är det så att man måste ha kraften i ett handtag för att vipparmen ska ge med sig.

vill verkligen slippa öppna kåpan om det går…
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Blir galen på kopplingswiren. Gasvajern kan man ju dra i för hand och känna spelet men kopplingsvajern vill inte röra sig. Har provat att dra med tång men vågar inte dra hårdare. Är det så att man måste ha kraften i ett handtag för att vipparmen ska ge med sig.

vill verkligen slippa öppna kåpan om det går…
Vrid kopplingsarmen med typ skiftnyckel, följ upp med att dra i vajern. Skruvnippel till koppling hade jag LÄTT undvikit, av skäl du själv märkt. Jag löder nya lösa nipplar med gott om plats att ”vända” vajerändorna. Kör med värmepistol och vanligt lödtenn. Men ja det är lite klurigt att få till längderna. Men känns jävligt skönt att göra vajrar i perfekt längd med nya ändpluppar och nipplar.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Vad tror ni om att använda skruvnippelnoch när man är nöjd med längden så löder man på lite tenn mot nippeln och vajern.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Vad tror ni om att använda skruvnippelnoch när man är nöjd med längden så löder man på lite tenn mot nippeln och vajern.

Jag hade inte gjort det. I en lödnippel vänder man vajertopparna, det håller i princip utan lödtennet. En skruvnippel är nödlagning, framför allt på koppling. Lödningen kommer inte hjälpa ett smack att hålla en vajer på plats, då kan du lika gärna skita i att löda öht
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ok. Då är min plan nu:

använda skruvnippel för att ställa in exakt avstånd både för gaswire och koppling.
Sedan måste det gå att måttbeställa alt åka in till nån firma och betala så fixar de.

jag orkar inte köpa brännare och hålla på för detta. Jag betalar mig nog ur detta faktiskt…
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Att löda är ju ett lite svävande begrepp, det är skillnad på mjuklod och hårdlod. Om man prompt vill löda är väl silverlod det enklaste.
Två nackdelar med silverlod i detta fallet. Dels den högre temperaturen som kan påverka själva vajerns hållfasthet, dels att silverlod kryper väldigt bra in i vajern så man får en stel första bit så att vajern bryts av där silvret slutar. En korrekt utförd tennlödning håller i alla fall över 50 år enligt min erfarenhet. Räcker för dom flesta av oss.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
En svetstång knipt runt vajern som värmeavledare fungerar. Det är inte helt lätt att löda korrekt, varesig det gäller mjuk- eller hårdlödning.

Det är jättelätt att löda korrekt, värmepicka och dutta med lödtenn i hålet på lödnippeln, ett barn klarar det. Fixar man korrekt med vajerspretet så håller det i sig, tennet håller bara kvar böset på plats. Fast det är ju skitsamma nu när TS ska försöka hitta en mc verkstad som bygger vajer 2021?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Update!

Lödningen var inget problem. Lödde på en boll som blir som ett stopp mot nippeln. Skulle kunna löda fast nippeln också.

Men jag måste ändra gjort wiren för kort eller också är jag trög och inte fattar hur jag kan spänna ut vajern samtidigt som jag lyckas placera nippeln?

Det ser ju ut att vara rätt längd bara jag kan dra ut vajern och placera nippeln samt hållaren för kabeln. Svårt att förklara.
 

Bifogat

  • 753D2945-0FD7-4C57-AB08-B1CA9052DF72.jpeg
    753D2945-0FD7-4C57-AB08-B1CA9052DF72.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 27

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Fan vad lack jag blir! Jag gjorde den verkligen 5-6mm för kort. Även om jag får in den så kan jag inte justera. Suck!

Av med fotpinne, växelpinne, kåpa pch hela skiten. Ny vajer men ska försöka använda samma hölje. Helvette!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top