Vajerspel?

Joe Nice

Medlem
Gick med
6 Jun 2016
Ort
Dalsland
Hoj
2003, BMW R1150R, 2003 Yamaha XJ 900 S
Det verkar som det finns olika definitioner på vad som utgör "spel" i en vajer.

Hur tolkar ni det här?

"...slacken the cable adjuster locknuts and rotate each adjuster so that there is 2 mm freeplay in the cables, measured between the outer cable and its seat in the adjuster."

Min övers: "släpp efter på vajerns låsskruv och vrid varje justeringsskruv så du får 2mm spel i vajern, mätt mellan det yttre höljet och där den tar i justeringsskruven."

men vadå "outer cable/yttre höljet"? Höljet kan man ju dra hur långt man vill oavsett om skruvarna är åtdragna eller inte eller är tanken/förutsättningen att höljet drar med sig den inneliggande kabeln?

På ytterligare ett ställe om spel står det:

"...screw the adjusters in until the gap between the lockwheel and adjuster head is 1 mm with the lockwheel tightened"

Min övers: "...skruva justeringsskruven tills mellanrummet mellan låsmuttern och justeringsskruven är 1mm när låsmuttern är åtdragen."

Det här är tydligare, men hur gör man när låsmuttern låser justeringsskruven först när den ligger dikt an?

Gäller en BWM R1150 för den som undrar.

Det här ställer till det i huvudet på mig.
En dag skriver jag om hela Haynesmanualen för verkliga människor.
 
Lätta så mycket på justeringen att du har ett rejält glapp i handtaget. Då kan du dra wirehöljet fritt fram och tillbaka en bit. Sen justera tills glappet på wirehöljet är 2mm. Sen dra åt låsmuttern. Hoppas det blev begripligt.
 
den inre lantisen i mig blev sjukt besviken på denna tråden
 
Lätta så mycket på justeringen att du har ett rejält glapp i handtaget. Då kan du dra wirehöljet fritt fram och tillbaka en bit. Sen justera tills glappet på wirehöljet är 2mm. Sen dra åt låsmuttern. Hoppas det blev begripligt.

Helt rätt metod att få 2mm spel vilket var målet enligt Haynesboken.

Jag hade dock blivit tokig på 2mm spel på en modern hoj med relativt mycket motor och insprutning. Rätt metod enligt mig är att justera enligt ovan till ca 0,2mm och sedan kontrollera att motorn har normal tomgång oavsett styrutslag. Rusar motorn när styret vrids ser man över dragningen av wiren.
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top