Vajerspel?

Joe Nice

Medlem
Gick med
6 Jun 2016
Ort
Dalsland
Hoj
2003, BMW R1150R, 2003 Yamaha XJ 900 S
Det verkar som det finns olika definitioner på vad som utgör "spel" i en vajer.

Hur tolkar ni det här?

"...slacken the cable adjuster locknuts and rotate each adjuster so that there is 2 mm freeplay in the cables, measured between the outer cable and its seat in the adjuster."

Min övers: "släpp efter på vajerns låsskruv och vrid varje justeringsskruv så du får 2mm spel i vajern, mätt mellan det yttre höljet och där den tar i justeringsskruven."

men vadå "outer cable/yttre höljet"? Höljet kan man ju dra hur långt man vill oavsett om skruvarna är åtdragna eller inte eller är tanken/förutsättningen att höljet drar med sig den inneliggande kabeln?

På ytterligare ett ställe om spel står det:

"...screw the adjusters in until the gap between the lockwheel and adjuster head is 1 mm with the lockwheel tightened"

Min övers: "...skruva justeringsskruven tills mellanrummet mellan låsmuttern och justeringsskruven är 1mm när låsmuttern är åtdragen."

Det här är tydligare, men hur gör man när låsmuttern låser justeringsskruven först när den ligger dikt an?

Gäller en BWM R1150 för den som undrar.

Det här ställer till det i huvudet på mig.
En dag skriver jag om hela Haynesmanualen för verkliga människor.
 
Lätta så mycket på justeringen att du har ett rejält glapp i handtaget. Då kan du dra wirehöljet fritt fram och tillbaka en bit. Sen justera tills glappet på wirehöljet är 2mm. Sen dra åt låsmuttern. Hoppas det blev begripligt.
 
den inre lantisen i mig blev sjukt besviken på denna tråden
 
Lätta så mycket på justeringen att du har ett rejält glapp i handtaget. Då kan du dra wirehöljet fritt fram och tillbaka en bit. Sen justera tills glappet på wirehöljet är 2mm. Sen dra åt låsmuttern. Hoppas det blev begripligt.

Helt rätt metod att få 2mm spel vilket var målet enligt Haynesboken.

Jag hade dock blivit tokig på 2mm spel på en modern hoj med relativt mycket motor och insprutning. Rätt metod enligt mig är att justera enligt ovan till ca 0,2mm och sedan kontrollera att motorn har normal tomgång oavsett styrutslag. Rusar motorn när styret vrids ser man över dragningen av wiren.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top