Vajerräcken

Jag känner/ser inga problem med vajerräcken när jag kör MC eller bil. Blir lite trångt att köra om när det är enfiligt bara... ( :rolleyes: )

Enda gången det blir bökigt är när man ska om en långtradare på vintern med bil. Ser dåligt pga slask med små, vad det känns som, marginaler.

Hur många har egentligen förolyckats med MC och vajerräcken? Jag tror att vajerräcken räddar fler liv än de förolyckar.

Något som är extremt märkligt är att väghållarna uppmanas att ta bort större
stenar och träd inom 10m från vägen för att öka säkerheten för oskyddade
trafikanter sen sätter man upp vajerräcken med stålstolpar 50 cm från
vägbanan????

Lukas skrev:
2198927 Varje gång jag ser och åker längst med ett vajerräcke får jag kalla kårar. Det kommer inte rädda mitt liv i alla fall ifall, en bilist klarar sig förmodligen men inte en motorcyklist.
Nollvision my as.
Så om en förare i en mötande bil skulle somna/nysa/hosta/få något anfall/sträcka sig efter telefonen/titta för länge på sterion som visar reklam/ja vad som hellst och då frontalkrocka med dig. Så kommer GARANTERAT ett ev. vajerräcke rädda DITT liv :huvet

hatar dom där vajerräckena, känns som dom snor plats på vägen som man skulle kunna utnyttjat bättre, finns det fler vägar dit jag ska tar jag oftast en utan vajrar. 2-1 vägar måste ju lätt klassa in till en av årtiondets största idiotgrejer enliget mej. jag tycker vajerräcken är obehagliga, vet inte varför

Last edited:
Jag var på väg från Göteborg (i bil) hem till Tjockhult förra året och en Ford sierra tappade kontrollen i mötande fil och drog in i vajerräcket framför mig, satan vad det sprutade delar från den bilen. Jag var jäklig glad att räcket fanns då men tänkte vad hade hänt om man mosat in i räcket med en hoj.
Vajerräcken kan vara både för och nackdelar. Vajerräcket räddade mig att fronta med bilen i detta fall.

Vajerräcken för att förhindra mötande trafik är väl en sak, men att sätta dessa på högersidan :huvet
Vi på mc kan åtminstonde ligga mitt i körbanan med hjärtat i halsgropen, men våra 15åringar som tvingas att ligga o slicka dessa jävla järnkrokar som sticker ut, en omkörning av långtradare så man vinglar till eller att dom skjutsar nån som inte tänker sej för så är dom körda, antingen spetsade på balkarna eller studsar ut i vägbanan efter att dom blivit sönderslitna.

DRZSM skrev:
2199094 Vajerräcken för att förhindra mötande trafik är väl en sak, men att sätta dessa på högersidan :huvet
Vi på mc kan åtminstonde ligga mitt i körbanan med hjärtat i halsgropen, men våra 15åringar som tvingas att ligga o slicka dessa jävla järnkrokar som sticker ut, en omkörning av långtradare så man vinglar till eller att dom skjutsar nån som inte tänker sej för så är dom körda, antingen spetsade på balkarna eller studsar ut i vägbanan efter att dom blivit sönderslitna.
Kan hålla med dig att det är inte så smart att ha dom på högersidan av färdriktningen, vad är dom rädda för, att man ska döda en älg eller ett stackars rådjur?

Freedom skrev:
2199112 Kan hålla med dig att det är inte så smart att ha dom på högersidan av färdriktningen, vad är dom rädda för, att man ska döda en älg eller ett stackars rådjur?

VV har dragit ner på oljan i asfalten så de vill se till att så mycket motorolja som möjligt hamnar på vägen vid en olycka?

På vintern här uppe i jämtland tycker jag ej om räckena även om jag kör bil..

1. Det bildas is nära räcket
2. Det blir spårigt
3. Lätt att man får sladd på grund av räcket eftersom det gör att det bildas is på enna sidan.

Så räcket har inte bara fördelar för bil trafikanter.

Sen räcke på höger sidan är rena livsfaran...kommer det upp en älg eller något annat stort djur man måste väja för så har man ingen stans att ta vägen = döds fälla

Ibland funderar man ju om det sitter någon som vill ha ihjäl folk som hittar på såna här dumheter som räcken på höger sida + vänster sida. Visst det kan rädda några , men det blir ju en livs fara för andra. Höj straffet för narkotika + annan påverkning vid bilkörning istället.

Last edited:
Rätta mig om jag har fel, men är det inte vara viltstängsel vid sidan om vägen om det är 2-1 väg...

Har varit det alla ggr då jag tittat aif :va

Jag hänger med på det som RacerRaffe säger. Att vajerräckena knycker koncentration. För det gör de.

Effekten de ger är ungefär som att ha en stroboskåplampa eller en fläkt eller något liknande vid vänstra ögonvrån. Vilket blir väldigt uttröttande i längden. Denna effekt uppkommer genom att vajerräckets stolpar står relativ tätt.

Kantreflexstolpar ger inte alls samma effekt genom att de står med ett större mellanrum. Likaså ger inte ett stålbalksräcke samma effekt eftersom att det är mycket "slätare" i sin utformning.

Scorpion.SE skrev:
2199560 Rätta mig om jag har fel, men är det inte vara viltstängsel vid sidan om vägen om det är 2-1 väg...
Nope. Så är det långt ifrån alltid.

FUBAR skrev:

Vart är filmerna då en motorcykel gör samma sak då?
Det är bara att inse, vi är så få i våran minoritet att vi offras på det blodiga slaktaltaret, för att rädda några andra trafikanter som är mera värda.

Jag hatar mitträcken oavsett om jag kör bil eller MC, men eftersom det finns folk som somnar bakom ratten och folk som kör påverkade, och bilar är i majoritet i trafiken så räddar säkert räcken fler än dom dödar.

>> FARTGALEN << skrev:
2198692 Jag får korrigera dig, var ju med på den listan oxå.
50% dyrare enligt VV om vägen skulle göras 4-filig.
Enligt mig är detta lätt som en plätt, bygg om hälften så många sträckor om året, men dom blir å andra sidan riktigt bra om man använder vettigt mittseparation.
Sen om man ska nämna något mer ur Vägverkets svar så är väl det där att ingen mc dött av mittvajer under 2000-2003. Jag undrar bara, hur många meter mittvajer fanns det 2001 tex.?
Sen för att prata vajer rent allmänt, har sett att det finns på lv.263 i trakterna av Sigtuna. Inte mittvajer men väl på sidan. Och på andra sidan vajern ligger det grässlänter, åkrar och liknande. Varför ska man först bli av med lite armar och ben innan man får landa i det mjuka gräset? Finns hur många exempel som helst.
Sen att mittvajer skulle rädda liv.. ja kanske på rv.40 och E4 strax norr om Gävle. Men dom vägarna borde ju redan varit motorvägar sedan länge. Samma sak med E18 upp till Norrtälje.
Jag tycker RacerRaffe ska bli ny chef på VV!

Så, nu har jag spytt klart.

10 gånger eller 50% :hihi visste inte exakta men visste att dom tyckte ökningen i kostnad skulle öka radikalt och dom funderade inte ens på att bygga 2 (4) filig motorväg pga dom ökade kostnaderna.

2199577 Jag hänger med på det som RacerRaffe säger. Att vajerräckena knycker koncentration. För det gör de.

Effekten de ger är ungefär som att ha en stroboskåplampa eller en fläkt eller något liknande vid vänstra ögonvrån. Vilket blir väldigt uttröttande i längden. Denna effekt uppkommer genom att vajerräckets stolpar står relativ tätt.

:va :va :va

Va f-n sitter folk och tittar på när de kör??

Jag kör ofta på mitträcke vägar både med MC och bil och ägnar dem inte många sekunders tanke. (12 mil per dag...)
Och jag är glad att de finns, för det är ju inte sällan man ser dem ner mejade i mitten. Och varje gång så har de hindat en bil från att fronta en mötande bil.
Skulle gissa att de sparar 4-5 liv per år bara på den sträckan jag pendlar på.

Jag kan dock inte förstå varför VV offrar pengar på att sätta upp dem på högersidan! ??
Jag skulle kunna slå vad om en bra slant att om de skippat högersidan hade de sluppit större delen av motståndet mot vajer räcken.

Det är troligt att köra in i ett vajeräcke med MC är extremt skadligt. Väg detta mot hur det är att frontal korcka mot en bil, väg det mot hur alternativen med stål-räcke eller betongbarriär (dyrt alternativ, kommer aldrig att hända...), dessa är inte heller helt oskadliga att bränna in i.

Det är enbart mitträcke jag stöder, och skulle gladligen skriva på en lista mot "höger-räckena" då jag inte ser nyttan med dem.

Sluta stirra på varjrarna och koncentrera er på att köra hojen/bilen
:hej

Jag spänner mig i kroppen samt känner ett enormt obehag och vajerräckena tar definitivt bort min koncentration från vägen(på samma sätt som när man ser en polisbil).
fattar inte hur dom kan sätta upp dom på vägarna, misstänker att det är billigare än vad stålräckerna är.
Att snudda i ett vajerräcke i 100km/h med benet är väl ungefär samma sak som att göra en "karatespark" rakt in i en bandsåg. :3freak

En del borde nog lämna in sina körkort..
Förstår inte hur ni kan ha svårt att inse att vajerräcken är bra, de räddar fler liv än de tar.Kan man med dom rädda tio liv men måste offra ett, är det bra, såklart.

Välkommen till verkligheten. :hej

Har bara kanonbra erfarenheter av vajerräcken och har inga problem att köra på vajervägar med vare sig hoj eller bil.
Genom att titta på hur pass många stolpar som är nerkörda varje mil vajerväg man kör ser man snabbt hur jävla illa många bilister kör. Dock så när de vinglar in i en vajer så skadas endast deras bil/ekonomi och ingen annan blir lidande...

lorkan skrev:
Förstår inte hur ni kan ha svårt att inse att vajerräcken är bra, de räddar fler liv än de tar.Kan man med dom rädda tio liv men måste offra ett, är det bra, såklart.

Välkommen till verkligheten. :hej

Säg det till min kusin Torbjörn (han på TV4 i måndags) som loosade ben och arm för att man inte tycker det är lönt att spendera på adekvata skydd för motorcyklister. Det GÅR att göra vajerräckenas infästningar mycket bättre för oss motorcyklister, men det skiter Vägverket i.

Jag hoppas bara att du inte får punktering nästa gång du motorcyklar ute på vajerväg och får ryggen krossad mot ett vinkeljärnet som håller räcket.

andersbrink skrev:
2200963 Säg det till min kusin Torbjörn (han på TV4 i måndags) som loosade ben och arm för att man inte tycker det är lönt att spendera på adekvata skydd för motorcyklister. Det GÅR att göra vajerräckenas infästningar mycket bättre för oss motorcyklister, men det skiter Vägverket i.

Jag hoppas bara att du inte får punktering nästa gång du motorcyklar ute på vajerväg och får ryggen krossad mot ett vinkeljärnet som håller räcket.

är det han som även va med i Mc-folket måste säga att han verkar va en otroligt stark person!!!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT