Vajerräcke orsak till seriekrock?

Swedie skrev:
2237759 juha01, vet inte om du minns en olycka i långa backen utanför Jönköping (väg 40). En kille där som krascha in i vajerräckena på MC fick först armen bortsliten, för att sedan kapa av första foten och sedan nästan ta med benet från knät upp. Turligen var där en akutläkare först på plats som lyckades stoppa blodflödet på något sätt. Han behövde iaf 180 liter blod, vilket iaf tyder på att det verkligen gick hårt till.

Ja, vajerräckena räddar liv för att vem som helst som förstår vad som händer om du hamnar i räckena, kommer sänka sin fart och passera vajerräckena före man gasar på igen...

Bilar är en helt annan sak.

Men det optimala är ju att bygga separata vägar för mc och bil, men är såklart omöjligt.

44% av alla trafikolyckor med bil orsakas av frontalkollision med annat fordon. Det blir i runda slängar 220 personer/år. http://scholar.google.com/url?sa=U&q=http://www.vv.se/filer/32308/Trotthet_och_trafiksakerhet.pdf

Alltså är det ett mycket enkelt val. 3 döda mc-förare mot räcken/år (där man inte har tittat på vad man kolliderat mot utan räcke, träd, sten, berg, annat fordon?) jämfört med att spara 25 människoliv.

Jag fattar inte att man måste vara så egoistisk mc-åkare när fakta visar hur bra räckena är totalt sett. Inget visar ju dessutom på att dom skulle orsaka fler skador på mc-förare. Det är bara antaganden och enskilda artiklar.

Sedan ska man givetvis förbättra räckena för mc-åkare om det går att få stora effekter med rimliga pengar. Annars kan man använda pengarna till att laga med annat än rullgrus tex som förmodligen är bra mycket farligare än vajerräcken.

juha01 skrev:
2237854 Jag fattar inte att man måste vara så egoistisk mc-åkare när fakta visar hur bra räckena är totalt sett. Inget visar ju dessutom på att dom skulle orsaka fler skador på mc-förare. Det är bara antaganden och enskilda artiklar.

Sedan ska man givetvis förbättra räckena för mc-åkare om det går att få stora effekter med rimliga pengar. Annars kan man använda pengarna till att laga med annat än rullgrus tex som förmodligen är bra mycket farligare än vajerräcken.

där sa du emot dig själv juh. Först att man är egoistisk (?lol) för att man är kritisk mot vajerräckena, och sen så säger du att ja de kan ändras på. (hur egentligen..? det är en oerhört simpel konstruktion).

Vajerräcken är ett mycket mycket dåligt sätt för att hindra mc-olyckor. Det är mer av en skrämseltaktik! För när någon väl hamnar i vajerräckena, då är det kört och du kommer må väldigt dåligt fysiskt i jämnförelse med att inte åkt in i vajerräcken. Jag åker hellre in i ett täckt räcke, för då är det större chans att man studsar tillbaka. Jag vill inte bli strimlad eller få lemmar avslitna i de otäckta vajrarna (möjlig åtgärd vore att täcka varjarna med plattor. Men då har vi ju näst intill täckta räcken åter igen).

För bil dock, verkar det funka väldigt bra och har säkerligen avhjälpt många dödskrascher. Det är ju faktiskt så att trafiksäkerhetsförebyggande åtgärder sällan inkluderar motorcyklar just av den anledning att motorcyklar i det stora hela är en minoritet i trafiken och inte verkar värdesättas lika högt i en diskussion om användandet av skattemedel för bättrad säkerhet. puh

Men försök inte inbilla någon att vajerräcken är säkra för mc-åkare. Hjälper inte hur mycket diskussionsfakta du försöker komma med. Att köra in i räcket är det enda sättet att testa dom och därav är ovan personers exempel på olyckor alldeles utmärkt för att bevisa problemet med vajerräcken och mc-olyckor.

Swedie skrev:
Men försök inte inbilla någon att vajerräcken är säkra för mc-åkare. Hjälper inte hur mycket diskussionsfakta du försöker komma med.
Han har inte med ett ord ens antytt att de skulle vara säkra för MC-åkare. Ingen annan heller. Läs om inläggen :fatta!

Bingo skrev:
2238614 Han har inte med ett ord ens antytt att de skulle vara säkra för MC-åkare. Ingen annan heller. Läs om inläggen :fatta!
Jo, genom att säga att vajerräcken är bra, så vill jag nog påstå att han faktiskt menar att på något sätt är säkra. Ja ordet säkra är väl fel ord kanske, men han menar ju att dom är bra på nått sätt.

Den där smilien borde du kanske inte använda i sammahanget...

Om vajerräcken minskar dödsolyckorna med 50% för bilister men ökar dödsolyckorna för MC-åkare med 100% så är vajerräcken ändå bra i den mån att antalet döda i trafiken minskar totalt sett...

elwe du är från lund.
sträckan jag syftar på är E22 mellan Gårdstånga och Hörby. Min farsa har tidigare varit deltidsbrandman med bilolyckor på E22 och 23an som huvudsak, eftersom det inte händer mycket annat i det området.
Totalt sett har antalet olyckor ökat, men det är i princip bara plåtskador idag, de flesta händer där två fält går samman till en och stressade killar (jepp övervägande killar enligt farsan dumma oss) tycker att de nog hinner köra om en bil till innan de e dags att gå in i en fil. Om man tänker på det så är de säkert samma killar som ta chansen vid en omkörning och missbedömmer avståndet till mötande och tvingar ut denna på väggrenen alt. frontar denna bil/mc.

Jag struntar i undersökningar och sånt, statistik säger det man frågar efter, men faktum kvarstår att det inte har dött en enda person på sträckan sedan vajrarna kom upp.
Innan dess så dog ett par personer om året pga frontalkrockar.

Strax efter Hörby där det ej är vajerräcke har 2 personer dött i mötesolyckor de senaste 2 sommrarna som kunde undvikits med vajer räcke. En av dessa var en kompis till syrrans ex. Att veta att nått så futtigt som en vajer kunde räddat hennes liv, tja....
Hon skulle blivit 22 i år.

Sen har jag så klart inget emot att man lägger de där plåtarna på plats för att undvika att mcförare strimmlas.

Jag var väldigt emot vajer räcken från början, men detta är en av få saker som jag tvärvänt i pga fakta.

Visst kan man få det till ett "rädda bilister offra mcförare" ämne. Men totalt antal liv och svårt skadade är det enda jag ser det som.
Sen hoppas och tror jag att mcförare är lite mer "med" i trafiken och medvetna om riskerna.

som sagt hon skulle blivit 22år i år

Swedie skrev:
2238187Men försök inte inbilla någon att vajerräcken är säkra för mc-åkare. Hjälper inte hur mycket diskussionsfakta du försöker komma med. Att köra in i räcket är det enda sättet att testa dom och därav är ovan personers exempel på olyckor alldeles utmärkt för att bevisa problemet med vajerräcken och mc-olyckor.

Visa mig den undersökning som visar att fler mc-förare har skadats/omkommit sedan räcket sattes upp!

Jag har just visat den stora minskningen av dödliga olyckor med bil.

Nej, att referera till enskilda olyckor är inte vetenskap. Så ÄR det.

Swedie skrev:
2238758 Jo, genom att säga att vajerräcken är bra, så vill jag nog påstå att han faktiskt menar att på något sätt är säkra. Ja ordet säkra är väl fel ord kanske, men han menar ju att dom är bra på nått sätt.

Berätta exakt vilket du inte förstår så ska jag förklara!

Swedie skrev:
2238187 där sa du emot dig själv juh. Först att man är egoistisk (?lol) för att man är kritisk mot vajerräckena, och sen så säger du att ja de kan ändras på. (hur egentligen..? det är en oerhört simpel konstruktion)

Man ändrar på stolparnas utformning och beklär vajrarna med en tub. Läs mina länkar så ser du.
Dock så måste det vara med rimliga pengar, för annars kan man rädda fler mc-liv/krona, genom att tex skita i rullgruslagningar.

Swedie skrev:
2238187För bil dock, verkar det funka väldigt bra och har säkerligen avhjälpt många dödskrascher. Det är ju faktiskt så att trafiksäkerhetsförebyggande åtgärder sällan inkluderar motorcyklar just av den anledning att motorcyklar i det stora hela är en minoritet i trafiken och inte verkar värdesättas lika högt i en diskussion om användandet av skattemedel för bättrad säkerhet. puh

För att göra ett enkelt antagande, vad väljer du?

1. Man tar bort alla vajerräcken och 25 bilförares liv förloras varje år, och spar upp till tre mc-förares liv/år.

2. Man har kvar vajerräckena och spar 25 bilförares liv varje år och riskerar att upp till tre mc-förare omkommer istället.

Detta är ett dumt exempel i den bemärkelsen att man inte tittat på hur det hade gått för dom tre vajerdöda mc-åkare om dom inte träffat räcket. (sk. alternativkollision)

juha01 skrev:
2239606 Visa mig den undersökning som visar att fler mc-förare har skadats/omkommit sedan räcket sattes upp!

Det är inte vad jag sagt, utan vad jag sagt är att fler dör som åker in i vajerräcken jämnfört med att åka in i stålräcke.

Att mindre MC-olyckor skett på sträckor med vajerräcken är ju inte så svårt att förstå. Så på så sätt är de ju lyckade. Men när väl olyckan är framme, så blir det en mycket tragisk och blodig olycka.

boostofta skrev:
2230186 Är där egentligen någon som dött av vajerräckena? MC förare alltså?
Ja, det finns dödsfall i Sverige. Läste någonstanns i en annan tråd att vajerräcken står för ca 10% av dödstalen för mc-olyckorna.

Länk till artikel om olycka med dödlig utgång. Dock ej i Sverige.
http://www.news24.com/News24/South_Africa/News/0,,2-7-1442_1735981,00.html

Verkar finnas en glimt till förändring. VV har upptäckt att reparationer och underhållen av vajerräckena är dyrt. Alternativ som är mer mc-vänligt är visserligen dyrare i inköp men kräver inte samma underhåll och är dessutom billigare att laga.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33557&a=609244&from=tipsa

morlock skrev:
2238770 Om vajerräcken minskar dödsolyckorna med 50% för bilister men ökar dödsolyckorna för MC-åkare med 100% så är vajerräcken ändå bra i den mån att antalet döda i trafiken minskar totalt sett...

:tummenupp .

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...