Swedie skrev:2237759juha01, vet inte om du minns en olycka i långa backen utanför Jönköping (väg 40). En kille där som krascha in i vajerräckena på MC fick först armen bortsliten, för att sedan kapa av första foten och sedan nästan ta med benet från knät upp. Turligen var där en akutläkare först på plats som lyckades stoppa blodflödet på något sätt. Han behövde iaf 180 liter blod, vilket iaf tyder på att det verkligen gick hårt till.
Ja, vajerräckena räddar liv för att vem som helst som förstår vad som händer om du hamnar i räckena, kommer sänka sin fart och passera vajerräckena före man gasar på igen...
Bilar är en helt annan sak.
Men det optimala är ju att bygga separata vägar för mc och bil, men är såklart omöjligt.
44% av alla trafikolyckor med bil orsakas av frontalkollision med annat fordon. Det blir i runda slängar 220 personer/år. http://scholar.google.com/url?sa=U&q=http://www.vv.se/filer/32308/Trotthet_och_trafiksakerhet.pdf
Alltså är det ett mycket enkelt val. 3 döda mc-förare mot räcken/år (där man inte har tittat på vad man kolliderat mot utan räcke, träd, sten, berg, annat fordon?) jämfört med att spara 25 människoliv.
Jag fattar inte att man måste vara så egoistisk mc-åkare när fakta visar hur bra räckena är totalt sett. Inget visar ju dessutom på att dom skulle orsaka fler skador på mc-förare. Det är bara antaganden och enskilda artiklar.
Sedan ska man givetvis förbättra räckena för mc-åkare om det går att få stora effekter med rimliga pengar. Annars kan man använda pengarna till att laga med annat än rullgrus tex som förmodligen är bra mycket farligare än vajerräcken.