Vagel på ögat samt arkitekthjälp...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ja, vem fan orkar starta två trådar :va

Fråga ett lyder som följer;

Vad är en så kallad vagel och vart sätter de sig?
Jag har nämligen grymt ont i det vänstra ögat när jag blundar och det känns precis som att det ligger ett litet gruskorn och repar på ögat.
Jag har haft det i två-tre dagar men natten till idag var olidlig då jag dels hade svårt att somna med detta irritationsmoment och sen vaknade jag flertalet gånger (sover oftast som en klubbad säl hela natten) under natten av att ögat gjorde ont och det rann tårar.
Jag märker knappt av det när jag blinkar eller är vaken utan det är just när ögonen är i viloläge...
Givetvis ser jag inte om det är något skräp där men det är på exakt samma ställe hela tiden.

En gång i mitt liv så hade jag något stickande vasst föremål på ögonlockskanten, vid ögonfransarna alltså. Det drog jag bort med en pincett och det var som en liten nagel som satt där men jag har alltid trott att det var en inflammerad hårsäck från en ögonfrans som hade muterat eller något :näsblod

Så, har jag en vagel i ögat? Om så, vad fan gör jag åt saken?

Och så till det här med arkitekthjälp;
Jag och tjejen skulle tidigare bygga nytt hus på en tomt ute på landet men vi sket i det och köpte ett gammalt ruckel som vi har som rullande renoveringsobjekt.
Tanken på att bygga nytt har dock inte släppt helt och nu tänkte jag ta tag i det och börja rita lite (har redan smygstartat) på det tilltänkta huset som kommer bli ett hus i miniherrgårdsformat på 320kvm i två plan med gäststuga samt garage på vardera sida om huset på ca 80kvm plus övervåning. Lite amerikansk "new england"-stil typ med liggande vit träpanel blabla.
Nåja, nog om det.
Jag tänkte höra om någon har erfarenhet att få hjälp av typ en arkitektstuderande eller liknande?
Saken är den att jag har en bekant vars far äger en arkitektfirma och bara grundskisser skulle gå på ofantliga pengar och med konstruktionsritningar är vi uppe och sniffar på 50k eller mer. Förvisso ingår ju då ALLT.

Tanken är att vi ska bo kvar i vårt nuvarande hus i säkerligen 10-15 år till och att jag ska bygga det andra huset på fritid/lediga dagar etc.
Gjuta plattan, smacka upp stomme samt tak en sommar och sen får det ta den tid det tar, det gör inget om det bara står halvfärdigt i 5-6 år då jag kommer bygga vart efter pengarna trillar in så att man slipper låna till det. Eventuellt en utbildning till byggnadsingenjör där emellan...

Därför vill jag inte lägga ut pengar i ett så tidigt skede då jag inte ens vet om det blir av. Det enda som är färdigt egentligen är muntligt avtal om en tomt på 4000kvm, den är inte ens utstakad och jag har inte kollat servitut med andra markägare för väg etc.
Men jag känner att jag behöver en push i rätt riktning i form av en ritning och lite 3D-bilder etc.

Några idéer?

En ritning och lite 3d-bilder kan du väl alltid smacka upp i Sketchup?

En ritning och lite 3d-bilder kan du väl alltid smacka upp i Sketchup?

Har redan börjat i sketchup men att göra det tillräckligt bra för att jag ska vara nöjd kommer ta massvis med timmar, något en person med lite hum om hur dylika program funkar gör på kanske 2 timmar...
Så nej, för min egen del går det inte.

Finns det inte massa ritningar ute på nätet? Någon kåk borde väl passa... Eller måste det promt vara hemmaritat, bara för att..

Låter som att du har en vagel iallafall. Sist jag hade det sa sköterskan att det är inget man gör något åt såvida man inte har väldigt ont av det eller haft det en längre tid så jag utövade en lagom dos våld (slet bort skiten) då den inte ville försvinna.

Men har du ont av det tror jag det finns en salva man kan få, om jag inte minns helt fel. Stå på dig bara för de skickar gärna ut dig snabbare än fort.

En gammal huskur för att bli av med en vagel. Är att ta en tändsticka och strycka den (svaveltändsatsen) mot vageln.
Gjorde så själv för några år sedan den försvann då under dagen, så för mig funkade det.
//Micke

3 hus på nästan 500m2 totalt blabla.

en bekant arkitektfirma, 50k eller mer, förvisso ingår ju då ALLT.

Det var ett mycket bra pris, skynda och skriv på innan de ångrar sig! :tummenupp

Om du frågat mig skulle jag nog sagt ca 200' inklusive k-ritningar.
(kanske mer beroende på hur 'knepiga' ni verkade. :rolleyes:)

Arkitektstudent är inget att ha om du är ute efter att tjäna pengar.
Noll projekteringerfarenhet och van vid 'skoltakt'. Jag skulle hellre
anlita en 50+ arkitekt för 1 000:-/timmen än en student för 100:-
Det skulle bli mycket billigare och framför allt RÄTT.
(Och då är jag ändå en snål typ. :D)

Arkitektstudenten har aldrig gjort ett misstag.
Gubben har gjort alla.

Visst kan vem som helst skissa upp en kåk i sketchup, nemas problemas.
Min 5åring ritar hus och till och med slott för fulla muggar.
Samtidigt finns det en anledning till att i övrigt råsnåla byggare som
JM och Skanska gladeligen(nåja lite knorr är det kanske) betalar
arkitekter 700-1 200:-/timmen fast det har horder av cadkunniga ingenjörer.
Det ger helt enkelt något tillbaka i andra änden av excellarket. :fakta

Samtidigt kan det vara vanskligt att göra ett för speciellt one off hus på ett mindre bra läge.
Ju mindre och billigare hus desto svårare att få ett rimligt pris på arkitektritat och ju svårare att räkna hem det.
(självklart beroende på hur man som beställare värderar mervärdet
av ett hus byggt efter platsens och beställarens förutsättningar.)

Man kan göra tankeexperimentet att köpa bad och kök från Ikea
i ställer för dyrare leverantörer och ta mellanskillnaden till att få huset
designat och uppritat. Efter 10-20 år är kök och bad redo för renovering
oavsett vilket leverantör man valt men huset är fortfarande vackert, bra och effektivt. :tummenupp

Vad har ni tänkt bygga dessa 500m2 för? 10' eller 20'/m2?
5 eller 10 miljoner? Mer? Mindre?

Mina 5 öre är att inleda en diskussion med kompisens farsa.
Vad ville de ha för en skiss på hela komplexet?

Alternativt kanske hitta något färdighus som passar. :va
Fast arkitektritat är alltid bäst! :D
(Mycket beroende på att många typhus är rent kriminellt dåliga,
inte att arkitekterna är himla bra. Fast det finns undantag på båda sidor.)

Och angående vageln, gå till vårdcentralen diRecT! :mattias
Troligen en skitsak....med definitivt inte en grej man chansar med!

Och for the record så försöker jag inte sälja mina egna tjänster.
Har redan lite för mycket att göra. :rolleyes:

(Men sitta och svamla bort nätterna på sporthoj går visst bra...:glömdet)

/E (Arkitekt)

Finns det inte massa ritningar ute på nätet? Någon kåk borde väl passa... Eller måste det promt vara hemmaritat, bara för att..

Sant, det är ju en väg att gå faktiskt... Själva ritningarna kommer ju ändå beställas när det är dags men innan dess vill jag ändå ha någon form av underlag men inte betala mycket för det.
Dock måste det vara hemmaritat ja, för att passa mina önskemål vid byggandet. Men det är mer utsidan jag är på jakt efter nu först och främst, planlösningen är mer eller mindre satt och arkitekt/ingenjör behöver bara planera in de väsentliga delarna.

Du kan ju testa att skicka in ett meddelande här:

http://www.kth.se/abe/om_skolan/organisation/inst/arch/kontakt/kontaktformular-1.20857

Eller ett mail till:

Grundutbildningsansvarig: gruansv@arch.kth.se

F.ö. helt rätt tänkt med "miniherrgård" :tummenupp
Själv skulle jag dock vilja ha en tillhörande maskinhall också :gnissla

Tack för tipset, det skadar ju inte att slänga iväg ett mail :)
Tillhörande maskinhall behövs inte i mitt fall, vem fan vill ha en massa maskiner :va
Jag kommer i ett senare skede troligtvis börja med maskinuthyrning så då får allt sånt vara i firmalokaler istället för på hemmaplan. Ett dubbelgarage med festvåning ovanpå, det räcker. Ju mer plats man har, desto mer skit samlar man på sig.

Det var ett mycket bra pris, skynda och skriv på innan de ångrar sig! :tummenupp

Om du frågat mig skulle jag nog sagt ca 200' inklusive k-ritningar.
(kanske mer beroende på hur 'knepiga' ni verkade. :rolleyes:)
/E (Arkitekt)

200k låter som ett riktigt stockholmspris i mina öron :näsblod
Det är ju för fasen bara ett enkelt hus som ska ritas upp, jag har ju allt klart för mig redan och är insatt i byggande så jag har ju inte frångått någon bärande vägg i planlösning eller liknande.
Ca 50k var det senaste jag hörde om det åtminstone, då ingår planritningar till kommun samt övriga bygglovsansökningar och sen en konstruktionsritning på det. Om man kan göra en konstruktionsritning i olika varianter vet jag ju dock inte.
Kompisen fick ritningar till sin utbyggnad gjord för 15k, allt som behövdes för bygglov och sen en konstruktionsritning på det. Det rörde sig om ca 80kvm och ganska så mycket special med roliga vinklar för att passa det gamla huset.
Så med 200k i beräkningarna förstår jag varför villorna är hutlöst dyra i tokholm :)

Men jag frågar dig gärna om tips och råd längre fram, sen är det upp till dig om du vill svara :D

Last edited:
Sant, det är ju en väg att gå faktiskt...

Vagel:
Har du provat att "borra"?

Hus:
Har du provat att "borra"?

I övrigt brukar jag alltid känna igen en vagel när jag lyfter på ögonlocket. Bruka alltid komma åt att skrapa lite eller något så går hela processen över lite fortare. Skyll inte på mig när du skrapat hornhinnan och använt något ohygeniskt och blir blind pga bakterier du släpar in.

Se på fan, det där sävsjöhuset ser ut som min skiss förutom att proportionerna inte är de samma och att jag kommer undvika valmat tak och köra traditionellt mansardtak eller vanligt sadeltak, allt beroende på takhöjd på övervåningen.
Mina mått är 10x16m som jag tycker är en bra proportion och då blir det lagom stort också.
10 rum är inte aktuellt heller, snarare 6 stora rum och mycket öppna ytor. Vi har bara två ungar (snart åtminstone) och fler lär det inte bli :)
Det enda som ställer till det med öppna ytor är den bärande konstruktionen men det får bli ett senare problem :D

Angående min vagel så är den fortfarande där :( Jag låter det vara över helgen och är det inte bättre så får någon kolla på det. Jag ska ändå in till sjukhuset och röntga mig på måndag och en hjärtläkaren lär väl kunna sånt också :va

200K för lite ritningar!!?? Måste de ritas på en jorden runtresa?Eller hur i hela helvete kan de kosta så mycket?

Här nere i soliga södern så har du 5 år på dig att färdigställa bygget from byggstart.Det kanske skulle kollas upp med tanke på dina utdragna byggplaner? Huset låter helfränt iaf!

Haha roligt o läsa om priserna!!!
Tror inte en enda student skulle ge dig alla handlingar för 50k...

200K för lite ritningar!!?? Måste de ritas på en jorden runtresa?Eller hur i hela helvete kan de kosta så mycket?

Här nere i soliga södern så har du 5 år på dig att färdigställa bygget from byggstart.Det kanske skulle kollas upp med tanke på dina utdragna byggplaner? Huset låter helfränt iaf!

Det är 5 år som gäller här med men när det väl drar igång så räcker nog 5 år, om inte såfår jag ansöka om dispens.

200k låter som ett riktigt stockholmspris i mina öron :näsblod
Absolut Stockholmspris! :tummenupp

Ca 50k var det senaste jag hörde om det åtminstone, då ingår planritningar till kommun samt övriga bygglovsansökningar och sen en konstruktionsritning på det.
Tycker det verkar vara en bra kontakt.
En bra start är att bara komma in någon timme och gå igenom vad
ni vill/har för ideer med arkitekten och sedan gå hem och fundera vidare.
Bra sätt att få konstruktiv input och komma till klarhet om ni vill gå vidare med dem.

Men jag frågar dig gärna om tips och råd längre fram, sen är det upp till dig om du vill svara :D
Coolt, bara att fråga på. :hej

Det lixom bara är så och trots det finns det massor av jobb. Go figure? :va
Fast advokater är värre, tar tre gånger så mycket betalt
och för det får man tre gånger så små papper.

/E

Bra sätt att få konstruktiv input och komma till klarhet om ni vill gå vidare med dem.

Coolt, bara att fråga på. :hej

Det lixom bara är så och trots det finns det massor av jobb. Go figure? :va
Fast advokater är värre, tar tre gånger så mycket betalt
och för det får man tre gånger så små papper.

/E

Vad i, har du inte ritningarna på A1?

/E

Jag vet ju inte om du är ironisk eller ej men jag tror bestämt att priserna är skyhöga i Stockholm när det kommer till arkitektritat. 2-3% av byggets totala kostnad skulle jag tycka vara ok i kostnader för "normala ritningar", inte mer :näsblod
Jag skulle tippa på att om jag skulle bygga det här huset idag så skulle det hamna på lite drygt 2-2,5 miljoner och då är 200k för ritningar hutlöst dyrt.

Som sagt så vet jag ganska så säkert hur jag vill ha det men en utomstående syn på det hela skadar aldrig, jag kanske får ännu bättre/dummare idéer :gnissla

En vagel är en inflammerad hårsäck till ögonfransarna. Lite som en finne. Är vanligtvis mycket öm och kan svälla upp ganska rejält. Går troligen över av sej själv tids nog.
Har aldrig haft nån själv men skulle förmodligen pröva att punktera den.
På ditt problem låter det inte riktigt som att det är en vagel du har utan snarare en ögoninflammation, kanske p.g.a. något främmande föremål eller infektion.
Ögondroppar finns på apoteket. Ge det några dagar, läker det inte så gå till en läkare.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back