VAFAAAN?!??! Är inte ett barns liv mer värt!?

grömpa skrev:
2046792 kollar dom inte vafan det är för några som adopterar ungen eller?
Ja, man kan ju undra.
Jag har i min enfald gått och trott att det är mycket rigorösa intervjuer och kontroller av såväl ekonomiska som sociala omständigheter vid en adoption. :va

N.Blomqvist skrev:
2046803 Ja, man kan ju undra.
Jag har i min enfald gått och trott att det är mycket rigorösa intervjuer och kontroller av såväl ekonomiska som sociala omständigheter vid en adoption. :va

jag med. ack så fel man kan ha

N.Blomqvist skrev:

Som jag förstått av det som sagts så gjordes alla kontroller och föräldrarna ansågs lämpliga både ekonomiskt och socialt. Inte för att det är någon ursäkt för föräldrarnas del men det lät trots allt som att komun och socialtjänst gjort det de skulle... I de lugnaste vatten som de brukar heta. Se bara på alla kommentarer om haga-mannen. "trevlig, snäll, händig familjefar".

Synd att så mycket aldrig syns på utsidan på en person.. eller tur.. elelr nått..
Hela historien är fördjävlig iaf...

SVD skrev:
"De hämtade pojken på ett barnhem utomlands i somras efter det att de genomgått föräldrautbildning och socialtjänsten gjort en hemutredning. Det framkom inga konstigheter utan de godkändes för adoption.

Sedan gjorde också kommunen och adoptionsorganisationen uppföljning genom hembesök och föräldrarna skrev rapporter om hur pojken fungerade i familjen.

I december fick pojken allvarliga sår på flera ställen på kroppen som ledde till blodförgiftning och lunginflammation vilket gjorde att han dog den 8 januari.

Så sent som den 14 december gjorde socialtjänsten ett hembesök, men upplevde att allt var som det skulle.

I förundersökningen framgår att både mamman och pappan under hösten har upplevt pojken som jobbig och de har uttalat sig för andra om hur hemsk han var. De sökte ingen professionell hjälp."

- De uppgifterna kom aldrig till vår kännedom. Hade vi vetat om familjens känslor hade vi vidtagit åtgärder, säger kommunchefen.
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11967627.asp

N.Blomqvist skrev:
I dom flådigaste takvåningarna på Öfvre Östermalm bor dom sjukaste pervona

korvgubbe skrev:
2046853 Som jag förstått av det som sagts så gjordes alla kontroller och föräldrarna ansågs lämpliga både ekonomiskt och socialt. Inte för att det är någon ursäkt för föräldrarnas del men det lät trots allt som att komun och socialtjänst gjort det de skulle... I de lugnaste vatten som de brukar heta. Se bara på alla kommentarer om haga-mannen. "trevlig, snäll, händig familjefar".

Synd att så mycket aldrig syns på utsidan på en person.. eller tur.. elelr nått..
Hela historien är fördjävlig iaf...

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11967627.asp
Mjo... Låt säga att dom gjort alla kontroller... Låt säga att paret var "lämpliga" föräldrar...

Men det ursäktar inte det faktum att pappan dömts till ett löjligt lågt fängelsestraff, som inte på något vis står i paritet till det lidande pojken måste ha utstått.

Usch... Jag tror jag ska hyra mig några våldsfilmer och se om jag inte kan bli lite avtrubbad av våldet.
Jag tar till mig alldeles för mycket och är alldeles för känslig när det är barn som har farit illa.
Jag blir faktisk fysiskt och psykiskt illamående av när vuxna, då speciellt föräldrar som barnet står i beroendeställning till och litar på, gör så ont mot ett litet värnlöst barn.

N.Blomqvist skrev:
Men det ursäktar inte det faktum att pappan dömts till ett löjligt lågt fängelsestraff,

Absolut inte. Jag hoppas inte du misstolkade mitt inlägg som att jag tycker det är ett rimligt straff när ett barn har avlidit av vanvård..

Menade bara att det som sagt är oerhört svårt att bedöma folk. Om inte Haga-mannens fru typ kuvats totalt så måste ju även hon ha missbedömt sig å det grövsta och detta på en person hon bor och har barn med...

Ibland känns det nästan hemskare att folk får skaffa barn hur de vill så länge de har de fysiska förutsättningarna helt utan några kontroller. Adoptivföräldrar kollas ju en hel del även om det i det här fallet gick åt h-e. Läskigt med alla som blir föräldrar trots att de inte ens är lämpliga nog att äga en cykel eller å ett lånekort på biblioteket. Tragedi är det...

Ibland är det nästan så t.o.m jag är beredd att överväga tanken på ett "föräldra-körkort"...

Rikkard skrev:
2046930 Till saken hör att Mullsjö är en liten kommun och förmodligen inte har erfarenhet av sådana här kontroller. Undrar därför om det verkligen finns kompetens nog?

Med tanke på att det finns 136000 adoptivbarn så är jag rätt övertygad om att Mullsjö kommun har tillräcklig erfarenhet för att man ska kunna kräva att de kan utföra den typen av kontroller. Däremot kan knappast jag värdera om rutinerna följts denna gång eller om det skett något slarv o.s.v. i samband med just dessa föräldrars ärende..

Det är väl de där jävla invandrarna ...

Okej helt onödigt. :)

Det är helt åt helvete att få 6 månader för att tortera sitt barn till döds.

Lura staten på tre miljoner och man får skaka galler i rätt många år.

korvgubbe skrev:
2047319 Ni blandar inte ihop det med psykopappan som sänkte Bobby i en sjö nu?!
:va
Där var det snack om tortyr..

Jag vet att det är helt skilda fall.
Jag pratade inte om nån tortyr, men tydligen så har man fastställt att pappan var vållande till pojkens död. Har man inte vett att söka sjukvård om ett barn mår dåligt eller skadat sig så är ju något fel.
Har inte läst allt men jag vet inte om det framgår om pappan vållat skadorna eller ?

Twosaint skrev:
2047419 Har man inte vett att söka sjukvård om ett barn mår dåligt eller skadat sig så är ju något fel.

Jag håller med... Men i mina ögon är mamman lika skyldig hon med när det handla om den typen av försummelse.

Då du skrev "han" utan att nämna mamman så trodde jag bara du blandat ihop det med Bobbys psykopappa och samma med lorkan som nämnde tortyr...

korvgubbe skrev:
2047436 Jag håller med... Men i mina ögon är mamman lika skyldig hon med när det handla om den typen av försummelse.

Då du skrev "han" utan att nämna mamman så trodde jag bara du blandat ihop det med Bobbys psykopappa och samma med lorkan som nämnde tortyr...

Gör om gör rätt
läs om läs rätt

"Va i helvette fick han inte längre straff han som sköt en varg som rev hans får ?"

Enda "han" jag talar om är han som sköt vargen.

Felet ligger i vårt rättsätt! att låta tre 70 åriga gubbar bestämma allt över ett fall känns lite förlegat!! se på alla våldtäkter där förövarna blivit frikända på senaste tiden... dax att se över vårt rättssystem... ( é ju ett av dom få länderna i världen som fortfarande andvänder det förlegade systemet vi har)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti