Vaför kör vi med bensin?

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Sååld
Tycker bara jag att det är underligt att vi 2004 fortfarande använder bensin? Det finns ju alternativ idag som är renare och dessutom ger mer effekt än vanlig bensin.

Etanol tillexempel det går att utvinna ut vilket organiskt nerbrytbart ämne som helst. Att bedriva framställning i stor skala skulle inte alls vara något problem. Restprodukten vid förbränning blir koldioxid samt vatten. Precis det som behövs för att fotosyntesen skall fungera. Dessutom så är en etanolmotor mer effektstark jämfört med en bensinmotor. Skulle det inte vara underbart att vara självförsörjande vad gäller drivmedel?

I korthet så beror det på oljebolagen uppbackade av OPEC och USA. Dessutom finns det idag inte möjlighet att producera så mycket etanol som krävs (inte ens i närheten om jag minns rätt). Dock håller jag med dig, det borde vara mycket vanligare än vad det är med etanol.

Oljebolagen är världens mäktigaste industri och de kommer att göra allt de kan för att det skall vara så även i fortsättningen.
Det är därför vi åker omkring med ineffektiva bensinslukande 4-taktare, och det lär fortsätta vara så ett bra tag till.

Jag skulle utan tvekan köpa hojj som gick på annat om det fanns möjlighet att tanka på vanliga stationer samt att hojjen var av bra kvalité. :)

Var det inte så i början av industrialiseringen att bensin var en oanvändbar biprodukt när man framställde fotogen?
Många av de allra första bilarna gick väl på el och av en slump(?) uppfanns ottomotorn och man kunde äntligen börja göra nytta av den tidigare värdelösa bensinen.

det har väl funnits en å annan tråd i detta tidigare, med alternativa bränslen.
det går ju utan större besvär konvertera en bensinmotor, till etanolmotor?
problemet som jag ser idag är tillgängligheten för dessa drivmedel, bor man i STHLM å bara åker där runt kanske det skulle funka, men om man bor som jag långt ut på landet så kan det bli knivigt. dåligt med tankställen så man måste planera körningen på ett helt annat sätt, å hojen skulle säkert behöva iaf 10liter mer tank för att man inte ska få soppa torsk.

Ja etanolanvändningen bör absolut öka (som drivmedel :) )
Vanliga bensinmotorer kan oftast köras på upp till 30% inblandning av etanol utan negativa effekter men otroligt nog får oljebolagen inte sälja blandningar mellan 5 och 30% (men man kan ju blanda själv). Vill man köra sin bil/MC på ren etanol måste man öka bränslemängden vilket görs på lite olika sätt beroende på bränslesystem.

Jag har själv kört flera av mina tidigare bilar på ~30% E85 med goda resultat.
Nu har jag köpt en Focus flexifuel som jag givetvis alltid kör på E85.
Ska även testa att låginblanda i motorcykeln till våren.

För de som vill lära sig mer i ämnet kan jag rekommendera www.etanol.nu

RWD skrev:
Ja etanolanvändningen bör absolut öka (som drivmedel :) )
Vanliga bensinmotorer kan oftast köras på upp till 30% inblandning av etanol utan negativa effekter men otroligt nog får oljebolagen inte sälja blandningar mellan 5 och 30% (men man kan ju blanda själv). Vill man köra sin bil/MC på ren etanol måste man öka bränslemängden vilket görs på lite olika sätt beroende på bränslesystem.

Jag har själv kört flera av mina tidigare bilar på ~30% E85 med goda resultat.
Nu har jag köpt en Focus flexifuel som jag givetvis alltid kör på E85.
Ska även testa att låginblanda i motorcykeln till våren.

För de som vill lära sig mer i ämnet kan jag rekommendera www.etanol.nu
Varenda sida:
Not Found
The requested URL /html/leftframe/lankar.htm was not found on this server.

Ett problem på en hoj kan ju vara att alternativa bränslen ger högre bränsleförbrukning och därmed kortare aktionsradie eller jättetankar.

RWD skrev:
Funkar fint för mig, någon annan som kommer rätt?

Det är lite både och med funktionaliteten... men de flesta av länkarna i vänsterspalten fungerar inte. Det gäller i alla fall "länkar", "ansvar", "FFV fordon", "varför etanol" och "tanka E85".

Filerna ligger helt enkelt inte i den katalog som länkarna pekar mot. De ligger i katalogen /html/ men länkarna pekar mot /html/leftframe/

Eftersom Etanol i Sverige är obeskattat och bensin och diesel inte är det så skulle inte vår ekonomi klara en omställning till Etanol, klaga på Göran och hans bundsförvanter - de har knappast gjort mer än oljebolagen för att vi ska ställa om.

Etanol...........

Etanol har mycket lägre energiinnehåll än bensin, så man skulle få tanka mycket oftare......

Markus skrev:
Eftersom Etanol i Sverige är obeskattat och bensin och diesel inte är det så skulle inte vår ekonomi klara en omställning till Etanol, klaga på Göran och hans bundsförvanter - de har knappast gjort mer än oljebolagen för att vi ska ställa om.

Är det obeskattat och endå så dyrt så är det väll inget att satsa på.

Qwerty skrev:
Är det obeskattat och endå så dyrt så är det väll inget att satsa på.

Det vore det ju om man tittar på miljöaspekten men när bränslekstten börjar minska så kommer garanterat Etanolet också beskattas och då faller hela idén.

Det komiska är ju som sagt att oljebolagen motarbetar alla potentiella alternativ med all kraft de kan.

Som Bill Gates sa en gång:
"Om GM hade följt med dataindustrins utveckling, skulle vi alla köra 250-kronorsbilar som går 100 mil per liter."

Det ligger väldigt mycket i vad han sa.
Problemet i grund och botten behöver ju inte vara bensinen... mer hur förbannat ineffektiva och bensinslukande dagens motorer är.

PenDragon skrev:
Det komiska är ju som sagt att oljebolagen motarbetar alla potentiella alternativ med all kraft de kan.

Som Bill Gates sa en gång:
"Om GM hade följt med dataindustrins utveckling, skulle vi alla köra 250-kronorsbilar som går 100 mil per liter."

Det ligger väldigt mycket i vad han sa.
Problemet i grund och botten behöver ju inte vara bensinen... mer hur förbannat ineffektiva och bensinslukande dagens motorer är.

:fatta! Och vi hade fått "boota" om vart 3:e mil oxå, plus bygga nya vägar för varje ny version...

SSDD skrev:
:fatta! Och vi hade fått "boota" om vart 3:e mil oxå, plus bygga nya vägar för varje ny version...
Nu handlade det dock inte ett skit om mjukvaran i datorer utan snarare hur löjligt snabbt hårdvaran har utvecklats de senare åren.
Kan för övrigt tillägga, på mjukvarufronten, att jag inte kör wintendo i vilket fall så jag har inte riktigt det problemet ;)
FreeBSD <3

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back