Vad vill ni ha i Wikin?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Då swedie äntligen har fått för sig att starta ett wiki forum med extra läsvärda trådar undrar jag nu vad önskar ni er för ämnen i wikin?

Önskemål:
*Lambda A/F
*Powercommander/mappning och dess quickshiift etc
*Bestyckning
*Få ner ljudet till bandagar
*Byta slitdelar
*Däck
*Momentdragning
*Fjädringsinställning
* Ställa in ventilerna
*Motorrenovering, 2takt och 4takt (Byta kolv etc)
*Renovera gaffelbenen
*Generell felsökning i elsystem.
* En tabell över rekommenderade moment för olika dimensioner i alu, stål mm, hur grov borr det är för M4, M6 osv.
*Loctite
* Hur du sköter och inspekterar ditt drivpaket
*Vinterförvaring/förvaring under längre uppehåll
*Batteriunderhåll
*Kedjerengöring
*Underhåll/byte av dom vanliga delarna
*Slipon
*Bensin 95/98oktan/mm
*Lufttryck
*Luftfilter
*Oljefilter
*Oljor (En "riktig" nu snälla, inga spekulationer)
*rekommenderade verktyg/tillverkare/företag
*Säkerhetsutrustning
*Parkeringsregler
*Roadracing (ink licens, klubbar, regler, mm)
* Hur man undviker att köra ihjäl sig.
* Vad man bör använda för skyddsutrustning
* Vad man ska tänka på när man köper/säljer begagnad knarr.
* Vad man ska göra med knarren innan man parkerar den för vintern.
* Hur man lossar skruvar och muttrar som inte vill lossna.
* Vad man ska göra när man har dragit sönder skruvar och gängor.
* Var man hittar upphovsrättsskyddade verkstadshandböcker och annan info som man kan ladda ner gratis från nätet.

Vad jag själv tänkt skriva om:
*Bromsvätska
*Glykol

Fyll på listan!

Last edited:
Munstycken/förgasarinställningar

Fast det kanske är svårt att få till på ett bra sätt?

Däcktester (hur många mil olika däck klarar och hur fästet är i kurvorna) och vilka däck som passar bra till vad kanske?

Folk som kör blandad körning kan kanske lägga in hur många mil deras däck klarade och vad de har för däck? Många om samma däck kan det beräknas ett medelvärde på.

Inget direkt mektips kanske, men väl så intressant...

Last edited:
Ljuddämpning, hur man klarar av att få ner ljudnivån så man klarar en bandag.

Olja ;)

Vanliga serviceåtgärder som bromsluftning, byten av slitdelar, momentdragning osv.

Ställa in ventilerna
Motorrenovering, 2takt och 4takt (Byta kolv etc)
Renovera gaffelbenen

Kanske lite dumt. Men har alltid undrat vart och när man ska använda Loctite

Generell felsökning i elsystem.
En tabell över rekommenderade moment för olika dimensioner i alu, stål mm, hur grov borr det är för M4, M6 osv.
Hur man borrar ur en popnit :D

Såg att det kommit upp en tråd i forumet nu ang modellspecifika trådar - klockrent. Jag hade en idé om att starta en CBR1000RR tråd.. borde få hem verkstadsmanualen till min 07:a snart o då finns det info så det räcker. Något som hade hjälpt mig nu är en kompabilitetslista mellan modellerna. Ett ex är att 07:ans motor tydligen ska passa i ramen på en 05:a utan problem. Liknande info kan va rätt bra att veta om man sitter i samma situation som jag.

Ventiljustering Ducati (desmo).

Jag skulle gärna vilja se ungefärlig bensinförbrukning på olika modeller. Visserligen svårt att få helt vetenskapligt, men fortfarande intressant, tycker jag då.

/perris

En utförlig analys av vilken hojtyp/modell som genererar mest hugg bland fjortistjejerna vid korvmojjen.

Nääärå :tungan men kanske en generell beskrivning hur man bedömmer skicket på drivpaket, samt generellt hur man byter detsamma osv..

/Robban

Edit: såg nu att "byte av slitdelar" redan var listat, kanske ingår där men men...

Last edited:
Brainstorma lite snabbt själv :D

*Vinterförvaring/förvaring under längre uppehåll
*Batteriunderhåll
*Kedjerengöring
*Underhåll/byte av dom vanliga delarna
*Slipon
*Bensin 95/98oktan/mm
*Lufttryck
*Luftfilter
*Oljefilter
*Oljor (En "riktig" nu snälla, inga spekulationer)
*rekommenderade verktyg/tillverkare/företag

Kanske inte direkt teknikrelaterat men om de nu skall vara en wiki:
*Säkerhetsutrustning
*Parkeringsregler
*Olika hojjar
*Roadracing (ink licens, klubbar, regler, mm)
*hemmabyggen/mods :D
*Vinka när du möter en mc - historia ;)
*historia
*Skojsiga mc relaterade saker

Äsch man kan väl fylla på wikin allteftersom.

Kanske lite dumt. Men har alltid undrat vart och när man ska använda Loctite
En skruvtråd skulle inte vara fel. När ska en skruva vara torr, ska den ha loctite, ska den va infettad, ska den ha alupasta mm. I samma tråd borde det finnas med exempel på lämpliga momentnycklar att investera i. Ska det vara momentnyckel av klicktyp eller ska det vara en med en klocka som visar exakt vilket moment man drar med?

beställningssidor på nätet var man kan inhandla reservdelar mm , svenska som utländska. Prisvärda och kanske gärna kommentarer från folket va dom tycker om sidorna..

Kul med massa förslag! Jag ska skena till verket för att få en bra struktur på det hela. Hoppas att kunna skapa en separat avdelning på sajten kallad fakta / wikipedia, men kopplad till forumet på något sätt.

de jag vill först å främst med SH Wiki är att de är maskin tektniskt hur man gör hur de funkar, hur man ställer in fjädring vad tänka på osv.. inte vad för skyddsutrustning man bör ha osv de kan komma sen när de andra är klart.. inte main priority på skydd iaf..

Kul med massa förslag! Jag ska skena till verket för att få en bra struktur på det hela. Hoppas att kunna skapa en separat avdelning på sajten kallad fakta / wikipedia, men kopplad till forumet på något sätt.

Källkoden till wikipedia är ju open source och dessutom integrerbar med phpBB så det borde gå att sno en del av upplägget därifrån....

Nu när racesäsongen är över har du ju inget bättre för dig än att sitta och knappa kod så vi förväntar oss en wiki på måndag......:tungan

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år