Vad vill ni få ut av en bankörning?

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Ni som inte varit med på någon bankörning förut. Vad känner ni är era förhoppning, mål och tankar kring en bandag ifall ni skulle ta och göra slag i saken kommande år.

Ni som varit med på bankörningar.
Vad har varit bra och vad har varit mindre bra?

Kom med lite tankar och funderingar. Jag är nyfiken inför 2006års bandagar.
 
Lära mig hojen och bli en bättre förare. Pressa gränserna under kontrollerade förhållanden och lära mig knäskrapa. :tummenupp . Ungefär så. till att börja med.
 
Ska väl förhoppningsvis bli ett par bandagar nästa år.
Orsaken är väl att det förmodligen är skitkul, men det vet jag ju inte än. :)

Jag vill utvecklas som förare, lära känna hojen på ett vettigt ställe.
Det känns betydligt säkrare att testa gränser på bana än vad det skulle göra på gatan.
Känns vettigare att köra fort på bana, än att göra det i trafiken med en massa träd, bilar och lösgrus ivägen.
Sen den självklara huvudsaken, att ha roligt. :banana
 
Last edited:
Det jag vill få ut av körning är hantering av hojen. Lära mig vad hojen klarar av och vad jag klarar av. Om jag vurpar på bana så finns det avåkningszoner överallt. Det gör det inte på allmänna vägar... Man kan helt enkelt göra stora grodor utan att avlida på bana.

Varit med på en bankörning i mitt liv. Gotland Ring med Ducceklubben i augusti. Lärde mig att mina däck, Pirelli Dragon GTS, håller fast hojen bra på asfalt med skjuts och nedlägg som skrapar i hela kurvorna. Åker Monster 600. Fick ont i axeln när blivande frun knackade hårt för att göra mig uppmärksam på att det skrapar i...! Jag vet. :tummenupp Ett annat par som åxå skjutsade vid samma tillfälle frågade henne, -Hur i hela världen törs du åka med honom? :Bugar
Kände mig oerhört stolt när jag håll samma tempo som en 748 (utan att jag skjutsade) i de kurviga delarna. När vi kom in på den långa raksträckan försvann den i horisonten... Det måste vara de strömlinjeformade kåporna :3freak
 
Vissa arrangörer har förpassat oss som har t.ex. T-H som f-bolag till licensgruppen. Inte så lyckat tycker jag. Gatåkare för sig, och licensåkare för sig borde vara det säkraste och lugnaste för alla.
 
Bikerbitch skrev:
Finns det några tankar och önskemål kring upplägg på dagen etc?
Incheckning, träffa lite folk. prata en stund innan man börjar med gruppsnacket och handledaren. Köra bana en 20-30 min i 3-4 pass med pauser där man kan ta en liten kort fika och en utverdering snacka med dom andra.
 
PacMan skrev:
Vissa arrangörer har förpassat oss som har t.ex. T-H som f-bolag till licensgruppen. Inte så lyckat tycker jag. Gatåkare för sig, och licensåkare för sig borde vara det säkraste och lugnaste för alla.

Jo så har det ju varit. Dom som är utan försäkring på hojen eller att deras bolag vägrar stågå med på att bankörning ingår får köra i licensgruppen eller inte alls.
Lite dumt då dom med licens oftast tävlar och kör en aning snabbare än en person som kommer ny till en bandag utan försäkring.
Men man får inte blanda försäkrade hojar med oförsäkrade så det är väl bara den möjligheten som finns verkar det som.
 
Jag vill att föråkarna inte stressar fram avkörningar på uppvärmningspassen... Jag vill också att föråkarna inte parkerar sina hojar mitt i banan innan rödflagg...
 
Bikerbitch skrev:
Jo så har det ju varit. Dom som är utan försäkring på hojen eller att deras bolag vägrar stågå med på att bankörning ingår får köra i licensgruppen eller inte alls.
Lite dumt då dom med licens oftast tävlar och kör en aning snabbare än en person som kommer ny till en bandag utan försäkring.
Men man får inte blanda försäkrade hojar med oförsäkrade så det är väl bara den möjligheten som finns verkar det som.

På Anderstorp och Falken har dom tydligen inga problem alls med att blanda. En fråga som jag har funderat på ibland är hur man ska fastställa vems del det är om två kör ihop på banan. Man kan ju knappast snacka om högerregeln eller vilken sida man ska köra om på som ute på vägen menar jag. Ändå är ju skuldfrågan ganska viktig för vem som ska få ersättning från vems bolag, och därför kan jag inte förstå meningen med att ens prata om trafikförsäkring på banan, där ju inga trafikregler gäller.

Det är väl ändå så att alla som studerar eller arbetar i Sverige har någon form av olycksfallsförsäkring, så ingen riskerar att stå utan ersättning även om det skulle hända något riktigt allvarligt. Rätta mig om jag har fel. :)
 
PacMan skrev:
Vissa arrangörer har förpassat oss som har t.ex. T-H som f-bolag till licensgruppen. Inte så lyckat tycker jag. Gatåkare för sig, och licensåkare för sig borde vara det säkraste och lugnaste för alla.

Hmmm, va mä att få SMC mä - då är försäkringsbiten på plats i alla fall.. Sen ka´Licenserna köra som vanligt utan att dom nya liggar och är till gena!!

NB: SMC har fått typ 100 sporthojs instruktörer som gärna vill hålle i kurser på bana... :tummenupp (och det behövzz inte bli tråkigt för det...)
 
Om man tänker på att de försäkrade åker i två-tre grupper med olika hastighet, de licensierade normalt åker i två grupper (hos LMS i alla fall) och att de oförsäkrade också skulle behöva minst två grupper med olika hastighet så blir det ju ingen bantid för någon. Då får man ju slå ihop de som har valt en dålig försäkring med de som kan hantera hastighetsskillnader bäst. Det är inte optimalt men det är helt klart det bästa att göra i den situationen.

PacMan skrev:
På Anderstorp och Falken har dom tydligen inga problem alls med att blanda.

Det är väl ändå så att alla som studerar eller arbetar i Sverige har någon form av olycksfallsförsäkring, så ingen riskerar att stå utan ersättning även om det skulle hända något riktigt allvarligt. Rätta mig om jag har fel. :)
Kolla med försäkringsbolaget vad de tycker om att blanda försäkrade med oförsäkrade. Bara för att en arrangör inte vet/bryr sig så innebär det inte att reglerna ändrats.

De försäkringar man har via jobbet täcker endast arbetstid och resa till och från jobbet.
 
Last edited:
Att helförsäkringen ska gälla på bana är i många fall är ett rent och skärt hyckleri så jag tycker det är bara att blanda , indelningen i grupper ska anpassas hur snabb man är inte om man har TH eller Folksam.
 
Neutral skrev:
Kolla med försäkringsbolaget vad de tycker om att blanda försäkrade med oförsäkrade. Bara för att en arrangör inte vet/bryr sig så innebär det inte att reglerna ändrats.

En intressant fråga att ställa till "banvänliga" bolag då är ju att om arrangören har blandat, gäller ingens försäkring då tro? :va
 
2ono skrev:
Att helförsäkringen ska gälla på bana är i många fall är ett rent och skärt hyckleri så jag tycker det är bara att blanda , indelningen i grupper ska anpassas hur snabb man är inte om man har TH eller Folksam.
Fast arrangörerna bryr sig ju föga om din vagnskada gäller, det är ju upp till dig, problemet är att IF och Trygg inte ens låter trafikdelen gälla.
 
Neutral skrev:
Fast arrangörerna bryr sig ju föga om din vagnskada gäller, det är ju upp till dig, problemet är att IF och Trygg inte ens låter trafikdelen gälla.

Visst men fb och hojägarna bryr sig och samma anda gäller likväl din vagnskada om trafikdelen gäller.
Många har klotat sönder sina fina gathojar på banövningar och en del har fått det att gälla som vagnskada .
 
En riktigt bra bandag vore den som riktar in sig på teknik. Har fått känslan på LMS dagar att där är det hastighet och gasa på som gäller för nästan hela slanten. Målet är att jaga ikapp föråkaren och helst ligga i ett långt snöre efter den hela tiden. Har inget emot vrida på gasen. :hihi Fast jag vill gärna ha ut mer än åka snabbt.. Fast nu ska man väl i ärlighetens namn även skilja på utbildningsdagar och de som är till för att åka helt fritt med.
 
Då man köpt retard så blir det nog inte så mkt banåkning 2006, men det man alltid vill bli bättre på är ju bromsteknik, kurvteknik, knäskrapsteknik och så vidare.... :nicka :tummenupp
 
Min önskan

Jag vill lära mig lita på hojjen och på min egen förmåga att klara kurvor där jag måste lägga ner lite till fast jag redan tycker det går fort. Jag lärde mig att det går och det har räddat mig några gånger den här säsongen.

Jag har kört en bandag och det var på Anderstorp och då hade jag haft hojjen i knappt tre veckor så jag var VÄLDIGT rostig. Det gick inte fort men jag har definitivt blivit en bättre förare efter denna dag. Det kan B som "lurade" med mig till bandagen intyga. Kände mig lite stressad att få köra med medelsnabba gruppen men samtidigt så blev man lite pushad samtidigt.

Jag hoppas få åka fler bandagar men jag skulle vilja blanda in mycket mer kurvteknik och vad som gäller för bankörning. Sen måste den mentala spärrana släppa lite till.

Ni som inte provat att köra på bana. Prova det för det ger mycket igen.
 
2ono skrev:
Att helförsäkringen ska gälla på bana är i många fall är ett rent och skärt hyckleri så jag tycker det är bara att blanda , indelningen i grupper ska anpassas hur snabb man är inte om man har TH eller Folksam.


Varför är det ett hyckleri att vagnskada ska gälla där?

Jag har en helförsäkring som gäller bana skulle jag åka kull där på grund av mig eller någon annan så vill jag gärna ha vagnskadedelen kvar. Absolut inte bli nekad för att det är oförsäkrade där och kör samtidigt.

Känns inte som det finns någon anledning att motarbeta de försäkringsbolag som tilllåter bankörning, med vilkoret att alla ska vara försäkrade som kör samtidigt genom att blanda?

/Urban
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top