Vad/var är locating dowel under ventilkåpan?

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Har plockat av ventilkåpan enligt Haynes manual och den nämner att man bör hålla koll så inte "locating dowels" ramlar ner i motorn. Har kollat på bilder av hur en sådan ska se ut och försökt kolla runt bland kammarna för att se om något ligger löst men icke. Ingen aning var de bör sitta eller vad syftet är. Kan någon upplysa mig?

Provade dra runt motorn lite för hand men inget konstigt ljud mer än att den verkade andas okej :D
 
styrpinnar, antingen sitter dom i toppen eller så i ventilkåpan- har moppen levt ett hårt liv innan så kanske nån har fipplat runt och glömt att sätta dit dom, dom brukar sitta rätt bra i en del i varje fall, men, nån har kanske "slopat" dessa under resans gång....


//jj
 
Inget allvarligt ifall de saknas alltså? Har sett bilder där de sitter i toppen för vissa motorer så antar de sitter där eller så saknas de. Har sett två ställen där det skulle kunna sitta pinnar men där täcker ventilpackning över samt att det saknas något motsvarigt hål i kåpan. Från manualens bilder verkar det inte sitter något där heller så antar de inte ska vara där.
 
Återvinner tråden lite.

Behöver lite referens nu när jag försöker byta ventilshims. Hur trögt sitter en shim? Var där med orginalverktyg för att pressa ner tryckaren och har satt en liten neodymmagnet på en mejsel för att lura fram shimsen men den vill inte röra på sig. Är det för att verktyget sitter fel då och trycker på shimsen eller kan det sitta trögt? Det är för övrigt i princip omöjligt att se hur shimsverktyget sitter! Sjukt frustrerande.

Tips och tricks? Kommer behöva rätt teknik när det är 10 av 16 shims som behöver bytas! :O
 
Återvinner tråden lite.

Behöver lite referens nu när jag försöker byta ventilshims. Hur trögt sitter en shim? Var där med orginalverktyg för att pressa ner tryckaren och har satt en liten neodymmagnet på en mejsel för att lura fram shimsen men den vill inte röra på sig. Är det för att verktyget sitter fel då och trycker på shimsen eller kan det sitta trögt? Det är för övrigt i princip omöjligt att se hur shimsverktyget sitter! Sjukt frustrerande.

Tips och tricks? Kommer behöva rätt teknik när det är 10 av 16 shims som behöver bytas! :O
Oljan suger fast shimset rätt duktigt.
 
Vad är då tricket för att göra det lösare? Det är inte direkt mycket utrymme för att pilla med något. Tryckluft?
 
Vad är då tricket för att göra det lösare? Det är inte direkt mycket utrymme för att pilla med något. Tryckluft?
Jag har aldrig gjort det. Men något som löser oljan.
Lampolja hade jag börjat med.
Bensin men var försiktig. I nån lite spruta, bara några droppar. Så klibbet släpper.
Dunstad bensin ger ångor på golvet som tänds när du minst vill det.
Och inte säkert ventiltätningarna tål bensin......
Tryckluft funkar säkert. Kruxet kan vara att du efter du använt tryckluft inte har en aning om var shimsen har tagit vägen.
Och finns det något hål i motorn de kan försvinna ner i.
Så enligt Murphys lag.......
 
Last edited:
Magneten jag använt har häftkraft på 7kg och är nog lite smidigare än det verktyget tror jag. Kan väl försöka lyfta lite försiktigare innan jag provar med lampolja.

Uppskattar alla tips!! :krama

Hade lite tomt mellan öronen igår.
Vad jag i verkligheten brukar använda för att få det som sitter fast att lossna, ja det är ju
5-56
Borde kunna lösa upp den sega oljan här också....
 
Det behövs inte lösas upp något. Det finns ett uttag där du kommer åt med en liten mejsel att bryta upp shimset. Efter det lossnat, tar du ur det med en magnetpenna.
 
Hade lite tomt mellan öronen igår.
Vad jag i verkligheten brukar använda för att få det som sitter fast att lossna, ja det är ju
5-56
Borde kunna lösa upp den sega oljan här också....

Hade faktiskt 5-56 i tanke men är inte tillräckligt kemiskt kunnig för att veta om det skulle hjälpa. Testar nog med lite 5-56 också.

Det behövs inte lösas upp något. Det finns ett uttag där du kommer åt med en liten mejsel att bryta upp shimset. Efter det lossnat, tar du ur det med en magnetpenna.

har sett att det finns en liten glipa för att ev kunna peta lite under shimsen men hade inget tillgängligt just då för att komma åt. Tror nog jag borde ha något att peta med dock så ska testa det med.

Var och kände om det gick att snurra på shimsen men det är svårt att skilja på om man snurrar den eller ifall man bara glider av att vara oljig. Det ligger ju kvar olja vilket gör det svårt att se om verktyget sitter rätt, har försökt få undan oljan med papper och trasa men det är pilligt som fan!
 
Piratverktyget till denna modellen är urkass. Det når inte in till lyftaren. Om det är ett sånt du har kan du slipa ur på insidan i böjen och fila upp fästhålen så går det att använda. Försök bara inte böja på det, det går av väldigt lätt /lennart
 
Piratverktyget till denna modellen är urkass. Det når inte in till lyftaren. Om det är ett sånt du har kan du slipa ur på insidan i böjen och fila upp fästhålen så går det att använda. Försök bara inte böja på det, det går av väldigt lätt /lennart

Hur urskiljer man ett pirat från orginal? Det har samma part.no som står i Haynes-manualen.
 
Jag har ett som jag är nästan säker på är pirat. På det står det V97-135. /lennart
 
Det behövs inte lösas upp något. Det finns ett uttag där du kommer åt med en liten mejsel att bryta upp shimset. Efter det lossnat, tar du ur det med en magnetpenna.

Okej, du har ju rätt, det finns skåror eller vad det kan kallas för att bryta upp. Sen är det dock så att på avgasventilen längst ut till vänster så är den skåran placerad nästan precis under kamaxeln, nästan lite längre fram till och med och gör det extremt svårt att komma åt. Även om man kommer åt är det knepigt att bända. Det här är vad jag blir mest frustrerad av :( Den bredvid gick dock att komma åt och bända ur däremot, lite success.

Går det förresten att rotera lyftaren för att få skåran bättre placerad?
 
Fungerade utmärkt! :shrules

Nu till nästa fundering. Vissa shims saknar sina siffror, de verkar ha nöts bort, är det enklast att mäta deras tjocklek med en mikrometer? Mitt skjutmått verkar iaf inte tillräckligt exakt för det iaf.
 
Fungerade utmärkt! :shrules

Nu till nästa fundering. Vissa shims saknar sina siffror, de verkar ha nöts bort, är det enklast att mäta deras tjocklek med en mikrometer? Mitt skjutmått verkar iaf inte tillräckligt exakt för det iaf.

Mikrometer är bästa metoden. Helt rätt.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top