Vad välja, fzr 1000 eller yzf 750 94-95

Jhoony

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2006
Hoj
GPz 900r & XL 600R
Som sagt, funderar på att införskaffa någon av dessa hojar till våren, och är ute efter erfarenheter. Inbillar mig kanske att yzf:en är lite mindre och smidigare.

Svaga punkter, vad kolla efter vid beg.köp, hur att köra o.s.v.?

Tack på förhand :)

Dom ser lika stora ut på bild. Men YZF750 är en moppe jämfört med FZR1000. YZF750 är smalare, mindre och ganska snålt register i motorn. FZR1000 är manlig.

Jag har haft en FZR 1000 och den drog en hel del olja vilket kändes lite jobbigt. Men i övrigt gick den som en raket. Stor och tung är den. Har läst att ventilerna går ner sig ganska fort på dem om man inte ställer in dem enligt serviceintervallen. Den slirade även lite på kopplingen. Vad jag förstått ska yzf 750 vara en modernare maskin?

yzf750 verkar ju va ganska kompetent för att vara en gammruska.[youtube-id]rSyPkiTgifU[/youtube-id]

750 R är helt klart ett nummer mindre än FZR 1000 (vilket iofs kan vara positivt beroende på vad man är ute efter...), inte minst motormässigt.

Köp bara inte första generationen FZR (87-89 har jag för mig), det var ingen bra hoj ur kvalitetssynpunkt (och vi snackar inte plast som ramlade av utan kolvbultar av mariekex, växellåda, elfel....) Nästa generation var helt omgjord, en ny hoj nästan.

Kruxet är som alltid när man handlar gamla sportjärn att hitta fina ex, det finns många omlackade, hobbytrimmade lik därute..o sugna på olja har de alltid varit. Försök hitta ett originalex utan en massa dynojet och sånt skit på...eller välj en annan hoj, Suzuki gsxr 1100 tex (de luft/oljekylda mellan 90-92)...inte lika tekniskt avancerade som Yamahan men mkt slitstarkare och med begynnande kultstatus om du hittar ett origex. De ligger dock lite högre i pris än FZR 1000 men det finns som sagt rätt goda skäl till det.

Lägger nog min röst på 750 R...inte lika manlig kanske men jag tror det är lättare att hitta mer hoj per krona än att shoppa runt efter en FZR 1000.

Mina två cent...:D

Tycker det är roligt att vi jämför kvalitetsbrister mellan hojarna när i stort sett alla hojar efter 1990 kräver väldigt lite om man inte maxxar sönder dom. Men man har ju blivit mekblind efter ha börjat med motard istället.

Enda sättet att välja är ju att köra dom. Jag var med kusinen o tittade på en YZF750 94-95 (utanför jönköping) men den var helt enkelt för klen. Så vi åkte ner till varberg o köpte en FZR1000-98. Den har han kört en hel del på bana med och det funkar alldeles utmärkt. Han säljer den för 30 tror jag.

Jag hade en FZR1000-89 innan dess o motorn helt gudomlig med dryga 140 härligt håriga hästar utspridda på ca 100rpm (ketchupeffekt tror jag det kallas :) ). Dock var den väldigt framtung.

Har f.ö. aldrig behövt meka med dom.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage