Vad väger min motor?

Motorn är identisk så när som på storleken på ventilerna, kolvarnas utforming och kamaxlarnas aggressivitet och lite smådetaljer. Viktmässigt skiljer det inte många gram.

andersbrink skrev:
Motorn är identisk så när som på storleken på ventilerna, kolvarnas utforming och kamaxlarnas aggressivitet och lite smådetaljer. Viktmässigt skiljer det inte många gram.

Fast att det inte skiljer många gram hjälper mig inte så mycket när jag inte vet vad "orginalet" väger heller :(

En hel motor orkar jag lyfta från golvet upp på en stol, sen från stolen upp på arbetsbänken är jobbigt eftersom man lyfter med armarna och inte med benen. Plockar man av topplocket (12 kg), kopplingen (5 kg), startmotor och generator går allt så mycket lättare. Då kan man "hälla i" motorn i ramen utan medhjälpare. Är man rädd om ryggen, två personer. Motorn väger runt 75 kg.

andersbrink skrev:
En hel motor orkar jag lyfta från golvet upp på en stol, sen från stolen upp på arbetsbänken är jobbigt eftersom man lyfter med armarna och inte med benen. Plockar man av topplocket (12 kg), kopplingen (5 kg), startmotor och generator går allt så mycket lättare. Då kan man "hälla i" motorn i ramen utan medhjälpare. Är man rädd om ryggen, två personer. Motorn väger runt 75 kg.

Fan Anders, finns det något du inte kan om oljekylda Sukka-motorer? :Bugar
Men då är det inte så farligt alltså, det där ska man väl klara själv, jag och min kompis garagedomkraften! Tack och bock!

Och ja, jag kommer att ha något mellan tråget och domkraften... :D

Jag har hinkat i och ur min 1100 motor ett antal ggr helt själv när jag tillverkade motorfästena.
Räds inte vikten ställ en garagedomkraft under och gör lyften minimala med hjälp av den.

Qwerty skrev:
Jag har hinkat i och ur min 1100 motor ett antal ggr helt själv när jag tillverkade motorfästena.
Räds inte vikten ställ en garagedomkraft under och gör lyften minimala med hjälp av den.

Det var inga problem alls, den kom ner så fint så! Hade mycket riktigt en garagedomkraft under, men fick inte hur hela motorn pga lite för hög domkraft :( Men det löste sig det också, Mattias höll motorn och jag lyfte iväg ramen :)

Hoztic skrev:
Det var inga problem alls, den kom ner så fint så! Hade mycket riktigt en garagedomkraft under, men fick inte hur hela motorn pga lite för hög domkraft :( Men det löste sig det också, Mattias höll motorn och jag lyfte iväg ramen :)
Bra stavat! :tummenupp

Hej alla.
GSXR 1100 motorn uppgavs att väga 82 kg( ca 20 kg lättare än gamla GSX-motorn) när den kom 86, så nånstanns som brink säjer 75-80 kg kan nog stämma bra,,,men det kånker man väl runt med själv,,eller???
Mogens

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...