Vad tycks?

Gör det? Frågan är ju bara hur dom ska kunna bevisa att den inte såg ut så när jag köpte den?? Finns ju en uppsjö av hjälmar som har diverse motiv lackerade från fabrik..

det har jag hört iallafall... de jag köpte min hjälm av sa iallafall att det enligt lag var förbjudet att lacka om eller dekaltrimma sin hjälm...

varför skulle den inte vara laglig?? Finns ingen sådan regel mig veteligen.

som sagt, bara vad jag hört... när jag köpte min hjälm så tyckte farsan inte om att den enda bekväma och bra åtsittande hjälmen jag hittade var svart. när jag då föreslog omlackering till en lite mer i mörker synlig färg så sa försäljaren att appapp, får inte:ajjabajja

Last edited:
Laglig eller inte... Grymt snygg hur som helst.
Gillar texten oxå :tummenupp

Visste ni att det finns ett gäng munkar som bor i slutet kloster och istället för att säga hej eller godmorgon till varann så säger de just "Memento Mori"

skitsnyggt!:tummenupp men... den blir inte laglig va? även om nu plastens egensklaper inte ändras så finns det väl ändå en trafikregel som säger att man inte får lacka om eller sätta dekaler på sin hjälm?:va

vet inte hur de är med lag på det men man bör inte lacka/måla/klistra på en plast hjälm, men om de är en hjälm i annat material än plast är de ju inga problem.

i båtsporten både rundbana å offshore är de regel på att inte göra något av detta på en plasthjälm då de är svårt å hitta hjälmar i röd/organge färg som är kravet att dem är till minst 55%...

många som då tar en sprayflarra å sprayar på en plasthjälm = att plasthjälmen blir mjuk å skyddar sämmre. = regelvidrigt.

så där får man bara lacka/måla/spraya hjälmar som är i annat material än plast, många lämnar in sina hjälmar till lackerare så de blir en bra lysande orange färg på deras hjälmar som inte är i pingpong plast.

Last edited:
Jag vet inte om jag var så impad på bilderna på sidan.. ifall killen har det som jobb?
De mesta saknar ju djup,skärpa å detaljer.
Jag har ingen motivlackerare, så jag har väl enligt många ingen rätt att yttra mig om vad som är snyggt eller inte.

Grymt motiv på hjälmen däremot.

Såhär ser den ut nu..

SKABB-kamera jag har. Hjälmen ser för fan röd ut, men den har exakt samma nyans av orange som min hoj.. Och sen är man ju ingen mästerfotograf, så det är diverse "blänk" från blixt också.. Aja, skit samma.. Här är den:

Bifogat

• helm_1.jpg
    helm_1.jpg
    120 KB · Visningar: 332
  • helm_2.jpg
    helm_2.jpg
    104.3 KB · Visningar: 273
  • helm_3.jpg
    helm_3.jpg
    99.4 KB · Visningar: 260
Asläcker! :tummenupp
Vet att det kostade gratis för dig men vad tippar du på att det skulle kostat ungefär om du skulle fått pynta för det?

TACKAR!! Kul att ni gillar den!

Asläcker! :tummenupp
Vet att det kostade gratis för dig men vad tippar du på att det skulle kostat ungefär om du skulle fått pynta för det?

Tackar! Oj, svår fråga. Är väl lite som en tatuering. Beror väl lite på hur svårt det är att göra. Tror min hjälm skulle landa på ungefär 3500:- tyckte jag mig höra :va

Last edited:
varför skulle den inte vara laglig?? Finns ingen sådan regel mig veteligen.

Jorå. Det är jag ganska säker på att det gör. Du får inte lacka eller sätta dekaler på en MC-hjälm om inte hjälmtillverkaren specifikt godkänt just den färgen eller dekalen du skall ha på den. Det har att göra med att man inte alltid vet exakt vad som finns i färgen och exakt vad det är för material i hjälmen. Med andra ord har du inte någon möjlighet att veta om det blir så att något lösningsmedel eller bindemedel i färgen påverkar hjälmens hållfasthet. Användande av färg som inte är godkänd innebär att du förändrar hjälmen så at den kanske inte längre uppfyller kraven i ECE 22:05 vilket gör att hjälmen inte längre är godkänd och följdaktligen inte längre laglig.

Jag skulle personligen vara väldigt försiktig med vilka lösningsmedel jag utsätter min hjälm för. Dock är det ju som någon annan här skrev. Det finns ju egentligen inte något sätt att veta om hjälmen varit lackad på det sättet från början. Det finns ju ganska många varianter på lack på hjälmar.

Så länge som färgen eller dekalen är godkänd av hjälmtillverkaren så ska det dock inte vara några problem. Billack på sprayflaska skulle jag inte använda då det brukar kunna vara ganska häftiga lösningsmedel i dom för att det ska gå att bättringslacka på bilar så det smälter ihop någorlunda med omkringliggande lackpartier. Dom som sysslar med motivlack på hjälmar borde dock ha koll på vad som är OK att använda. Det märks nämligen om man använt något olämpligt genom att det tar flera dagar innan färgen torkat.

Jag provade att lacka om en pappershållare i plast en gång. Det tog nästan en vecka innan den var helt klibbfri eftersom färgen löste upp plasten.:yoparty

Edit.
Hittade den här lagtexten från Trafiksäkerhetsverkets Författningssamling 1991:72

1.2 Åtgärder får inte vidtas som kan förändra skyddshjälmens egenskaper.

Exempelvis får inte dekaler, utskjutande föremål eller överdrag anbringas på hjälmskalet, hål tas upp i hjälmskalet eller hjälmen målas. Reflexmärke, dekal eller liknande som satts på av hjälmtillverkare berörs dock inte av bestämmelsen, om hjälmen godkänts i detta utförande.

Last edited:
Som sagt, hjälmtillverkaren sa att det inte var några problem att lacka.
Att polisen ska gnälla, är inget jag ligger vaken om nätterna för. :tummenupp

Om du nu mot all förmodan inte skulle kunna sova så kan du ju gå upp och kolla på din TOKSNYGGA hjälm!

blev riktigt lyckad.. du skulle ha bett han köra lite pinstripe också när han ändå va igång :rock

Sjysst hjälm till ett riktigt guldpris :tummenupp

Äh, inget problem att lacka en hjälm. Går det överhuvudtaget att köpa hjälmar som inte har ett skyddslager lack nu förtiden? Det enda man lägger på hjälmen är ju ytterliggare några tunna lager klarlack.

Direkt från tjohej's faq:

Can I paintbrush my Shoei helmet?
It is possible to repaint your Shoei helmet. You can use any colours which are not Nitro based. Please make sure that no aggressive fumes will enter the inside of the helmet.
You can also attach stickers to your helmet. They do not have any influence on the shell material.

Sedan att lagen är skriven när hjälmar var gjord av ABS-plast och friggolit gör ju inte saken bättre för att den gamla myten ska leva vidare :D

Hmm.så här e det angående måla en hjälm!,när man motivlackar en hjälm så innhehåller färgen en massa lösningsmedel pga av massa orsaker som jag inte orkar förklara just nu ,när hjälmen målas på fabrik så använder man vattenbaserad färg som inte innhåller lösningsmedel(klarlacken e dock densamma,å den innehåller lösningsmedel,men då den läggs på sist som ett skyddande lager plus att d blir puts så har den ingen negativ inverkan på hjälmens säkerhet....alltså,lösningsmedel e inte bra för plast,vilket e en självklarhet,man tvättar ju inte av hjälmen me thinner direkt.......

Hmm.så här e det angående måla en hjälm!,när man motivlackar en hjälm så innhehåller färgen en massa lösningsmedel pga av massa orsaker som jag inte orkar förklara just nu ,när hjälmen målas på fabrik så använder man vattenbaserad färg som inte innhåller lösningsmedel(klarlacken e dock densamma,å den innehåller lösningsmedel,men då den läggs på sist som ett skyddande lager plus att d blir puts så har den ingen negativ inverkan på hjälmens säkerhet....alltså,lösningsmedel e inte bra för plast,vilket e en självklarhet,man tvättar ju inte av hjälmen me thinner direkt.......

Korrekt, men man slippar ju knappast bort klarlacken när man lackar hjälmen så problemet är ju fortfarande ganska akademiskt, tycker jag.
Basfärgen är ju dessutom vattenbaserad vilket inte gör saken sämre.

Däremot gäller den vanliga reglen, vet man inte vad man gör bör man låta bli :D

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back