Vad tycker verkstäder om importhojar...?

Marvin750

Computer says no...
Gick med
13 Apr 2005
Hoj
CBR 929
Jag är ägare till en importerad 929- 00:a. Inköpt på Yamahacenter och 1500 mil på mätaren. Tjena tänkte jag ang. mätarställningen när jag såg annonsen... Tills jag såg vilket skick den var i. Den såg/ser knappt använd ut överhuvudtaget. Helt original (förutom slipon) med stämplad bok och ett års garanti... Så jag slog till.. :) 1200-milsservicen var ett tag sen så jag gjorde en mellanservice ihop med oljbyte/filter på verkstaden här hemma. Jag frågade mekanikern om han stämplade i boken trots att det inte är nån serviceintervall vid 1500 mil. Han hänvisade till chefen som bläddrade lite i boken:
-Jasså, den är importerad, hm..hmm..
-Ja...
-Jag tror inte att den här stämmer...
-Nähä, varför inte det?
Där får jag inget svar så vi går ut i verkstaden o tittar på hojen. Det enda han gör där är att vrida styret ett par gånger från sida till sida och titta runt styrlagret...
- Hmm, ja, (mummel) det är lite slitet här...
Ja, mer precist än så blev det aldrig... Jag frågade vad specifikt det var som var slitet men fick inget riktigt svar... Jag frågade mekanikern senare om han hade sett nåt skumt men det hade han inte...

Jag tolkar det som att han har bestämt sig för att importhojar är skit oavsett... Är det nån som har varit med om nåt liknande? Jag har allvarliga planer på att anlita en annan verkstad nästa gång...

Jag tycker också att det låter som om mekanikern inte gillade importhojar och bara letade efter något att anmärka på. Annars kan man väl för fasen säga vad som är fel eller slitet. Ta hojen någon annanstans.

så det var du som köpte hojen jag hade tänkt att köpa.. :)

Fred00 skrev:
2092040 Jag tycker också att det låter som om mekanikern inte gillade importhojar och bara letade efter något att anmärka på. Annars kan man väl för fasen säga vad som är fel eller slitet. Ta hojen någon annanstans.

Det var inte mekanikern, han var lika frågande som mig, såg det ut som... Det var chefen på bygget.... :tomten

Marvin750 skrev:
2092098 Det var inte mekanikern, han var lika frågande som mig, såg det ut som... Det var chefen på bygget.... :tomten

Skicka ett mail till mekanikern o tacka för väl utfört arbete samt ett trevligt bemötande. Men passa på att be honom hälsa till sin chef att han tappat en kund + de som du nu kommer att informera vidare till. Det är nästan viktigare att dålig service uppmärksammas än att god service gör det, i alla fall för oss konsumenter.

Honda är väl Japansk? eller?
Dom ända som inte köper honda importerat är väl isåfall japanerna :va
En hoj, är en hoj, är en hoj, är en hoj...
Finns säkert nån annan verkstad i närheten, Lycka till! :)

Har haft två privatimp. bilar, och där var likadant varje gång man blandade in märkesverkstan. Förjävla taskig attityd, skit-trist..

Det är en jävligt liten del av förtjänsten på en motorcykel som ligger i själva försäljningen, eftersom alla ändå ska tokpruta på priset, ha en hjälm med på köpet eller ett presentkort på första servicen.

Däremot kan man göra bra förtjänst på bra service, utbud och bemötande, men det verkar många handlare ha missat.

En nöjd kund talar om det för sina kompisar, som kanske också tittar in, en missnöjd kund talar om det för sina kompisar, som sedan talar om det för sina kompisar och alla andra dom möter...

Hur ofta har du hört någon säga "Jo en kompis till mig berättade att en snubbe på hans jobb servade sin hoj där, och han var skitnöjd med servicen"
Sedan byter du ut "skitnöjd" mot "missnöjd"
Bra omdömen sprids fort, dåliga omdömen sprids länge och långt....

Jag känner igen det där. Bara att leta reda på en vettigare firma. I sista ändan så är det ju du som betalar deras lön, fast inte i detta fallet :tummenupp

jag antar att det var den jag pratade med en säljare som skulle återkomma med ett mellanpris men när han ringde sa han att en annan säljare sålt den samma dag.. :mad: men jag köpte gixxer 1000 istället/trevlig hojsommar :)

Sådana firmor ska bara tryckas ner....
Kör aldrig dit igen...
Har bara haft import hojar .Inget strul alls...

Den enda skillnaden en motorcykel märker mellan sveriges vägar och tysklands är väl att tyskarnas på många ställen är bättre och bra mycket mindre vägsalt =)

Kasst av verkstan. En tumregel är att den dålig kund berättar det för 10polare men en nöjd kund berättar det för 1.

Finns ju som sagt ofta många alternativa verkstäder, gå till nån som vill hjälpa dej. Känns så mycket bättre.

hmm

Så det finns fler nackdelar med att impotera? Jag trodde andrahandsvärdet var den dåliga biten men det räcker tydligen inte. Skall man lägga ner import tankarna då? blir försäkringen dyrare också vore de ju som grädde på moset :) Bara att byta verkstad alltså... Det är ju trots allt så som tidigare sagts att alla länder utom japan faktist importerar japanska hojar? :confused:

//Mar

Då kan ju jag komma med en solskenshistoria mitt i allt.....
Jag kör själv en import........ Fick ett problem med hojjen förra sommaren.
Åkte till en välkänd verkstad...
Då garantin va passerad så va man ju rädd att det skulle kosta massa pengar....
Mekanikern provkörde och visste precis vad problemet va, han skruvade o fixade litegranna.... Och tackade för sig.... Behövde inte pröjsa något alls...
Och dom vet om att det är en import då jag diskuterade innan om garantin...

Mar skrev:
2093119 Så det finns fler nackdelar med att impotera? Jag trodde andrahandsvärdet var den dåliga biten men det räcker tydligen inte. Skall man lägga ner import tankarna då? blir försäkringen dyrare också vore de ju som grädde på moset :) Bara att byta verkstad alltså... Det är ju trots allt så som tidigare sagts att alla länder utom japan faktist importerar japanska hojar? :confused:

//Mar
Jo, mitt bolag betraktar hojen som 05:a (intagen okt. 04) Så lite dyrare blir det nog... Kanske är olika på olika bolag. Nån som vet? Om jag importerar en 87:a idag, blir det en 06:a då? :confused:

Tack för all support! Jag ska anlita en annan verkstad i fortsättningen... Av nyfikenhet så kollade jag datummärkningen på däcken, dom är från 2001... :skrämd Hmm... Om nån har mecklat med mätaren så har han tydligen köpt gamla däck också... :3freak

Snackade med försäkringsbolaget idag. Skulle få göra en koll på min hoj (dvs en import hoj) på verkstad för ca 1000kr för att få ha IF honda försäkring på den. Bra eller anus?

//Mar

Last edited:
Det är egentligen så enkelt. En importerad hojs mätarställning går inte att kolla upp ( jo det gör det men du vet inte hur, inte jag heller )

En Svensksåld hojs mätarställning går att kolla upp.

Detta gör att snittbosse väljer den Svensksålda hojen före den importerade, vilket i sin tur gör att priset ökar något.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman