Vad tycker R folket om den EV flytten från SM

Vad tycker du om en EV flytt?


  • Antal röstningar
    0
Magnus skrev:
Ett förslag som kom upp i den andra tråden var ju att köra 1-dagars tävling med en frivillig träning dagen innan. Det borde ju vara ett bra alternativ som passar fler förare. De som bara vill kvala/tävla kommer på söndagen och övriga på lördagen.

Hinner man med två kval och två race för fyra klasser på en dag?
I så fall kanske det är ett alternativ....

Risken blir väl att "lördagsträningen" i så fall blir hysteriskt dyr för dom som vill köra den om bara hälften av dom som kör på söndagen väljer att komma på lördagen...
 
Macke skrev:
Hinner man med två kval och två race för fyra klasser på en dag?
I så fall kanske det är ett alternativ....

Risken blir väl att "lördagsträningen" i så fall blir hysteriskt dyr för dom som vill köra den om bara hälften av dom som kör på söndagen väljer att komma på lördagen...
Nej det blir för tajt, man hinner med tre klasser med två kval & två race, men då blir det ingen träning den dagen.

Kan bli rätt så tufft för dom som aldrig kört på banan, friträning utan att känna kvalpress är ett bra sätt att lära sig banan utan att klota.
 
GSXR1100R skrev:
Nej det blir för tajt, man hinner med tre klasser med två kval & två race, men då blir det ingen träning den dagen.

Kan bli rätt så tufft för dom som aldrig kört på banan, friträning utan att känna kvalpress är ett bra sätt att lära sig banan utan att klota.

Mmmm... Jag förblir nog en stark förespråkare för tvådagars race....
 
GSXR1100R skrev:
Nej det blir för tajt, man hinner med tre klasser med två kval & två race, men då blir det ingen träning den dagen.

Kan bli rätt så tufft för dom som aldrig kört på banan, friträning utan att känna kvalpress är ett bra sätt att lära sig banan utan att klota.

Då är det ju bara att skrota ett kval eller ett race. Själv ser jag hellre 1 kval 2 race än tvärtom.

Känner man inte till banan så får man masa sig dit på den fria lördagsträningen och köra in sig eller på någon kvällsträning veckan innan.
 
Jag hade gärna också sett två race där vid lika placeringar det andra racet är värt mer. Så kör de i crossen i USA t ex, om två stycken blir 1-2 och 2-1 så vinner den som vann det andra racet, annars är det lägst sammanslagen placering som vinner.

Två dagars men allt obligatoriskt bör vara på söndagen, lördagen bör vara frivillig för de som vill och har råd att träna mer inför tävlingen.

Det borde väl vara den bästa kombinationen, enda problemet är väl banhyran för lördagen om bara hälften betalar in sig på den. Kanske kan man lösa det genom att ta 2/3 för söndagen och 1/3 för lördagen. Då blir det attraktivare för förarna att vara med på lördagen och arrangören riskerar inte lika mycket även om få skulle vara med på lördagen.
 
Last edited:
Jag skulle helst föredra 2-dagars, och gärna 1 kval med 2 race istället för 2 kval + 1 race.
Det är ju själva tävlingsmomentet som är viktigt att få mycket av som rookie, så hellre fler race än kval.
 
Nu ska allt vara frid och fröjd i Rookiedjungeln. Ser ni någon illvillig person som inte hör hemma här så hör av er.
 
Gustav O skrev:
Nu ska allt vara frid och fröjd i Rookiedjungeln. Ser ni någon illvillig person som inte hör hemma här så hör av er.
Vi behöver en annan moderator för att ta bort dina inlägg antar jag. :tungan :hihi
 
Om jag nu läst hyffsat rätt så tycker dom flesta som skrivit här ungefär så här:

2 dagars är att föredra.
Gärna 1 kval och två räjs. (ju mer tävling ju bättre typ)

Snälla nu alla andra R-nissar skriv vad ni tycker :Bugar

björn
 
2 dagars tävling tycker jag.

Lördag - Frivillig träning.
Söndag - 1 kval och 2 race (alt. tvärt om)

Om/när B-förarna skiljs från SM/SO så måste det till mer körtid för alla klasser per tävling för att det skall vara bra för framtiden.
 
Last edited:
Lördag - Frivillig träning. (Minst 2 pass a 20min, men helst många fler träningspass den dagen).
Söndag - 1 kval och 2 race (eller helst 2 kval och 2 race om det går att genomföra).

/ Kenneth
 
björn.e skrev:
2 dagars är att föredra.
Gärna 1 kval och två räjs. (ju mer tävling ju bättre typ)
Ja, jag tycker så i alla fall.
 
Håller helt med med 2 dagars! Träning på lördag minst 3x20min sen kval + race på söndagen! slipper man va ledig på fredagen.
 
Macke skrev:
Jag ser tyvärr mest nackdelar, men det kanske bara är jag som är en väldigt pessimistisk och bakåtsträvande människa.... :rolleyes:

För dig personligen kanske, men om du tänker på sporten som helhet och även då givetvis ur publiksynpunkt.

#11 (Ola)
 
jag gillar inte den här idén med bara ett kval tex om hojen skulle gå sönder lr om man går av innan man har fått en bra varv tid och måste förlita sig på den senare kvalet så har man iaf en andra chans

nä två kval och två race
 
#11 skrev:
För dig personligen kanske, men om du tänker på sporten som helhet och även då givetvis ur publiksynpunkt.

#11 (Ola)

Ja, självklart är det negativt för mig personligen.
Men jag har även svårt att hitta anledningar till varför det skulle gynna Roadracingsporten i sig genom att ta in en helt annan gren, för att knuffa bort en av sina egna klasser.

Att göra det sämre för många av Roadracingförarna kan ju knappast gynna Roadracingsporten, eller? Möjligtvis kaske det gynnar Supermotardsporten, men dom kommer väl aldrig få så mycket publik på en SM-helg (eller nån annan tävling heller för den delen) som när dom kör ihop med Rallycrossen.

Och publikmässigt så tror jag faktiskt att det kommer gå jämnt ut. Det tillkommer kanske några åskådare som åker till en RR tävling för att titta på Supermotard, som inte annars skulle åkt dit. Men samtidigt så försvinner ju alla kompisar, släktingar, och sponsorer till dom kanske 90-talet förare (räknade på fulla startfält) som kör kör R600 och R1000 idag.

Är det ökade publikintäkter man vill åt, så finns det bättre sätt. T.ex annonsering och reklam innan en SM helg, vilket i många fall är helt obefintligt. Bättre planering genom att se till att det inte krockar med andra konkurrerande arrangemang, och se till ATT det krockar med andra lämpliga arrangemang som t.ex MC träffen på High Chaparall när 1000-tals MC-åkare samlas bara ett "stenkast" från Anderstorp.

Ska nu Supermotardförarna betala mindre i anmälningsavgift än Roadracingförarna (som jag läste i en annan tråd), så kommer ju den lilla inkommstökning som blir av ökad publiktillströmning (om det blir nån) att ätas upp av att man får in mindre pengar i anmälningsavgifter. Sen tillkommer ju även mera arbete för arrangören i form av t.ex sopning mellan heaten eftersom Supermotardhojarna kommer att dra ut grus på banan.

Så jag ser även nackdelar för Roadracingsporten i helhet.
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top