Vad tycker ni??

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
Detta har väl igentligen inte nåt med mc att göra, men jag lägger den här.
Jag va inne på Aftonbladet och såg denna rubrik.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,831742,00.html

Att hålla på och säga att ynglingar är farliga i trafiken är väl en sak, men att människor som är såpass till åldern kommen sätter sig i en bil och inte har koll på någonting är väl lika farligt?? Kanske en liten anledning till att det händer tragiska olyckor med mc. T.ex. "Orvar" 82 kör ut mitt framför en mc, som han trodde va en moped, har ju hänt ett flertal gånger. Nu vet jag inte om det va alkohol inblandad i denna händelse, men det låter konstigt att han även avviker från platsen

Tro inte nu när ni läser detta att jag drar alla äldre människor över en kamm, finns många äldre människor som kör bra också, men det är näst intill lika farligt med äldre människor (som inte har koll) bakom ratten än gaskåta ynglingar.
En av anledningarna att det är så dyrt för yngre människor att försäkra fordon är att det finns för många "gaskåta". Det känns som att yngre människor inte blir rättvisst behandlade när det gäller försäkringskostnader. Men som sagt, det är ganska många olyckor som sker p.g.a att äldre människor kanske inte varit vakna.

Vad tycker ni, (diskussion)

Ankan_84 skrev:
2191720 Detta har väl igentligen inte nåt med mc att göra, men jag lägger den här.
Jag va inne på Aftonbladet och såg denna rubrik.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,831742,00.html

Att hålla på och säga att ynglingar är farliga i trafiken är väl en sak, men att människor som är såpass till åldern kommen sätter sig i en bil och inte har koll på någonting är väl lika farligt?? Kanske en liten anledning till att det händer tragiska olyckor med mc. T.ex. "Orvar" 82 kör ut mitt framför en mc, som han trodde va en moped, har ju hänt ett flertal gånger. Nu vet jag inte om det va alkohol inblandad i denna händelse, men det låter konstigt att han även avviker från platsen

Tro inte nu när ni läser detta att jag drar alla äldre människor över en kamm, finns många äldre människor som kör bra också, men det är näst intill lika farligt med äldre människor (som inte har koll) bakom ratten än gaskåta ynglingar.
En av anledningarna att det är så dyrt för yngre människor att försäkra fordon är att det finns för många "gaskåta". Det känns som att yngre människor inte blir rättvisst behandlade när det gäller försäkringskostnader. Men som sagt, det är ganska många olyckor som sker p.g.a att äldre människor kanske inte varit vakna.

Vad tycker ni, (diskussion)

Nä, det är inte lika farligt då ynglingar är farligare rent statistiskt. Inget av de båda är givetvis bra på något sätt.

Yngre människor blir rättvist behandlade. Är man ung saknar man erfarenhet. Det visar inte minst de otaliga trådarna på SH där man frågar om R1 som förstahoj.

Var vill du komma? För att en del äldre inte har förstånd att sluta köra bil när de inte längre klarar av det på ett säkert sätt så diskrimineras unga försäkringsmässigt?

Jag köper inte det resonemanget!

jag tycker det ska va obligatoriska tester på äldre för att se om dom verjligen klarar av att köra bil,nu är ju endel halvblind o hel senil.
Men som sagt unga är inte heller nån bra grupp,många lider av för bra självförtroende o är för kaxiga därav kör dom över sin förmåga.
O vad man ska göra åt dom unga vet jag inte för det är en svårare fråga.....

Blip skrev:
2191768 Nä, det är inte lika farligt då ynglingar är farligare rent statistiskt. Inget av de båda är givetvis bra på något sätt.

Yngre människor blir rättvist behandlade. Är man ung saknar man erfarenhet. Det visar inte minst de otaliga trådarna på SH där man frågar om R1 som förstahoj.

Var vill du komma? För att en del äldre inte har förstånd att sluta köra bil när de inte längre klarar av det på ett säkert sätt så diskrimineras unga försäkringsmässigt?

Jag köper inte det resonemanget!

Jag vill inte komma någonstans, men när man gnäller på ungdomar kör dåligt eller aggressivt, så glömmer man av lite andra delar som också kanske borde kollas upp, t.ex. hur en äldre dam eller man klarar av att köra i trafiken.
Men som sagt, när det talas om att köpa R1 som förstahoj så är det en liten fingervisning om att yngre förare överskattar sig själva.

Last edited:
Ankan_84 skrev:
2191785 Jag vill inte komma någonstans, men när man gnäller på ungdomar kör dåligt eller aggresivt, så glömmer man av lite andra delar som också kanske borde kollas upp.
Men som sagt, när det talas om att köpa R1 som förstahoj så är det en liten fingervisning om att yngre förare överskattar sig.

En klick ungdomar kör aggressivt och en del kör tom. dåligt. Därmed har de högre försäkringspremie som grupp.

Att man ännu inte fokuserat på äldre människor innebär inte att de är uteslutna. Men du får nog leta länge innan du hittar en 70 åring med aggressiv körstil.

Äldre ska läkarna ifrånta körkortet enligt lag (rätta mig gärna här) när de är olämpliga att framföra sitt fordon. Där kan det vara lämpligt att införa åtgärder om det visar sig att detta inte efterlevs.

Tror att en läkare kan känna att det e lite svårt att ta ett körkort..

Lite känsligt att bli av med det när man har haft det hela livet och då gamlingen kanske själv tycker att denne kör bra

Robin_heij skrev:
2191824 Tror att en läkare kan känna att det e lite svårt att ta ett körkort..

Lite känsligt att bli av med det när man har haft det hela livet och då gamlingen kanske själv tycker att denne kör bra

Fast å andra sidan kan nog samma läkare känna att det är lite jobbigt att bli av med legitimationen. Om det här systemet hade fungerat hade olyckor som dessa inte hänt. Nu verkade det trots allt som det slutade lyckligt som väl är.

Rent statistiskt är äldre inte överrepresenterade i olyckor. Den genomsnittlige äldre trafikanten sänker hastigheten med minskande förmåga och ökar därmed på sina marginaler (de blir i och för sig ett irritationsmoment för de som har bråttom). Ett annat bevis för att äldre som grupp inte är något större problem i trafiken är försäkringspremierna. Om äldre hade varit överrepresenterade i olyckor hade försäkringsbolagen med största sannorlikhet höjt premierna för denna grupp.

KjellF

Låg bakom en risig ljus blå bil idag som inte gick att inte lägga märke till. Såg att det var en gamm kärring som körde och en annan kärring där fram. Kärringen pendlade mellan filer inne i city som hon var berusad och var riktigt nära en sidokrock, när hon vid en två filig kurva åkte över till höger i kurvan vilket total förbudet där, svårt och förklara.. men en trafikfara kort sagt. :mad:

" varför finns det ingen ritfunktion här på sporthoj? " :tomten

Som sagt.... när det finns personer som t.ex. kör i 70 km/h på en 90-väg, så blir folk stressade och gör farliga omkörningar, som sedan kan resultera i en olycka. Det är ofta äldre personer som inte klarar av att hålla hastigheten uppåt sett. Då blir dom indirekt delaktiga i olyckan.

Last edited:
Kan ju tillägga att min mormor som är gravt dement, hade sitt körkort när hon inte ens hittade ut genom huset, inte kunde använda bestick etc. Och hon skulle prompt köra bil. Läkaren mesade sig tills morsan blev fly förbannad på honom och krävde att han skulle råda till indragning av kortet.
:3freak

Ankan_84 skrev:
2191977 Som sagt.... när det finns personer som t.ex. kör i 70 km/h på en 90-väg, så blir folk stressade och gör farliga omkörningar, som sedan kan resultera i en olycka. Det är ofta äldre personer som inte klarar av att hålla hastigheten uppåt sett.

Det kan man ju tycka är illa......
Men man skall ju köra efter sin förmåga så det är väl bra då.
Blir man däremot stressad för att nån kör sakta och gör farliga omkörningar så gör man ju verkligen fel och är en dålig trafikant.

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back