Vad tycker ni om tåg?

Du menar väl dubbelspåriga? :LOL:

Sen vill jag ställa en fråga som kan tolkas som lite gnällig, min avsikt är dock ärlig. Finns det NÅGOT som funkar i Sverige? För att jag kommer inte på något, det enda jag hör på radion dagarna ut är hur alla ber om ursäkt, skyller på varandra, skyller på vädret eller annat självklart. Som om man anlitat ett gäng bärplockare till landets viktigare arbetsuppgifter!?
Tja, du har ju fått tag på både ström och internet för att posta ditt inlägg...

Skulle säga att det mesta faktiskt funkar i Sverige.
Funkar det så bra/billigt/smärtfritt/ofelbart som vi skulle önska? Nä.
Funkar det bättre än Syrien, Gaza, halva Afrika osv? Yupp.
 
Du menar väl dubbelspåriga? :LOL:

Sen vill jag ställa en fråga som kan tolkas som lite gnällig, min avsikt är dock ärlig. Finns det NÅGOT som funkar i Sverige? För att jag kommer inte på något, det enda jag hör på radion dagarna ut är hur alla ber om ursäkt, skyller på varandra, skyller på vädret eller annat självklart. Som om man anlitat ett gäng bärplockare till landets viktigare arbetsuppgifter!?
Skatteverket - missar aldrig :)
 
Tja, du har ju fått tag på både ström och internet för att posta ditt inlägg...

Skulle säga att det mesta faktiskt funkar i Sverige.
Funkar det så bra/billigt/smärtfritt/ofelbart som vi skulle önska? Nä.
Funkar det bättre än Syrien, Gaza, halva Afrika osv? Yupp.

Faktiskt är sporthoj.com en av de få saker som Inter verkar kräva mycket bandbredd, kollade och har just nu 2.26 Mbit vilket inte är så pjåkigt utan riktigt snabbt för att vara här jag bor kvällstid, man kan till och med se bilder på forumet.


Varit diskussioner om tågen och bussarnas fiasko i kylan på radion idag, troligtvis blir det ingen skillnad.

Norrtåg skyller på trafikverket att man inte kan garantera bärgning inom 2 timmar, Länstrafiken på entreprenörer som i sin tur skyller på att diesel till bussarna bara klarar -32 och Bengan säger typ att det krävs så mycket resurser att man inte kan föreställa sig för att få det hela att fungera.

Konstigt att tågen går ca 5 mil bort i Finland?
 
Faktiskt är sporthoj.com en av de få saker som Inter verkar kräva mycket bandbredd, kollade och har just nu 2.26 Mbit vilket inte är så pjåkigt utan riktigt snabbt för att vara här jag bor kvällstid, man kan till och med se bilder på forumet.


Varit diskussioner om tågen och bussarnas fiasko i kylan på radion idag, troligtvis blir det ingen skillnad.

Norrtåg skyller på trafikverket att man inte kan garantera bärgning inom 2 timmar, Länstrafiken på entreprenörer som i sin tur skyller på att diesel till bussarna bara klarar -32 och Bengan säger typ att det krävs så mycket resurser att man inte kan föreställa sig för att få det hela att fungera.

Konstigt att tågen går ca 5 mil bort i Finland?

Finland har inte avreglerat än, men de ska göra det. :7peta Så snart har finnarna samma problem. :tungan

Lokdraget skulle kunna ha en tågvärmevagn som kan förse vagnarna med ström om kontaktledningsspänningen försvinner av någon anledning. Men det kostar pengar och eftersom vi har konkurrens blir lågt pris viktigare än att det finns överkapacitet.

en speciell tågvärmevagn som förser tåget med ström. Dessa brukar normalt utgöras av en vagn försedd med en dieseldriven generator. Förr var dessa vagnar vanligare än idag.

I Europa är tågvärmevagnar extremt ovanliga idag. Ett undantag utgörs dock av Finland och Norge.

 
Åker gärna tåg. Åker till Göteborg skapligt regelbundet från sthlm och att rassla in på stationen 10 min innan avgång och sedan kliva av mitt i götet (typ) är överlägset att flyga iaf.
 
Tur då att MTR kör över hälften av alla tåg i detta land. :tummenupp

Och det finns fler järnvägsföretag som kör persontåg.

1706215230888.png
1706215272178.png

SL har sagt upp MTR som utövare och Mälartåg har

1706215893669.png


1706216771208.png

 
Tur då att MTR kör över hälften av alla tåg i detta land. :tummenupp

Och det finns fler järnvägsföretag som kör persontåg.

View attachment 494578
View attachment 494579

SL har sagt upp MTR som utövare och Mälartåg har

View attachment 494581


View attachment 494582

MTR = kinesiska staten, om jag inte minns fel.
 
Kan vi inte bara maila till japan och säga att dom vann upphandlingen på all kollektivtrafik i Sverige? (även om dom inte har anmält inttresse för att driva den)

Då står det folk och bugar i dörren till alla tåg redan i morgonbitt, blir du mer än 5 minuter försenad får du en lapp med dig till chefen som förklarar att det inte var ditt fel.

Blir tågen mer än 10 minuter försenad kan du stanna kvar och titta på när lokföraren begår seppuku med en morakniv på perrongen.
 
Kan vi inte bara maila till japan och säga att dom vann upphandlingen på all kollektivtrafik i Sverige? (även om dom inte har anmält inttresse för att driva den)

Då står det folk och bugar i dörren till alla tåg redan i morgonbitt, blir du mer än 5 minuter försenad får du en lapp med dig till chefen som förklarar att det inte var ditt fel.

Blir tågen mer än 10 minuter försenad kan du stanna kvar och titta på när lokföraren begår seppuku med en morakniv på perrongen.
Och ännu bättre, högt uppsatta chefer hänger sig i skogen av skam när tågen är kroniskt försenade.
 
Back
Top