Vad tycker ni om kedjedrift?

Vad tycker ni om kedjan?

• Antal röstningar
    0
hrc skrev:
Bra tråd förresten, hur gör ni andra för att få det förba-e kedjelåset att sitta kvar? Tror jag ska börja svetsa ihop det.....

Jag sätter dit det rätt, dvs med noll spel mellan länkplatta och clips samt snorar det sen med svart silikongegga (på en absolut fettfri yta).

Jag tycker du ska nita din kedja istället. Köp antingen din egen nitmaskin (ca 500 pix) eller låt lokale MC-mecken ta en 5 minuters paus utomhus vid din hoj. Ta med en kaffetermos och en påse bullar.

tycon1 skrev:
Har det inte varit en massa strul med att remmen börjar slira när den blivit blöt? ...
Det är inga kilremmar som på moppetiden!
Det är tandremmar och dom slirar inte av lite väta.

Dez skrev:
... FINNS det nån mer fördel än att det är en förlustfri överföring? ...
Det är inte alls förlustfritt. Alla formar av kraftöverföringar har en eller annan form av förluster, även kedja.

Men:
* Kätting håller bäst för wheelande utan att ge de hisseffekter som propelleraxel ger. Men det går att wheela med proppaxel också! :tummenupp
* Jag tror att gummisnoddsdriften har lägst förluster
* Och alla vet vi väl att propelleraxeln ger absolut minst underhåll.

Jag har sett en sak som en rem inte överlever:
På ett race som Eskil MC hade för div HD, Buell med mer skumma grejer såg vi en hoj som rullade iväg från p-platsen och en sten stänkte upp från en annan hoj. Stenen lade sig på undre kedjeparten och klämdes in mellan bakdrev och kedja. När hojen rullade fram matades alltså stenen upp mellan kedja och drev en liten bit tills det blev för trångt. Då krossades stenen till damm mellan kedja och drev!
Vad hade hänt med remdrift?

Robban_C skrev:
Det är inte alls förlustfritt. Alla formar av kraftöverföringar har en eller annan form av förluster, även kedja.

Men:
* Jag tror att gummisnoddsdriften har lägst förluster

Självklart menade jag inte förlustfri, utan relativt förlustfri....effektiv.

och precis som jag skrev i ett tidigare inlagg tror jag också att rem måste ge mindre förluster än en kedja.

Dez skrev:
Självklart menade jag inte förlustfri, utan relativt förlustfri....effektiv.

och precis som jag skrev i ett tidigare inlagg tror jag också att rem måste ge mindre förluster än en kedja.
Jo jag misstänkte det, ville bara förtydliga. :tummenupp

OLJEKYLD GSXR skrev:
Kedja är bra, för att slippa tappa låsclips köper man rätt kedja och efter man har smort de några gånger får man bryta loss lipset. Kardan snor effekt och känns som om man har en hiss inbyggd i cykeln, iofs har det blivit mycket bättre egenskaper på kardanmopparna numera och hisskänslan är inte så påtaglig. Remmar litar jag inte på....

Jag har kardan men hissen måste ha fastnat på rätt våning för den går
varken upp eller ner hur jag än försöker! :tummenupp

Om hissen har fastnat så kan man inte OPPoNERa sig! :D
(sorry men jag kunde inte låta bli!)

Kedjedrift är bra därför att det är snyggt (det vanligaste) ganska lätt i jämförelse med kardan.
Dock så slits det för snabbt.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...