Vad tycker ni om kedjedrift?

Vad tycker ni om kedjan?

• Antal röstningar
    0

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Bytte drivpaket förra helgen. Hojen var helt ren och bakfälgen rengjordes pedantiskt innan ett lager vax applicerades. Det ser riktigt bra ut med frächa drev/kedja :tummenupp

Sen kör man hem till GBG och allt ser bedrövligt ut :arsele det enda jag la på kedjan var en gnutta vax här och där. (är inte säker på att det är vax, chain clube står det och det blir vitt och ungefär som smör på kedjan)
Nu en vecka senare är hela fälgen svart istället för grön :4skrika

Så vad tycker ni om kedjan?
Jag skulle ge rätt mycket för en kardan just nu :mad:

Jag kör med samma.

Jag brukar spruta på skiten på hela kedjan och sedan får det stå någon dag och 'krypa' in, sedan så innan det är dags för färd så brukar jag torka av det överflödiga medlet på kedjan, annars blir det som du säger.

Då ska du se hur det blir med en scottoiler, en fin liten sak som droppar olja på kedjan medans du kör.Kedjan tar aldrig slut och dreven håller bra länge, men lite svartprickig fälg får man ta med tanke på pengarna man sparar =)

Dez skrev:
Bytte drivpaket förra helgen. Hojen var helt ren och bakfälgen rengjordes pedantiskt innan ett lager vax applicerades. Det ser riktigt bra ut med frächa drev/kedja :tummenupp

Sen kör man hem till GBG och allt ser bedrövligt ut :arsele det enda jag la på kedjan var en gnutta vax här och där. (är inte säker på att det är vax, chain clube står det och det blir vitt och ungefär som smör på kedjan)

Jag hatar dem. Nästa hoj blir nog en kåplös kardan. Två gånger har låset lossnat (vilket iofs berodde på att jag gjorde fel när jag satte ihop dem) så kedjan a) runnit ner i diket och b) slagit sönder en bit av motorkåpan. För att inte tala om vissa delar av högerhanden som råkade sluta sina dagar som kedjesmörja. Just det ja, smörjas måste de också!

Nu ska jag förresten ner och sätta på ett nytt clips på låset, det har trillat bort. Igen. Och jag VET att jag monterade det rätt sist.

Bra tråd förresten, hur gör ni andra för att få det förba-e kedjelåset att sitta kvar? Tror jag ska börja svetsa ihop det.....

Kanske daxx att bytqa till HåDe mä remdrift rentav...

Kedja är bra, för att slippa tappa låsclips köper man rätt kedja och efter man har smort de några gånger får man bryta loss lipset. Kardan snor effekt och känns som om man har en hiss inbyggd i cykeln, iofs har det blivit mycket bättre egenskaper på kardanmopparna numera och hisskänslan är inte så påtaglig. Remmar litar jag inte på....

Rem skulle man ha! :rolleyes:
Jag tycker det låter som en bra lösning i alla fall.

Klart det ska va kedja. Är inte det den mest effektiva kraftöverföringsmetoden för motorcyklar?

hrc skrev:
Bra tråd förresten, hur gör ni andra för att få det förba-e kedjelåset att sitta kvar? Tror jag ska börja svetsa ihop det.....

Testa skruvlås (finns hos tex addemoto.se). Har hört att det ska va bra, ska testa nästa gång jag beställer grejer.

mb skrev:
Klart det ska va kedja. Är inte det den mest effektiva kraftöverföringsmetoden för motorcyklar?

Mycket möjligt att det är minst förluster i en kedja (har visserligen svårt att tro att något skulle kunna slå en rem) men jag skulle inte ha nåt emot att förlora lite effekt mot att slippa pyssla så mycket med kedjan.

Har det inte varit en massa strul med att remmen börjar slira när den blivit blöt? Isåfall är det ju bara ta skiten och slänga ut i skogen...kedja! :tummenupp

OK, över 40% tycker kedja är en bra lösning :3freak

FINNS det nån mer fördel än att det är en förlustfri överföring?
Fast de flesta kanske tycker det är roligt att skrubba bakfälg :hihi

Dez skrev:

sprejjar med denna, kör iväg med en gång och får aldrig en smutsig fälg, denna spray är klibbig som fan så inget flyger iväg ifrån kedjan

Bifogat

• 132-3258_IMG,.jpg
    132-3258_IMG,.jpg
    123.4 KB · Visningar: 72
hrc skrev:
Jag hatar dem. Nästa hoj blir nog en kåplös kardan. Två gånger har låset lossnat (vilket iofs berodde på att jag gjorde fel när jag satte ihop dem) så kedjan a) runnit ner i diket och b) slagit sönder en bit av motorkåpan. För att inte tala om vissa delar av högerhanden som råkade sluta sina dagar som kedjesmörja. Just det ja, smörjas måste de också!

Nu ska jag förresten ner och sätta på ett nytt clips på låset, det har trillat bort. Igen. Och jag VET att jag monterade det rätt sist.

Kanske daxx att bytqa till HåDe mä remdrift rentav...
Nitad kedja :tummenupp

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...