Vad tycker ni om jeans skyddskläder och min idé?

Här kommer en tanke från en som är dum nog att typ alltid åka kortvändor med ryggskydd tröja alternativt mcjackan beroende på temperatur men slänger på hela skinstället på alla längre turer.

Mitt tips är att åk i skinställ om du har 7 mil att nöta varje dag enkel tur. Du komemr bli sjuk och du kommer absolut inte uppskatta vanliga kläder så långt på en hoj.

Släng hellre på en tröja utanpå skinstället om du vill se cool ut.
Du kommer känna dig fan så mycket bekvämare i körningen då jag ahr en känsla av att du kommer brassa på en del i bland om du är sen till plugget.

Jag löste det på det här sättet när jag kör stunt, skiställ med stora kläder som överdrag. se bilden

Fan det verkar ju skit smart. Ska prova att klä på mig allt nu och se hur det blir med en tjocktröja över ;) Köpt jeansen nu haha :gnissla får se vad jag tycker om dem när dom kommer.

Hur viktigt är det att skinnställsjackan och byxorna sitter ihop?

Fan det funkar faktiskt att ha en tjocktröja över skinnstället. Ser överbiffig ut dock haha då jackan är helt fullproppad med stora skydd. Så frågan är nu bara om man då kör med jacka/tjocktröja och byxorna :) hur det blir

Sen har jag samma rörlighet som ett kylskåp..

Last edited:
Har själv både Lindstrands mc-jeans samt Alive's som jag växlar mellan när jag far till jobbet. Det jag kan säga är att Alive's känns grymt mycket rejälare och går upp lite mer i ryggen än Lindstrand's. Båda är väl lite varma när man inte åker, men sålänge det inte är väldigt varmt ute ser jag inget hinder att använda dom en heldag.

Dom passar utmärkt till touringåka från a-b när man ska till stan eller dyl med, snygga modeller och sitter rätt bra. För aktivare körning så åker skinnstället på.

Nu då till min sista fråga - hur viktigt är det att delarna sitter ihop? ;)

Fattar inte varför ordentliga mc-jeans ska vara så dyra, +2000 kr. Dessutom är modellerna säckiga och fula. Om jag nu tränar rumpan genom att sitta så hårt jag kan på den hela dagarna så vill jag ha tighta jeans så jag kan visa upp den! :arsele Likaså med långa smala ben, det ska vara Ramones-stuk, avsmalnande så man får jobba lite för att dra av dem.

Fattar inte varför ordentliga mc-jeans ska vara så dyra, +2000 kr. Dessutom är modellerna säckiga och fula. Om jag nu tränar rumpan genom att sitta så hårt jag kan på den hela dagarna så vill jag ha tighta jeans så jag kan visa upp den! :arsele Likaså med långa smala ben, det ska vara Ramones-stuk, avsmalnande så man får jobba lite för att dra av dem.

Äsch berik är ett känt märke och jag fick minas jeans för en tusenlapp :) Hur bra dom är återstår att se dock.

Håller med, har skummat igenom 20 olika jeans och dom jag köpte verkade vara dom enda som såg någorlunda okej ut.

Äsch berik är ett känt märke och jag fick minas jeans för en tusenlapp :) Hur bra dom är återstår att se dock.

Håller med, har skummat igenom 20 olika jeans och dom jag köpte verkade vara dom enda som såg någorlunda okej ut.

Men allvarligt är det nått ni skulle åka 7 mil i på morgonen när det fortfarande är lite kallt och man har bråttom till plugget delvis motorväg?

Tror dom är super för körning stan och så men inte till det han skall ha det till. Jag har testat och jag tycker det bara är skinställ, alternativt med överdrag om det är lite kyligt ute som är överlägset bäst då.

Sen till din fråga, alltid bättre om det sitter ihop men jag orkar aldrig fixa det så kör jämt delat och det har då hållit ok även när jag kraschat.

Men det är inget råd att köra med det issäg, bara jag som är för dumlat och bekväm av mig

Last edited:
Ah kommer nog bara köra med det dom första dagarna nu till kankse mitten av september. Plus att jag ofta börjar skolan vid tider som 10, 12 och 14 :)

Klart det är bättre med helställ med hel skinnbit i ryggen. De ställ som sitter ihop blir ändå lite sköra i sömmarna till dragkedjorna.
Skulle olyckan vara framme är det nog bäst att sitta i en Rolls Royce Silver Ghost, sämst att sitta helnaken på en sporthoj. Välj en nivå där emellan som passar dig och kör därefter :)

Ta en plastbit o valfritt tyg, gå ut på gatan o ställ dig o dra det lite på backen.
Inspektera skadorna efter att du skrubbat lite lätt på asfalten, tänk dig vad som händer i 100 blås, sen är det bara att gå in och fundera på vad du vill ha på dig.

Jag skulle inte köra i enbart skyddsväst och hoodtröja iaf, varför inte välja en snygg skinnjacka som har skydd i sig?? Ser mkt bättre ut till jeansen om du nu fortfarande vill åka i dom.. och skinnjackan skyddar betydligt mkt bättre vid ev. olycka. Jackan skyddar även mot vädret.. i regn, vind eller vid kyla vill du inte åka i enbart hoodtröja!! :)

jag gjorde mina egna mc jeans då jag hade riktigt skinn liggandes. samt så köpte jag bara lindstrands skydd och vips så vart det som köpes, men jag ångrar nu i efterhand att ja inte bara köpte typ blåkläders knäskydd på jula för typ 49:- istället.
så dessa kör jag i tillsammans med en berik skinnjacka, tycker det funkar klockrent iaf.

Vet inte om det är just modellen du köpt, men jag vill minnas att jag har kollat på ett par Berik mc jeans förr och tyckte det var riktigt snålt med skinn i dom, du kan ju ge ett uttalande när du får dom :)

DSC00326.jpg

DSC00325.jpg

En kompis körde omkull i en korsning på rullgrus här i veckan. Tror det var icon jeans. Kevlar aktigt.
Dom slets upp i fickan där mobilen gick. O då gled han kanske 2m max.
Sköna o åka men piss o krascha med.

Jag åkte ikull med Lindstrans dundee jacka med tillhörande byxa, blev knappt ett märke på kläderna och jag klarade mig utan skrapsår. Dock höll byxorna sämre när läkarna förfogade öven en sax och klöppsönder braxorna.
Änvänder samma jacka och ett par Lindstrands "jeansbyxa" med Hi-Art, har dock inte testat slitstyrkan på byxorna än.... hoppas det tar ett tag innan jag får reda på hur bra dom håller. Men enligt tillverkare och sälja (som vill tjäna pengar) så ska dom vara helt ok att glida ett par sekunder på, får väl rulla lite så man inte glider på samma fläck :P

Der här med skyddskläder är så överdrivet! Antar att dom flesta här kört runt på trimmade moppar i badbyxor.
Plötsligt när man sitter på en mc så är det livsfarligt att köra runt lungt och harmoniskt i sommarvärmen.

Jag kör själv i ett par Held MC-jeans/ryggskydd/Skinnjacka till högskolan ibland. Jag vet att det alltid är bättre med skinn men ibland får man kompromissa. De Held jag har är kanon att gå i och har haft de på mig rätt många timmar ibland. Har dock satt i ett par knäskydd också. Byxorna är köpta på Brödera Nilsson i Helsingborg. Vet dock inte modellbeteckningen på de.

Här kommer en tanke från en som är dum nog att typ alltid åka kortvändor med ryggskydd tröja alternativt mcjackan beroende på temperatur men slänger på hela skinstället på alla längre turer.

Mitt tips är att åk i skinställ om du har 7 mil att nöta varje dag enkel tur. Du komemr bli sjuk och du kommer absolut inte uppskatta vanliga kläder så långt på en hoj.

Släng hellre på en tröja utanpå skinstället om du vill se cool ut.
Du kommer känna dig fan så mycket bekvämare i körningen då jag ahr en känsla av att du kommer brassa på en del i bland om du är sen till plugget.

Jag löste det på det här sättet när jag kör stunt, skiställ med stora kläder som överdrag. se bilden

Men Sara! Du kan ju inte ha blå hjälm och röd tröja jue!!!! Vilken stilmiss! :död xD

Der här med skyddskläder är så överdrivet! Antar att dom flesta här kört runt på trimmade moppar i badbyxor.
Plötsligt när man sitter på en mc så är det livsfarligt att köra runt lungt och harmoniskt i sommarvärmen.

Lite den känslan har jag också ;) men generellt tycker jag inte alla MC killar är för säkerhetsmedvetna snarare alla mopedister. ^^ Men att köra i linne och badbyxor till stranden med en EU-moppe i 60 knyck kan säkert göra stor skada. Dock tyckte jag bara det var roligt ;)

Ingen som kör med MC-jeans och kan ge lite råd eller länka ett par för runt 1500?

Jag kör med kevlarförstärkta jeans från Held (med knäskydd från nån känd crossklädestillverkare) när jag skall transportera mig lite lugnare eller bara mysåka. Till det har jag en "Gore-tex"-jacka för att det är gött och är smidigare om det kommer en regnskvätt.
Inbillar mig inte på något vis att det är lika säkert som att köra i skinnet men det är en kalkulerad risk som jag är beredd att ta. Frågan du får ställa dig istället för att fråga här på forumet är alltså om du är beredd att ha det lite skönare men med en större risk vid eventuell marksyning!

Googla på Held får du klara av på egen hand och jo jag har testat att vurpa i "Gore-tex"-ställ, dock i låg hastighet. Stället fick inte en skråma men min högra axel saknar numera en av de tre lederna.

Du kommer aldrig se snygg ut och va säker när du kör hoj,

Tycker man ser som bäst ut i ett skinnställ, men sen så är det ju mindre praktiskt

Hur kul är de att gå runt i skolan en hel dag med kevlarjeans liksom?

Goretex verkar va den bästa lösningen för dig där ud kan ha din avanliga kläder under,

Men Sara! Du kan ju inte ha blå hjälm och röd tröja jue!!!! Vilken stilmiss! :död xD

Hade du läst inlägget under hade du sett att det var jag som är på bilden och inte Sarah, bara det att hon snodde min dator och logga in men inte ut och det bommade jag när jag skrev inlägget.

För övrigt så skiter jag i om jag har blåvit hjälm och röd tröja :mad: då hel hojen är blå och svart
Jag är cool i alla fall när jag åker :yoparty

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...