Vad tycker ni om DR-Z400SM

Jo jag har kollat lite över allt. Har en firma bara några kilometer ifrån där jag bor som ska få gå igenom den när den är inkörd. Det som står på tur först är Grova grus däck som jag ska ha nu i vinter. Sen har jag hittat ett kitt i tyskland för 900euro med avgas system och förgasare som är färdig inställt och donat med så att man bara kan montera rakt på.
Snö storm utanför fönstret i morse. Tråkigt värre när man hämtar sin hoj på fredag.

Jparacing skrev:
2584502 Kolla Dr-z forumet på www.Thumpertalk.com där finns en massa kul om hur man får mer klös i den...
(Shyst hoj):D
 
CMF skrev:
2585070 Jo jag har kollat lite över allt. Har en firma bara några kilometer ifrån där jag bor som ska få gå igenom den när den är inkörd. Det som står på tur först är Grova grus däck som jag ska ha nu i vinter. Sen har jag hittat ett kitt i tyskland för 900euro med avgas system och förgasare som är färdig inställt och donat med så att man bara kan montera rakt på.
Snö storm utanför fönstret i morse. Tråkigt värre när man hämtar sin hoj på fredag.

Vilken firma har förgasaren och avgaset? Länk?
 
CMF skrev:

Vad är det för förgasare? Är det fcr39 eller tm40? Jag har en tm40 men tycker att orginal känns bättre eftersom jag inte lyckas hitta någon bra bestyckning. Om det är en tm40 som är färdigbestyckad så vill jag gärna veta vad det sitter för munstycken i.
 
Sedan så kan man sätta på lite godsaker på hojen också..
Jag köpte lite grejor via mitonga (www.mitonga.se) från
http://www.rg-racing.com/....kanonbra med mycket bra passform...
köpte bla skydd för avgaspipan vid ev fall...samt
att jag även beställde nya sportigare backspeglar (originaltillbehör
från Suzuki)......så ser den lite mer sportigare ut.....

För övrigt så är jag mycket nöjd med hojen...Det enda negativa
är väl att det skulle vara roligt att ha mera krut i motorn.
Jag använder hojen till allt...grusbus, asfaltsbus mm går perfekt..
Det enda jag hört från andra är att original batteriet inte skall
vara så bra men jag har kvar mitt..ännu i alla fall....
Mitt val stod emellan DRZ:an eller en KTM...Efter att jag testat en
KTM så var mitt val självklart...Det blev Suzukin....KTM maskinerna
är visserligen mycket starkare men jag står inte ut med vibrationerna
som dom har....
 
Kul att ni tänker vässa på era hojar lite...:D
har ni några andra bra firmor som säljer DR-Z delar? (gärna USA)
 
Tips på grova däck 17 tums?
 
Funkar drz400sm att skjutsa på eller är den för klen i chassit och fjädringen?

Fungerar sm-modellen lika bra som s-modellen till lite lätt enduro och crossåkande? Finns det förresten billiga bra enduro fälg/däck att kitta sm-modellen med?
 
Last edited:
Rhinehart skrev:
2611701 Funkar drz400sm att skjutsa på eller är den för klen i chassit och fjädringen?

Fungerar sm-modellen lika bra som s-modellen till lite lätt enduro och crossåkande? Finns det förresten billiga bra enduro fälg/däck att kitta sm-modellen med?

Den funkar inte att skjutsa med, på tok för mjuk.
 
Rhinehart skrev:
2611701 Funkar drz400sm att skjutsa på eller är den för klen i chassit och fjädringen?

Fungerar sm-modellen lika bra som s-modellen till lite lätt enduro och crossåkande? Finns det förresten billiga bra enduro fälg/däck att kitta sm-modellen med?

Nackdelen med att använda sm och bygga om till offroad är att frambromsoket sitter längre ut, med andra ord måste du använda den stora skivan även på offroadfälgarna. Detta leder till lite väl bra bromsverkan på löst underlag + att skivan lättare slår emot stenar och annat. Eftersom både sving och gaffel härstammar från rm så borde dessa hjul passa någorlunda. Leta upp nån gammal skrotcross och köp de delar du behöver. Jag TROR att gaffeln i sm är lite styvare och passar därför bättre för motocross körning.

Jag har s-modellen och den funkar kanon till enduro men på crossbanan får man hålla igen pga för mjuk fjädring och för tung hoj. Men bortsett från hoppen så går det riktigt bra att rasta hojen på crossbana.
 
Last edited:
Rhinehart skrev:
2611701 Funkar drz400sm att skjutsa på eller är den för klen i chassit och fjädringen?

Fungerar sm-modellen lika bra som s-modellen till lite lätt enduro och crossåkande? Finns det förresten billiga bra enduro fälg/däck att kitta sm-modellen med?
Man får sitta långt fram och den som sitter bak får en tämligen hård sadel att sitta på, förutom det så går det utmärkt att skjutsa på SM modellen, man får ju hålla igen lite av förklarliga skäl då den är inställd för 70-80kg. Går ju att ändra lite på inställningarna om man ska åka nån längre sträcka. Den största nackdelen med DRZan och skjuts är att den inte orkar så bra, bara en 400 ju! Då tycker tom. jag att den är slö :D
 
Hej!
Var inne på att köpa en XT660R först, men så snackade jag med en kille som rekomenderade DRZ400 och nu har jag hittat en ny -05:a för 48000:-.

Det jag undrar är om det skiljer sig något från -05 och frammåt? Barnsjukdommar och så.

Även sugen på att åka grus med den. Finns det några bra däck till SM fälgarna som fungerar på bägge underlagen? Eller är det att man får byta fälgar och flytta över skivan?
 
Hej!
Var inne på att köpa en XT660R först, men så snackade jag med en kille som rekomenderade DRZ400 och nu har jag hittat en ny -05:a för 48000:-.

Det jag undrar är om det skiljer sig något från -05 och frammåt? Barnsjukdommar och så.

Även sugen på att åka grus med den. Finns det några bra däck till SM fälgarna som fungerar på bägge underlagen? Eller är det att man får byta fälgar och flytta över skivan?

DRZ:an är i stort sett oförstörbar. Vad jag vet finns det inga svaga punkter. Det har inte heller skett några större förändringar över åren. Det är mest dekaler som skiljer.

Det finns grövre däck som funkar för grus och som går att kränga på 17"-fälgar. Den bästa lösningen är att skaffa en uppsättning hjul från enduromodellen, men som budgetvariant funkar det med grova 17-tummare. På thumpertalk finns det många diskussioner om vilka hjul och däck som passar.

48' är ett bra pris för en ny hoj. Iom att det enda som skiljer -05:an och -07:orna är dekalerna får man betala många tusenlappar för klistermärken. För övrigt slog jag själv till på en svart DRZ 400SM -05 idag. Under 50' för en sprillans hoj är riktigt trevligt. Att försäkringen dessutom är mycket billig gör inte ekvationen tråkigare.
 
Då får man grattulera till hojen och tacka för ett bra svar! Har lämnat en intresseanmälan till försäljaren, så dom kanske kontaktar mig under morgondagen.

När man lägger dom pengarna på en ny hoj, så känns det ju i alla fall som att det finns utrymme för lite extra lullull till den :)
 
Då får man grattulera till hojen och tacka för ett bra svar! Har lämnat en intresseanmälan till försäljaren, så dom kanske kontaktar mig under morgondagen.

När man lägger dom pengarna på en ny hoj, så känns det ju i alla fall som att det finns utrymme för lite extra lullull till den :)

Det utrymmet kommer att gå åt rätt snabbt för mig... Det här är ett urval av saker på min inköpslista:

- Yoshimura helsystem
- FCR39 förgasare
- Hotcams
- K&N luftfilter
- Nytt styre från ProTaper eller Magura
- Större tank från IMS/Acerbis/Clarke
- Ny plast + dekaler (troligtvis vit)
- Barkbusters
- Skydd för kopplingskåpan från Thumpertalk
- Nytt baklyse
- Kraftigare framlykta
- Miniblinkers
- Endurohjul
- Hasplåt
- GPS + fäste

Hmmm... En rejäl lottovinst skulle inte sitta fel...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top