Vad tycker ni andra här inne om Skenförsäkring?

Itssoeasy skrev:
Det är lite dubbelmoral med det här, för så fort nån snackar om skenförsäkring så är han en idiot som bidrar till högre premier för alla andra "duktiga vän av ordning" som huserar överallt. Men det är väl egentligen samma sak med fortkörning, eller olagliga regskyltar osv. Om alla körde lagligt kunde ju polisen syssla med annat, och skatten kanske skulle sänkas, om ingen byggde om sina hojar så att ombesiktning beordras av polis så skulle bilprovningen få mindre att göra etc. Men de flesta kör för fort ändå.
Så det är en himla skillnad på vilka prylar ens samvete tål, det är tydligt det. Själv betalar jag min försäkring på hojen och bilen, men jag skiter i TV-licensen...Så jag är likadan själv!
Kontentan är väl att ingen är väl bättre än nån annan, jag ska i varje fall inte kasta första stenen...

/I

Bra talat :tummenupp

Kanske lite OT men hur är det med bilar då?

Eller är det helt enkelt så att det är mycket större riskmoment med motorcyklar därför lägger dom ner mera krut i utredningen?

//Roger

jens_rock skrev:
Det finns en anledning till att försäkingarna är dyra om man precis fyllt 21 typ...

Ja...för snorisar har en benägenhet att köpa på sig dyra RR-hojar som dom inte klarar av att köra utan klotar stup i kvarten..!! :tomten

Nää...det skulle vara moppe fram till 25, sen möjligtvis om man har råd med försäkringen så kunde man få köpa nåt värre. :tungan :brinnerup

TjiNG!!

Flagga skrev:
Rent krasst finns det bara ETT enda argument som håller mot skenförsäkrare, och det är att ersättningen kan utebli från försäkringsbolaget om försäkringen är uppenbart felaktig.

Allt annat är just "moraliskt dravel" som kan liknas med: "Tänk på kollektivet, varför ska du komma undan billigare på vår bekostnad?"

Struntar personen blankt i den typen av argumentation och propaganda, så är det inte mycket omgivningen kan göra...så länge vederbörande håller sig på hjulen.

Så sant!

Ni som frenetiskt argumenterar "skenförsäkringar", har ni funderat på att om man bryter ner ner folk i tillräckligt många kategorier så behöver man ingen försäkring alls? Som det är nu kan jag inte köpa en ny R-hoj, Honda undantaget, pga att försäkringen (hel/hel) uppgår till ungefär halva motorcykelns värde (i de bästa fallen).

Är det rimligt?

"Ja" kan man ju med lätthet svara på den frågan, och fortsätta "...din grupp står för så många skador".
Ja, det är helt riktigt. Det gör vi säkert. Men ska inte någon som bor i ett bilinbrottdrabbat område kunna skaffa sig en stöldförsäkring på bilen?

Jag trodde hela grejen med försäkringar var att alla är med och delar på kostnaderna, och endast ett fåtal får ersättning. Som det fungerar idag så är man bara med och delar med sina jämnåriga grannar, inte med de som bor 1 mil bort och är 5 år äldre. Det tycker jag är märkligt.

Markus skrev:
Ni som frenetiskt argumenterar "skenförsäkringar", har ni funderat på att om man bryter ner ner folk i tillräckligt många kategorier så behöver man ingen försäkring alls? Som det är nu kan jag inte köpa en ny R-hoj, Honda undantaget, pga att försäkringen (hel/hel) uppgår till ungefär halva motorcykelns värde (i de bästa fallen).

Är det rimligt?

"Ja" kan man ju med lätthet svara på den frågan, och fortsätta "...din grupp står för så många skador".
Ja, det är helt riktigt. Det gör vi säkert. Men ska inte någon som bor i ett bilinbrottdrabbat område kunna skaffa sig en stöldförsäkring på bilen?

Jag trodde hela grejen med försäkringar var att alla är med och delar på kostnaderna, och endast ett fåtal får ersättning. Som det fungerar idag så är man bara med och delar med sina jämnåriga grannar, inte med de som bor 1 mil bort och är 5 år äldre. Det tycker jag är märkligt.

Sant. Det är ett konstigt system. Samtidigt blir det ju inte bättre när ngn skenar för då betalar han/hon in mindre pengar till "rätt" grupp. Ju mindre kollektiv, ju dyrare försäkring per skalle.

Zee skrev:
Sant. Det är ett konstigt system. Samtidigt blir det ju inte bättre när ngn skenar för då betalar han/hon in mindre pengar till "rätt" grupp. Ju mindre kollektiv, ju dyrare försäkring per skalle.

Nej, systemet blir ju inte bättre för det men man kringgår problemet. Det har blivit så pass snett att jag helt klart förstår de som skenförsäkrar, om än jag inte tycker det är värt eventuella problem. Jag gillar personligen att äga mina egna grejer och ha kontroll över dem.

Det är ju samma sak med bil egentligen, en Volvo s60 med nåra år på nacken får jag slanta över 20 lappar för att helförsäkra, det är ju helt jävla vansinnigt.

Om det nu går att få Honda/If försäkringen att gå runt så är den ju ett ypperligt bevis på att de andra bolagen bara är rent svineri från bolagens sida. Ett perfekt system med skithög självrisk när man väl sabbar till det, men en överkomlig - om än hög - premie.

Zee skrev:
Och härmed är också frågan varför det är så dyrt att försäkra när man är ung besvarad. Allt för många unga bidrar i olyckstatistiken vilket leder till att åldersgruppen bestraffas. Dessutom vill många i åldersgruppen köra R- hoj för det är häftigt, vilket leder till att hojtypen straffas med högre premier.

Tack för det...

Om färre har råd att köra R- hoj blir det färre olyckor med sådana, färre olyckor leder till lägre premier för hojtypen. Så... nu fattar trådstartaren kanske varför skenförsäkrare inte är omtyckta.

KawaZX12r skrev:
Jag tycker ABSOLUT att du ska försäkra hojen på farsan. Sedan när olyckan är framme är det inte så svårt för fösäkringsbolaget att konstatera att det är du som egentligen använder hojen och då blir du förmodligen utan ersättning. Lycka till :arsele

Nej, jag står för min försäkring själv. Men hade jag varit bosatt mitt i Stockholm och skulle försäkra en sånn här Räcercukel då skulle jag ställt den på någon annan......det får ju liksom finnas gränser, liksom vad kostar det och försäkra tex en Kawasaki Zx10r i Stockholm om man e 24år......100000kr/året eller mer....det finns ju gränser med menar jag.
:rolleyes:

Utgår ifrån att skåningarna i tråden, hyfsat frekvent förekommande, lovordar en 3000% höjning av stöldförsäkringen för nästa år, speciellt ni i Landskrona.

Jag menar, nästa år ska jag ha bajjk med helförsäkring, och inte en chans att jag vill vara med och betala för att Adnan & C:o ska kunna jojjrajda nästa sommar också.

Zee skrev:
Personligen tror jag att de som skenförsäkrar är samma personer som bott hemifrån i 5 år och deras mödrar fortfarande tvättar till dem, diskar o torrar dem i röven..

:tummenupp :lol

Itssoeasy skrev:
Det är lite dubbelmoral med det här, för så fort nån snackar om skenförsäkring så är han en idiot som bidrar till högre premier för alla andra "duktiga vän av ordning" som huserar överallt. Men det är väl egentligen samma sak med fortkörning, eller olagliga regskyltar osv. Om alla körde lagligt kunde ju polisen syssla med annat, och skatten kanske skulle sänkas, om ingen byggde om sina hojar så att ombesiktning beordras av polis så skulle bilprovningen få mindre att göra etc. Men de flesta kör för fort ändå.
Så det är en himla skillnad på vilka prylar ens samvete tål, det är tydligt det. Själv betalar jag min försäkring på hojen och bilen, men jag skiter i TV-licensen...Så jag är likadan själv!
Kontentan är väl att ingen är väl bättre än nån annan, jag ska i varje fall inte kasta första stenen...

/I

Ingen idé att skriva samma sak två gånger. Håller med fullständigt. Har även mina hojjar på mig själv. ZXR'en kostar mig ca 2500.- mer per år att försäkra på mig än på pappa, och då måste jag också ställa av/ställa på. Jag hade köpt den även om den kostat 10.000/år på mig, med skillnad att den fått stå på honom.

skena du men försök förklara för försäkringsbolaget varför det finns en helklotad hoj men en helt oskadd ägare(och helt ovetande ant.) men du ligger på sjukhus med bruten röv och tre benbrott... :3freak :näsblod... Undrar om det nån som har klotat en skenad hoj och kommit undan med det :confused:

Marvin750 skrev:
Undrar om det nån som har klotat en skenad hoj och kommit undan med det :confused:

Det finns nog massor, jag vet några. Vet även en som inte klarade sig.
De har väl endast höjt premien för kvinnor 50+, så det är ju inget någon här behöver gräma sig för. :hihi

Markus skrev:
Utgår ifrån att skåningarna i tråden, hyfsat frekvent förekommande, lovordar en 3000% höjning av stöldförsäkringen för nästa år, speciellt ni i Landskrona.

Jag menar, nästa år ska jag ha bajjk med helförsäkring, och inte en chans att jag vill vara med och betala för att Adnan & C:o ska kunna jojjrajda nästa sommar också.
Ingen fara... alla som bor i Landskrona skenförsäkrar sina hojar på en moster som bor i Gävle. Därför blir försäkringen på en R- hoj enormt mycket högre där än i Landskrona. Det måste väl vara rätt? Om man nu försvarar skenförsäkringar alltså.... :rolleyes:

Markus skrev:

Är det rimligt?

Mycket ska man höra... Markus argumenterar för solidaritet!

Hursomhelst, tror att mycket av orsakerna till att försäkringsmarknaden ser ut som den gör idag har sin grund i den avreglering av försäkringsbranschen som gjordes i mitten av nittiotalet. Sen dess har bl.a. premierna ökat i högre grad än olyckorna. Kan säkert finnas flera förklaringar till det men lite märkligt är det allt.

Coola Ola skrev:
Mycket ska man höra... Markus argumenterar för solidaritet!

I helvete heller. :mad:

:hihi
Coola Ola skrev:
...tror att mycket av orsakerna till att försäkringsmarknaden ser ut som den gör idag har sin grund i den avreglering av försäkringsbranschen som gjordes i mitten av nittiotalet.

Hur var den reglerad innan då?

Maverick_ou812 skrev:
Ingen fara... alla som bor i Landskrona skenförsäkrar sina hojar på en moster som bor i Gävle. Därför blir försäkringen på en R- hoj enormt mycket högre där än i Landskrona. Det måste väl vara rätt? Om man nu försvarar skenförsäkringar alltså.... :rolleyes:

Ser att du lyckades undvika frågan, grattis eller vad man nu säger...?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman