Vad tycker du om graffiti?

"Kostar oss skattebetalare massor och förekommer i de flesta storstäderna."

Andra konstformer kostar också oss en massa pengar, fast då i form av bidrag istället för att gå till sanerarnas löner. Graffittare (:fniss) skapar jobb!

På tråkiga jävla betongblock är det rätt coolt, hur många är det inte som ställer upp sin bil/hoj framför målningar när det ska plåtas?
De som målar på redan vackra fasader borde däremot få stå för saneringen själva!

"Kostar oss skattebetalare massor och förekommer i de flesta storstäderna."

Andra konstformer kostar också oss en massa pengar, fast då i form av bidrag istället för att gå till sanerarnas löner. Graffittare (:fniss) skapar jobb!

På tråkiga jävla betongblock är det rätt coolt, hur många är det inte som ställer upp sin bil/hoj framför målningar när det ska plåtas?
De som målar på redan vackra fasader borde däremot få stå för saneringen själva!

missuppfitta mig inte nu, men håller med mycket i det du säger.

Det är naturligtvis fel även i andra ämnen, och ibland har jag lust att logga ut för gott från sporthoj just pga här finns så många smygnazister.

Om man nu ska hälla lite vatten på kvarnen i den debatten så tycker jag nog att det ÄR relevant med etnicitet.

Däremot är det en väldig skillnad på att konstatera fakta, och att döma utifrån det.

Men om problemen till 99% hänger på överklassungar så kräver det sannolikt andra åtgärder än om det är ghettoblasters :fakta

Om man nu ska hälla lite vatten på kvarnen i den debatten så tycker jag nog att det ÄR relevant med etnicitet.

Däremot är det en väldig skillnad på att konstatera fakta, och att döma utifrån det.

Men om problemen till 99% hänger på överklassungar så kräver det sannolikt andra åtgärder än om det är ghettoblasters :fakta

På många sett är det helt ointressant med härkomst.
Lika mycket som man kan dra några slutsatser av att Hagamannen är helsvensk kan man säga något om invandraren som nita gumman/gubben eller vem det nu var utanför köpcentrumet i Landskrona.

För att tro att beteende är blodsbundet är lite.. jag vet inte. Trettital kanske?

Riktig grafitti, på ful betongvägg o dyl=helt ok i min värld.

Taggar och bombning av tunnelbanetåg och stationer=Fistning medelst planhyvel. Taggen tas lämpligen bort genom att gnida taggarens ansikte mot väggen till färgen är borta.:mad:

Tror inte det hade hjälp om man satt upp enorma betong murar till klottrarna. De hade ändå märkt ut sina revir i miljöer där klotter och grafitti inte hör hemma. Ledsen men jag tycker det är ytterst få miljöer det passar in.

Kan tänka mig att klottrarna inte skiljer sig åt så mycket från SH åkarna som tycker att en bana i Stockholm hade eliminerat de som kör som idioter på landsväg. Klottrarna säger om vi bara hade en klottervägg hade folk inte klottrat på stan i känsliga miljöer.

Klottrarna kommer från olika etniska miljöer. Tror inte det finns belägg att påstå något annat. Jag känner till jämnåriga som höll på med sådant för 15 år sedan. De klippte sig och växte ifrån pojksträcken tillslut.

Grafitti hör hemma i förorten och möjligtvis i tråkiga cykelgångar och bropelare. Ärligt talat hade jag gärna sluppit se det även där.

På många sett är det helt ointressant med härkomst.
Lika mycket som man kan dra några slutsatser av att Hagamannen är helsvensk kan man säga något om invandraren som nita gumman/gubben eller vem det nu var utanför köpcentrumet i Landskrona.

För att tro att beteende är blodsbundet är lite.. jag vet inte. Trettital kanske?

Beteende är inte ett gram blodsbundet. Däremot är det inte svårt att se en koppling till miljön i en persons bakgrund.

Jag jobbade natt under en period i ett "krisområde" och de svenskar som hängde ute om nätterna var om möjligt ännu jävligare än invandrarna.

Det som är intressesant, och jkag kanske formulerade mig fel tidigare. Är området i vilket en ungdom som "håller på" kommer ifrån. Och i vissa områden är 90% invandrare, en ful generalisering månne.

Ok, "gammal tråd"... Men som sagt, varför blanda in etniciteten i en diskussion om graffiti? Då kan man ju lika gärna slänga sig med klyschor (som stämmer?) som tex att det BARA är invandrare som våldtar stackars lösaktiga tjejer som klär sig som luder.

Jag är klart för graffiti, så länge det är snyggt, lagligt och utfört av någon som inte sniffar lim och så ska han så klart ha ett jobb vid sidan om sitt intresse.

Ok, "gammal tråd"... Men som sagt, varför blanda in etniciteten i en diskussion om graffiti? Då kan man ju lika gärna slänga sig med klyschor (som stämmer?) som tex att det BARA är invandrare som våldtar stackars lösaktiga tjejer som klär sig som luder.

Jag är klart för graffiti, så länge det är snyggt, lagligt och utfört av någon som inte sniffar lim och så ska han så klart ha ett jobb vid sidan om sitt intresse.

Om man är för laglig graffiti eller inte måste ju vara en fråga för hur Bror Duktig man är, dvs om man är emot ett lagligt konstverk så är man ju retard. Jag antog att frågan handlade om verkligheten, dvs att all graffiti är olaglig. Jag har i alla fall svårt att tro att ngn gett tillstånd att spraya på ditt å datt där jag rör mig. :mad:

Grafitti som konstform gillar jag, graffiti som livsstil = ej OK. Dvs klotter, söndermålade fastigheter, bombade tågvagnar är inte sexigt.

Tycker det har blivit en jävligt häftig konstform!

K-line är för soppor!! hehehe. undrar om bana och pan håller på fortfarande med sitt IT crew. respekt till deras hole care som dom drog.

Detta var mitten av 90 talet när micro dotsen flöda och param och miss akay lirade plattor på age of love festerna:D:D

Känslan kommer nog aldrig försvinna tror jag även om man nu för tiden ser det som skadegörelse. Ulriksdals layupen var tung.:D:D:D:D

http://www.youtube.com/watch?v=[YOUTUBE-ID]i9AVzoTgaWs[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
K-line är för soppor!! hehehe. undrar om bana och pan håller på fortfarande med sitt IT crew. respekt till deras hole care som dom drog.

Detta var mitten av 90 talet när micro dotsen flöda och param och miss akay lirade plattor på age of love festerna:D:D

Känslan kommer nog aldrig försvinna tror jag även om man nu för tiden ser det som skadegörelse. Ulriksdals layupen var tung.:D:D:D:D

http://www.youtube.com/watch?v=[YOUTUBE-ID]i9AVzoTgaWs[/YOUTUBE-ID]

Hole care, det betyder hålomvårdnad eller? Är det bögsnack nu igen? :mad:

fråga mig inte varför det heter så, tänkte inte på det som ungdom och bryr mig än mindre nu. Målar du ett helt tåg heter det hole-train och kör du en peace (målning) under rutorna på tåget heter den window-dowm hole-car osv.

Faan man kommer ju ihåg. :D Nån som har några cans hemma och är sugen på att ta ut en ambulans sjukvårdare ut på lite bombning av pendeltåg:D:D:D:D.

Jag tar med mig min 30penna som jag fyllt med meto, feta bows blir det yaaaaoouuuu:D

fråga mig inte varför det heter så, tänkte inte på det som ungdom och bryr mig än mindre nu. Målar du ett helt tåg heter det hole-train och kör du en peace (målning) under rutorna på tåget heter den window-dowm hole-car osv.

Faan man kommer ju ihåg. :D Nån som har några cans hemma och är sugen på att ta ut en ambulans sjukvårdare ut på lite bombning av pendeltåg:D:D:D:D.

Jag tar med mig min 30penna som jag fyllt med meto, feta bows blir det yaaaaoouuuu:D

Det heter inte whole-car då eller?

Jag tänkte om dom var så avancerade att dom hade lärt sig engelska?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park