Vad tycker besiktingen om lysande ABS lampa

På vilket sätt är en fungerande lampa bevis för att ABS-en fungerar? Sådant kan ju enbart kontrolleras genom bromsprov.

Har jag sagt att den är det?

Var?

Det jag skrivit är att den Ska fungera och beskrivit lampans funktion och beteende!

Kanske satsa på lite läsförståelse istället för kommentera?
 
Som sagt, finns lampan ska den fungera.

Viktigare fråga är väl om funktionen testas via bromstest. Kan bli spännande om man kopplat ur lampan så den inte varnar för att den är ur funktion.
 
Har jag sagt att den är det?

Var?

Det jag skrivit är att den Ska fungera och beskrivit lampans funktion och beteende!

Kanske satsa på lite läsförståelse istället för kommentera?

Frågan var allmänt ställd. Inte riktad direkt till dig. :krama

Att kontrollamporna fungerar betyder ju egentligen ingenting. Fordonet kan ju sakna såväl bromsar som motor men ändå ha fungerande kontrollampor likaväl som att funktionen (läs; fordonets trafiksäkerhet) kan vara hundraprocentig trots att en kontrollampa är kaputt.

Att en besiktningsman dömer ut ett fordon efter att ha tittat på kontrollamporna låter ju helt rubbat. :dummer
 
Vid bromstest kontrolleras att bromsarna fungerar, inte abs, enda kontrollen som görs på abs är just lampan.

Så, har du fungerande lampa (tänds och slocknar som den ska) och fungerande bromsar så har du en besikningsbar hoj.

Nyare bilar så görs väl felkodskoll på så där kan man inte bara släcka, -02? och framåt på bensin och några år nyare på diesel, ingen koll om det kommer på hoj (eller kanske redan finns?), stökigt att hitta uttaget kanske.....
 
Inte svar på frågan, men varför inte utföra jobbet rätt och riktigt så att ABS-systemet fortfarande fungerar (även om det är uselt)...?
 
Du var dålig på att googla :)
På sidan 112 i detta dokument står det.

4.5
FÄRDBROMS-REGLERING
4.5.2
ABS-system
4.5.2.1
ABS-indikering
4.5.2.2
Reglerventil för ABS
Kontroll Funktionsmöjlighet på varningsanordning och komponenter för ABS.
Fastsättning, skador, täthet på komponenter för ABS.
Metod
Okulärkontroll.
Kontrollera att lampan för ABS tänds när startström slås på och att den inte lyser under körning.
Kontroll av lätt kontrollerbara komponenter i ABS-system.
ABS-system får vara ur funktion/demonterat på MC som från fabrik är utrustat med särskilt reglage för i och urkoppling av ABS-systemet, och MC med system som inte är urkopplingsbart om fordonet genomgår registreringsbesiktning och tillverkare/generalagent intygar att bromskraven uppfylls även utan ABS.
 
Last edited:
Du var dålig på att googla :)
På sidan 112 i detta dokument står det.

4.5
FÄRDBROMS-REGLERING
4.5.2
ABS-system
4.5.2.1
ABS-indikering
4.5.2.2
Reglerventil för ABS
Kontroll Funktionsmöjlighet på varningsanordning och komponenter för ABS.
Fastsättning, skador, täthet på komponenter för ABS.
Metod
Okulärkontroll.
Kontrollera att lampan för ABS tänds när startström slås på och att den inte lyser under körning.
Kontroll av lätt kontrollerbara komponenter i ABS-system.
ABS-system får vara ur funktion/demonterat på MC som från fabrik är utrustat med särskilt reglage för i och urkoppling av ABS-systemet, och MC med system som inte är urkopplingsbart om fordonet genomgår registreringsbesiktning och tillverkare/generalagent intygar att bromskraven uppfylls även utan ABS.

Tack. Googlade en del men var gång så hittade jag ett par sidor med ABS på bilar och inget om Mc. Ska ta o spara den länken du skicka för den kan vara användbar i framtiden :tummenupp

Fast skulle behöva lite hjälp för att se om jag tolkar detta rätt. Min Moto Guzzi har på och avstängningsbar ABS. Så om jag läser de sista raderna rätt så är det oki på min motorcykel att ABS inte fungerar?
 
Last edited:
Om man ska besiktiga en Moto Guzzi så är väl en blinkande ABS lampa det minsta problemet :fakta
Det som är mest spännande är ju om den startar eller inte efter man har stängt av den framför besiktningskillen:hihi

Kanske säkrast jag bara dyker upp med styret i handen och regplåten i andra :hihi Skulle vilja se det protokollet jag hade fått :fakta
 
Vill ju klart att allt ska gå rätt till. Kan ta bort ABS lampan men är besiktningsgubben på sin vakt kommer han ändå upptäcka att där sitter ABS sensor men ingen krans. Det är just där problemet ligger. Kan inte montera ABS krans på mina nya skivor och de gamla pluserar som fan
 
Du har en Mottoguzzi , ta med regskylt och backspegel så går det igenom - dom räknar inte med att du tar med hela hojen för den är för tung och bära i hinkar:tummenupp

No probs:D
 
Vill ju klart att allt ska gå rätt till. Kan ta bort ABS lampan men är besiktningsgubben på sin vakt kommer han ändå upptäcka att där sitter ABS sensor men ingen krans. Det är just där problemet ligger. Kan inte montera ABS krans på mina nya skivor och de gamla pluserar som fan


Tyvärr står det antagligen i typdokumentet för hojen att det finns ABS och då kollar dom efter att lampan tänds vid tändpåslag och släcks efter några ögonblick/vid start av motor.
 
Vill ju klart att allt ska gå rätt till. Kan ta bort ABS lampan men är besiktningsgubben på sin vakt kommer han ändå upptäcka att där sitter ABS sensor men ingen krans. Det är just där problemet ligger. Kan inte montera ABS krans på mina nya skivor och de gamla pluserar som fan

Min uppfattning av besiktningspersonal är att dom faktiskt har lite verkstad/fordonskunskaper.

Det handlar ofta inte om att dölja felen utan göra dom lite mindre ögonifallande.

Är väl lite för deras egen skull vid ev kontroll med.
Att missa en abs krans en stressig trött dag, fine det kan iaf jag köpa. Att missa en lysande lampa mitt i synen, nej.

Lite samma med vissa ombyggen etc.
Ser det seriöst gjort och inte skriker ombyggnad om det så skiter vi oftast i det.
/Sagt av en av dom.
 
Om man ska besiktiga en Moto Guzzi så är väl en blinkande ABS lampa det minsta problemet :fakta
Det som är mest spännande är ju om den startar eller inte efter man har stängt av den framför besiktningskillen:hihi


Just det här hände med min hoj i sommras, visste iofs om att batteriet var kasst. Som tur är hade dom en startare :D
 
Tack. Googlade en del men var gång så hittade jag ett par sidor med ABS på bilar och inget om Mc. Ska ta o spara den länken du skicka för den kan vara användbar i framtiden :tummenupp

Fast skulle behöva lite hjälp för att se om jag tolkar detta rätt. Min Moto Guzzi har på och avstängningsbar ABS. Så om jag läser de sista raderna rätt så är det oki på min motorcykel att ABS inte fungerar?

Det där hade jag totalt missat! Som jag tolkar texten så kan du besikta utan fungerande abs om du har avstängning på hojen, ring och kolla med dom,
hänvisa till det stycket om dom muppar sig. :)
 
"Det som inte dödar släpper vi igenom"

Men vill du inte ha ABS på hojen:confused:

Jag har själv gjorde den fullngen på min gamla 855 T5a att koppla lampan på oljetrycket, men först efter att bilen gav 36 felkoder och vi provade att byta Box.. Känns mer ok på en bil, för mig iaf..
 
"Det som inte dödar släpper vi igenom"

Men vill du inte ha ABS på hojen:confused:

Jag har själv gjorde den fullngen på min gamla 855 T5a att koppla lampan på oljetrycket, men först efter att bilen gav 36 felkoder och vi provade att byta Box.. Känns mer ok på en bil, för mig iaf..

Verkar inte vara en helt ovanlig fix på en gammal volvo 850. :crash
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top