Vad tycker besiktingen om lysande ABS lampa

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Tjena.

Har byte bromsskivor på min Moto Guzzi. Problemet är att ABS Sensorn inte funkar med dessa skivorna. Nu fick jag dem gratis pga detta :D


Nu har Guzzin det sämta ABS system jag har upplevt så jag är inte så förtjust att det finns där.


Kommer jag få nerslag om jag kör in med motorcykeln med full fungerande bromsar men ABS lampan lyser? Kan inte hitta något om det på google. Bara en massa om att den inte får lysa på bilen som jag redan vet.

Misstänker att de kommer ge mig en 2a oavsätt för det.

Någon här som vet. Hojen är en 2007.

Tack på förhand
 
Dom brukar kolla så alla lampor funkar när tändingens vrids på.
Ni vet vet alla lampor tänds upp och slocknar.

Finns lite grejer och fixa det med t.ex elektronik eller att man låter en fungerande felvarningslampa styra abs lampan , men är det en kretskortsinstrumentpanel måste man in och skära av lite banor och ändra motståndsvärden och löda lite , du kan ju kolla med nån som håller på lite med elektronik om ni kan fejka ABS lampan:tummenupp
 
Har fejkat dett på gamla bilar som vänner äger.

man gjordar abs lampan på oljetrycks givaren.

Detta gör att när man slår på tändningen så tänds abs lampan o när motorn startar slocknar den som den skall.

enkelt.
 
När du ev säljer den en dag, ska du då ha "fejkad" ABS?:rolleyes:
 
Låt mig säga såhär, eftersom vi har medlemmar som jobbar på bilprovningen så läser de såklart den här tråden.
Är det en besiktningsman som är lite petig så kan du kanske åka på en ny registreringsbesiktning eftersom du har ändrat det ursprungliga helfordonsgodkännandet.
 
Om man ska besiktiga en Moto Guzzi så är väl en blinkande ABS lampa det minsta problemet :fakta
Det som är mest spännande är ju om den startar eller inte efter man har stängt av den framför besiktningskillen:hihi
 
Låt mig säga såhär, eftersom vi har medlemmar som jobbar på bilprovningen så läser de såklart den här tråden.
Är det en besiktningsman som är lite petig så kan du kanske åka på en ny registreringsbesiktning eftersom du har ändrat det ursprungliga helfordonsgodkännandet.

När jag besiktigade min hoj så stod snubben i flera minuter (utan att överdriva) och lös på båda sidor runt motor och runt omkring med ficklampa, jag vet inte vad han letade efter men nog kan de vara grundliga.

Jag tror inte han letade efter motornumret eftersom han inte frågade var det satt och han lös på alla möjliga ställen, gissar att han letade efter uppenbart trim som power commander eller något.
 
Last edited:
Uppenbara trim är väl andra kammar, portad topp osv.... svårt att hitta med ficklampa :-) Tycker dom brukar vara ganska bra på att kolla det uppenbara, styr o hjullager, ekrar, drivpaket osv...
Att "tjyvkoppla" ABS lampan är väl ok, bara att tala om det när/om man säljer hojen.
 
Uppenbara trim är väl andra kammar, portad topp osv.... svårt att hitta med ficklampa :-) Tycker dom brukar vara ganska bra på att kolla det uppenbara, styr o hjullager, ekrar, drivpaket osv...
Att "tjyvkoppla" ABS lampan är väl ok, bara att tala om det när/om man säljer hojen.

Och hur i helvete är det uppenbart om det inte per definition är uppenbart?

Så jävla onödig kommentar.
 
När jag besiktigade min hoj så stod snubben i flera minuter (utan att överdriva) och lös på båda sidor runt motor och runt omkring med ficklampa, jag vet inte vad han letade efter men nog kan de vara grundliga.

Jag tror inte han letade efter motornumret eftersom han inte frågade var det satt och han lös på alla möjliga ställen, gissar att han letade efter uppenbart trim som power commander eller något.

Troligtvis försökte han hjälpa dig. Det gick uppenbarligen bara på två cylindrar.
 
Så vitt jag vet så ska ABS-lampan inte fungera på samma sätt som oljetryckslampan - dvs släckas automatiskt vid stillastående. På samtliga ABS-hojar jag har kört har lampan släckts när ABS-systemet gjort en självkontroll - dvs när båda hjulen snurrat lika fort i 5-10km/h.

Beroende på hur uppmärksam kontrollanten är på detta kan det bli en tvåa oavsett om du fuljordar eller kopplar ur lampan helt.
 
Låt mig säga såhär, eftersom vi har medlemmar som jobbar på bilprovningen så läser de såklart den här tråden.
Är det en besiktningsman som är lite petig så kan du kanske åka på en ny registreringsbesiktning eftersom du har ändrat det ursprungliga helfordonsgodkännandet.

Det skulle bara vara aktuellt i de fall bromssystemet bytts ut (el. ABS demonterats) mot säg ett "icke-ABS-bromssystem", vid en kontrollbesiktning.

Varnar, ur funktion alt. felaktigt inkopplad skulle föranleda ombesiktning.

Inte minst p.g.a. att ABS-systemet på en hoj i regel är lika avancerat som Lego så måste man förundras vilka snillen det finns betrodda med körkort. Som tidigare påpekat, på en motorcykel kan det gå åt helvete på riktigt med en missvisande ABS.
 
Last edited:
Hittills 16 poster och ännu ingen som VET..
Varför inte kontakta SBP, traska in på en stn och fråga en som är godkänd för att bes mc?
Eller använda en dator och maila?
Personalen är i allmänhet rätt trevlig att ha att göra med - om de tas på rätt sätt.

Och betr "problemet", ofta är de mer än förvånande kunniga. Vanligen vid de mest olämpliga tillfällena...:gnissla
Bara en erfarenhet ur livet från en bes sin hoj 1:a året "ASB" startade sitt arbete i Sverige, 60-talet.
 
ABS ska, om den finns, fungera.

Lampan brukar på de allra flesta tändas och sedan slockna om allt är som det ska.

Du kan chansa att den går igenom om du bara släcker lampan, har du tur så tänker dom inte på den, i värsta fall blir det en 2:a på att kontrollampan inte funkar.

Enklast, peta tillbaka skivan med kransen på till bes. så blir dom nöjda, är ju bara vartannat år.......
 
Koppla ur lampan o chansa, dom brukar inte bry sej. Följer man reglementet ska ABSén vara inkopplad och fungera.
 
ABS ska, om den finns, fungera.

Lampan brukar på de allra flesta tändas och sedan slockna om allt är som det ska.

På vilket sätt är en fungerande lampa bevis för att ABS-en fungerar? Sådant kan ju enbart kontrolleras genom bromsprov.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top