Vad tusan heter det, eller vad är följden?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Nu å då blir man påmind om att det är naturligt med en viss följd när man får veta något man inte tycker om, jag kommer inte ihåg vad det heter eller vad rätt följd är och håller på bli tokig för inte hittar jag det på nätet heller :D

Tex om polisen kommer hem till ditt hus och säger att din son dött i en bilolycka, psykologiskt gör man på ett visst sätt, typ först tror man det inte, sen blir man arg, sen försöker man köpa bort det, och sedan accepterar man det?

Ivartfall, vad kallas följden, eller vad är den rätta följden?

Tack på förhand!

Olof Eriksson skrev:
Nu å då blir man påmind om att det är naturligt med en viss följd när man får veta något man inte tycker om, jag kommer inte ihåg vad det heter eller vad rätt följd är och håller på bli tokig för inte hittar jag det på nätet heller :D

Tex om polisen kommer hem till ditt hus och säger att din son dött i en bilolycka, psykologiskt gör man på ett visst sätt, typ först tror man det inte, sen blir man arg, sen försöker man köpa bort det, och sedan accepterar man det?

Tack på förhand!

Menar du krishantering?

1. Chockfasen

2. Reaktionsfasen

3.Bearbetning/Reparationsfasen

4.Nyorienteringsfasen

tIgGeR skrev:
Menar du krishantering?

1. Chockfasen

2. Reaktionsfasen

3.Bearbetning/Reparationsfasen

4.Nyorienteringsfasen
Det var inte det jag tänkte på, kanske det är sammankopplat men det var inte de stegen jag sökte! Kanske vad varje av dessa steg innebär, dvs vad man gör under chockfasen, reaktionsfasen osv.

Olof Eriksson skrev:
Det var inte det jag tänkte på, kanske det är sammankopplat men det var inte de stegen jag sökte! Kanske vad varje av dessa steg innebär, dvs vad man gör under chockfasen, reaktionsfasen osv.

Traumatiska kriser - kriser som sker i samband med en omskakande och ofta oväntad företeelse.

Krisens faser - chock, reaktion, bearbetning och nyorientering.

Chock - människan försätts i ett tillstånd där han/hon skyddar sig mot verkligheten.

Reaktion - människan reagerar på händelsen som orsakat chocken.

Bearbetning - människan bearbetar händelsen som orsakat chocken.

Nyorienterinng - människan hittar ett sätt att gå vidare efter händelsen som utlöst chocken.

Olof Eriksson skrev:

Tack på förhand!

Du tänker kanske på gamla hederliga försvarsmekanismer?

Bortträngning, Förskjutning, Sublimering, Regression och reaktionsbildning.

Något i stil med detta:

Förnekan, Vrede, Köpslående, Acceptans

eller kanske på engelska

Denial, Fury, Acceptance

Det är bra det ni skrivit hittills, bra saker å lära sig! Men det är inte det jag söker efter

tIgGeR skrev:
Du tänker kanske på gamla hederliga försvarsmekanismer?

Bortträngning, Förskjutning, Sublimering, Regression och reaktionsbildning.
Sådärja, där tror jag vi har det :D För mycke svåra ord för mig bara men nu tror jag att jag kan hitta det ;)

Det finns ingen "korrekt" följd på hur man reagerar på kriser. Istället finns det en hel rad av olika, men likartade, modeller för att förklara vad som händer och varför men dem hänger ofta ihop med vilken teoretisk tyngd de olika forskarna lägger på olika faser och ord. Plus att vi nog inte ska glömma att även forskare är fåfänga och helst inte vill använda andras modeller om man kan hitta på en egen. :mattias Så mycket av det som du har fått som svar stämmer, men som sagt: Beroende på vem du frågar eller vilken sida du får upp om du googlar på det.
Fast försvarsmekanismer är dock helt fel så dem kan du glömma!

bonny skrev:
Det finns ingen "korrekt" följd på hur man reagerar på kriser. Istället finns det en hel rad av olika, men likartade, modeller för att förklara vad som händer och varför men dem hänger ofta ihop med vilken teoretisk tyngd de olika forskarna lägger på olika faser och ord. Plus att vi nog inte ska glömma att även forskare är fåfänga och helst inte vill använda andras modeller om man kan hitta på en egen. :mattias Så mycket av det som du har fått som svar stämmer, men som sagt: Beroende på vem du frågar eller vilken sida du får upp om du googlar på det.
Fast försvarsmekanismer är dock helt fel så dem kan du glömma!

Visst är det så! Men denna tycker jag stämmer in mycket på hur man reagerar i olika situationer:

Olof Eriksson skrev:
Något i stil med detta:

Förnekan, Vrede, Köpslående, Acceptans

eller kanske på engelska

Denial, Fury, Acceptance

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...