vad tror vi om denna?

Den lag som ni siktar på är avtalslagen. Avtalslagen reglerar köp enligt anbud-accept modellen, den är visserligen omedern men den lag som reglerar tvister inom sådana här områden.

Avtalslagen:
1 § Anbud om slutande av avtal och svar å sådant anbud vare, efter ty här nedan i 2-9 §§ sägs, bindande för den, som avgivit anbudet eller svaret.

Beträffande bundenheten av att lägga ut ett anbud:
32 § Den, som avgivit en viljeförklaring, vilken i följd av felskrivning eller annat misstag å hans sida fått annat innehåll än åsyftat varit, vare icke bunden av viljeförklaringens innehåll, där den, till vilken förklaringen är riktad, insåg eller bort inse misstaget

mvh erik

Om den lagen/regeln gäller privatpersoner öht vet jag inte (tror det inte), ...men i övrigt gäller den inte vid orimliga/uppenbara felskrivningar osv. Vad som är orimligt får processas om om man skulle ha olika åsikter om det.

Edit: ...sen var man

Det har blivit en missuppfattning där,
Det är så att butikers reklam eller en annons på blocket är ett
publikt anbud (ej 100 på namnet) vilket EJ! är bindande,
ett *ord* anbud (privat eller vad det heter) är dock bindande
som ett muntligt anbud i butiken eller mellan två personer.

Har båda accepterat så är det bindande, inte samma sak med reklam och annonser.

konsumentköplagen säger så ja men den gäller ju enbart mellan kund/butik, handlare, hantverkare etc.

Rätta mig om jag har fel.

Du har nog rätt, dessutom kan företag också slingra sig ur det om det är uppenbart fel pris. Det var ju nåt tjafs med Telia för nåt år sen, där dom annonserade svinbilliga telefoner på sin hemsida. Har för mig att nån anmälde dom och ville ha telefonen till det låga priset, men Telia vann.

Här är ett exempel på vad Konsumentombudsmannen säger:
"Om butiken har angivet ett felaktigt pris på en vara i en annons måste jag väl få köpa varan för det priset?

Svar: Nej butiken är inte skyldig att sälja varan för det annonserade priset, det kan ju bli ett feltryck och butiken behöver inte stå fast vid det felaktiga priset. Men om detta missbrukas och används regelmässigt för att locka till sig kunder, får det betraktas som vilseledande marknadsföring och skall anmälas till KO (Konsumentombudsmannen)."

Att tro att en privatperson som sätter ut fel pris ska bli tvungen att sälja till det låga priset är bara löjligt.

Du har nog rätt, dessutom kan företag också slingra sig ur det om det är uppenbart fel pris. Det var ju nåt tjafs med Telia för nåt år sen, där dom annonserade svinbilliga telefoner på sin hemsida. Har för mig att nån anmälde dom och ville ha telefonen till det låga priset, men Telia vann.

Här är ett exempel på vad Konsumentombudsmannen säger:
"Om butiken har angivet ett felaktigt pris på en vara i en annons måste jag väl få köpa varan för det priset?

Svar: Nej butiken är inte skyldig att sälja varan för det annonserade priset, det kan ju bli ett feltryck och butiken behöver inte stå fast vid det felaktiga priset. Men om detta missbrukas och används regelmässigt för att locka till sig kunder, får det betraktas som vilseledande marknadsföring och skall anmälas till KO (Konsumentombudsmannen)."

Att tro att en privatperson som sätter ut fel pris ska bli tvungen att sälja till det låga priset är bara löjligt.

Men fortsätt att spekulera.....läs tre inlägg högre upp

he he he jag ringde faktiskt men bara för att gratulera killen på födelsedagen, konstigt nog hade han inte stängt av telefonen utan han lät det ringa ända tills mobilsvaret tog hand om samtalet eller så hade han helt enkelt bara stängt av volymen:D för han svara då fan inte:rolleyes:

he he he jag ringde faktiskt men bara för att gratulera killen på födelsedagen, konstigt nog hade han inte stängt av telefonen utan han lät det ringa ända tills mobilsvaret tog hand om samtalet eller så hade han helt enkelt bara stängt av volymen:D för han svara då fan inte:rolleyes:

Vilket svin du är! :hihi

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...